ماجرای تخریب مسجد کازرونی اصفهان چیست؟

عملیات تخریب مسجد کازرونی منجر به تخریب بخش‌هایی از شبستان و کاشیکاری محراب شبستان این اثر شد؛سخنگوی میراث‌فرهنگی اصفهان، توضیحاتی در این باره ارائه کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مسجد کازرونی یکی از مساجد معاصر اصفهان و متعلق به اوایل دهه ۳۰ شمسی است که کارشناسان پیشکسوت میراث فرهنگی، تدوام معماری گذشته در کالبد این بنا را دلیل اهمیت حفاظتش می‌دانند اما بر خلاف این نگاه در سال‌های اخیر هیئت امنای مسجد کازرونی قصد نوسازی این مسجد را داشته‌اند که با مخالفت اداره کل میراث فرهنگی مواجه شدند؛ در نهایت طبق اخبار منتشر شده بخشی از شبستان داخلی مسجد کازرونی و محرابِ آن، امروز تخریب شد که با تلاش اهالی محله عباس‌آباد و ضمن تماس با یگان حفاظت اداره‌کل میراث فرهنگی استان اصفهان، فعلاً این تخریب متوقف شده است.

بر همین اساس شهرام امیری سخنگوی اداره کل میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان در گفت‌وگویی اظهار کرده است: شهرداری منطقه یک هفته گذشته به میراث فرهنگی اعلام کرد که بدون مجوز میراث و تصویب طرح هیئت امنا هیچ گونه مجوز ساخت و سازی در این مسجد واجد ارزش صادر نمی‌کند و بر این اساس میراث فرهنگی هنوز در رابطه با طرح هیئت امنا هیچ تصمیمی نگرفته و مجوزی صادر نکرده است.

وی افزود: هیئت امنا در زمان مدیر سابق میراث فرهنگی اصفهان طرحی را به میراث ارائه کرده که هنوز تصویب نشده است.

سخنگوی اداره کل میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان تاکید کرد: از این رو هر اتفاقی در مسجد افتاده دخل و تصرف هیأت امنا محسوب می‌شود و شهرداری و میراث مجوزی برای هیچ‌گونه عملیات تخریبی یا ساخت و ساز نکرده است و اگر هم هیئت امنا بدون مجوز این ۲ نهاد اقدام کند قاعدتاً غیرقانونی و مورد پیگرد قانونی است.

به گزارش ایمنا، مسجد کازرونی یکی از مساجد معاصر اصفهان در محله عباس آباد است که به دست علی اکبر کازرونی بنا شده و در تملک خانواده کازرونی قرار دارد؛ معماری دوره گذار و حفظ تداوم معماری گذشته در مسجد کازرونی، چرخش هنرمندانه شبستان این مسجد رو به قبله و همچنین آثار کاشی‌کاری و خطاطی آن به خط نستعلیق از ویژگی‌های بارز این اثر تاریخی است.

همچنین این مسجد بخشی از خاطره جمعی مردم اصفهان را در خود محفوظ دارد و افرادی که نماز در محراب این مسجد اقامه کرده‌اند افرادی چون حاج‌آقا رحیم ارباب استاد علم فقه، حاج میرزا علی آقای شیرازی از عرفای بزرگ ایران و مرحوم حاج شیخ حسن نجف‌آبادی از علمای بزرگ بوده‌اند.

کد خبر 779465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.