ورزش دانشجویی نیازمند توجه ویژه مسئولان است

مدیرکل تربیت‌بدنی سازمان امور دانشجویان گفت: گسترش زیرساخت‌های ورزشی در دانشگاه‌ها نیازمند توجه ویژه مسئولان وزارت علوم و نهادهای تصمیم‌سازی همچون مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان، ابراهیم علی‌دوست در حاشیه برگزاری شانزدهمین المپیاد فرهنگی‌ورزشی دانشجویان دختر دانشگاه‌ها و مراکز عالی کشور با اشاره به میزبانی اصفهان در این دور از رقابت‌ها اظهار کرد: از دو سال گذشته که در اختتامیه المپیاد پانزدهم در تبریز، میزبان المپیاد شانزدهم مشخص شد، تلاش برای برگزاری این رویداد در دانشگاه صنعتی اصفهان و اصفهان آغاز شده و اکنون به مرحله ثمردهی رسیده است.

وی افزود: در این دو سال دانشگاه‌های میزبان درگیر آمادگی بودند و مرحله پیش آمادگی را با برگزاری المپیاد شاهد و ایثارگر پشت‌سر گذاشتند.

مدیرکل تربیت‌بدنی سازمان امور دانشجویان با اشاره به میزبانی دانشگاه صنعتی در بخش دختران عنوان کرد: دانشگاه صنعتی اصفهان از بهترین دانشگاه‌ها در حوزه تأسیسات و امکانات ورزشی بوده و یکی از دلایل واگذاری میزبانی شانزدهمین المپیاد به این دانشگاه همین موضوع است تا نیازی به سرمایه‌گذاری و هزینه بیشتر نباشد.

وی ادامه داد: آنچه در این مدت دیده شد، تلاش بی‌وقفه عوامل اجرایی و داوطلبان در دانشگاه صنعتی اصفهان بود تا هر چیزی که در چنته دارند به میدان برگزاری بیاورند و از نقص‌ها جلوگیری شود.

علی‌دوست با اشاره به افزایش دما در سطح کشور بیان کرد: یکی از مشکلاتی که در این دو روز لمس شد گرمای هوا بود که در چند روز اخیر به صورت بی‌سابقه کشور را در بر گرفت و موجب تعطیلی بسیاری از ادارت در شهرهای مختلف شد، اما فعالیت‌ها در دانشگاه صنعتی ادامه دارد و برای رفع این مشکل هم تلاش بسیاری شده است.

وی خاطرنشان کرد: از مهمانان، ورزشکاران و مربیان به علت این مشکل عذرخواهی می‌کنیم، اما بخش زیادی از آن در دست عوامل اجرایی نبوده و اتفاقی کم‌سابقه در سراسر کشور است که مدیریت آن خارج از کنترل ما بوده است.

مدیرکل تربیت‌بدنی سازمان امور دانشجویان در ارتباط با حمایت از برگزیدگان در المپیاد ورزشی دانشجویان کشور تصریح کرد: در المپیادهای قهرمانی به برگزیدگان مدال و حکم و جوایز نقدی پس از آن توسط دانشگاه‌ها به افراد داده می‌شود؛ امسال تلاش کردیم که علاوه‌بر مدال و احکام قهرمانی، به‌صورت نقدی نیز از برگزیدگان تقدیر کنیم، اما هنوز این کار به نتیجه نرسیده است.

وی ادامه داد: در سازمان امور دانشجویان در دولت سیزدهم، آئین‌نامه سرآمدان دانشجویی تدوین شد که دارای بخش‌های مختلفی است تا یک دانشجو به عنوان سرآمد شناخته شود؛ اضافه شدن برگزیدگان و مدال‌آوران مسابقات ورزشی و المپیادها به این آئین‌نامه برای سرآمد شدن یک دانشجو، از جمله اقدامات ما در جهت حمایت از نخبگان ورزشی بوده است.

علی‌دوست افزود: وقتی امتیاز به حد مشخصی برسد و دانشجو جز افراد برتر دوره خود قرار بگیرد، از امتیازات و تشویقات مختلفی بهره‌مند خواهد شد.

وی با اشاره به تأثیر برگزاری این رویداد در رونق جامعه دانشگاهی کشور عنوان کرد: در المپیادها شاید در مجموع المپیاد دختران و پسران، چهار تا پنج هزار نفر حضور داشته باشند، اما این تعداد چکیده بیش از ۶۰ هزار نفری هستند که در طول سال با مسابقات درگیر بوده و در مراحل درون‌دانشگاهی و منطقه‌ای موفق به کسب رتبه شده‌اند؛ رقابت این تعداد دانشجو در طول سال شور و نشاط زیادی را در بیش از یک سال پیش از مرحله نهایی، ایجاد می‌کند.

مدیرکل تربیت‌بدنی سازمان امور دانشجویان در ارتباط با افزایش سطح کمی و کیفی المپیادهای ورزشی دانشجویی عنوان کرد: المپیادها در گذشته، هم رشته و هم تعداد تیم‌های کمتری داشتند، اما این دوره افزایش پیدا کرد؛ این گسترش می‌تواند به کیفیت برگزاری مسابقات آسیب بزند، زیرا توان و ظرفیت دانشگاه‌های ما در حوزه ورزشی محدود است.

وی با بیان اینکه بسیاری از انجمن‌های ورزشی خواهان افزایش تعداد تیم‌ها و اضافه شدن رشته‌شان در المپیاد هستند، گفت: در این راستا باید امکاناتمان را نیز در همین حد افزایش دهیم که این ظرفیت به جز در برخی دانشگاه‌ها که اغلب میزبان بوده‌اند، در سایر دانشگاه‌ها وجود ندارد.

علی‌دوست افزود: اگر بخواهیم شاهد تنوع میزبانی و افزایش سطح کمی و کیفی المپیاد باشیم باید در گام اول زیرساخت‌های ورزشی را در دانشگاه‌ها گسترش دهیم، اما متأسفانه این سیاست در وزارت علوم و نهادهای تصمیم‌ساز مثل مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی دیده نمی‌شود و ورزش دانشگاهی به اندازه کافی مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

کد خبر 779457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.