گردشگری انبوه، کاسه صبر اسپانیایی‌ها را لبریز کرد

افزایش تعداد بیش‌ازحد گردشگران و پیرو آن بالارفتن قیمت مسکن، وضعیت کاملاً نامتعادلی را در اسپانیا به وجود آورده است که رسیدگی نکردن به این مسائل می‌تواند موج اعتراضات زیادی را در این کشور و البته در سراسر اروپا رقم بزند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، در هفته‌های اخیر ده‌ها هزار معترض در محبوب‌ترین مقاصد اسپانیا به خیابان‌ها ریخته‌اند و خواستار محدود کردن گردشگری انبوه و بازنگری در مدل این کسب‌وکار شده‌اند که به گفته آن‌ها قیمت مسکن را بالا برده و مردم محلی را از شهرها بیرون رانده است.

از مالاگا تا مایورکا و گران کاناریا تا گرانادا، برگزارکنندگان تاکید کرده‌اند که اعتراض‌ها به خودی‌خود علیه گردشگری نیست، بلکه خواستار رویکردی متعادل‌تر است.

پیتر دیبرین، افسر ارشد پروژه گردشگری پایدار یونسکو در این رابطه گفت: «آنچه ما می‌بینیم این است که در حال شکسته شدن آستانه تحمل در این مقاصد هستیم. این کشور واقعاً در تلاش است تا وضعیت را دوباره متعادل کند اما اکنون وضعیت کاملاً از تعادل خارج شده است.»

گردشگری انبوه، کاسه صبر اسپانیایی‌ها را لبریز کرد

او به عوامل بی‌شماری اشاره کرد تا توضیح دهد که چرا بسیاری در اسپانیا که مدت‌ها یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری جهان بود اکنون در حال رهبری واکنش‌های منفی علیه این صنعت هستند. او گفت که مهمترین آنها بحران مسکن بود که دیگر به اصطلاح کاسه صبر اهالی مناطق توریستی را لبریز کرده است.

گردشگری نگرانی‌های موجود در مورد مقرون‌به‌صرفه بودن مسکن را تشدید کرده است، زیرا گسترش اقامتگاه‌های کوتاه‌مدت، زندگی ساکنان محلی را مختل کرده است. این موضوع برای افرادی که در این مقاصد زندگی می‌کنند، اضطراب و ناامیدی زیادی ایجاد کرده است.

کارگران در مکان‌هایی مانند منطقه توریستی ایبیزا چاره‌ای جز زندگی در ون‌ها، کاروان‌ها و چادرها ندارند، در حالی که در مالاگا ساکنان برچسب‌هایی را بر در منازل چسبانده‌اند که روی آن نوشته شده است «یک خانواده قبلاً اینجا زندگی می‌کردند» یا «به خانه بروید.»

رفتار گردشگران در مقاصد خاص این کشور نیز قوانین و آداب فرهنگی را زیر پا گذاشته و همین امر خشم مردم را بیشتر کرده است. مسئولان گردشگری مقاصد در سراسر اسپانیا مدت‌هاست که به دنبال مقابله با آنچه برآمده‌اند که مردم محلی آن را رفتار ضداجتماعی توصیف می‌کنند: معرفی آداب لباس پوشیدن در مقصد، ممنوعیت فروش فروش الکل و همانطور که به‌تازگی در یکی از شهرهای تفریحی این کشور اتفاق افتاد، ممنوع کردن پوشیدن لباس‌های چسبان.

گردشگری انبوه، کاسه صبر اسپانیایی‌ها را لبریز کرد

یونسکو مدت‌هاست که گردشگری را تبلیغ می‌کند و به توانایی منحصربه‌فرد آن در تقویت قدردانی از میراث فرهنگی در سراسر جهان اشاره می‌کند اما در زمان رسانه‌های اجتماعی، این صنعت ظاهراً به امر پیچیده‌ای تبدیل شده است. در واقع اکنون، سفر برای لذت به گردشگری با انگیزه سلفی تغییر پیدا کرده است؛ گردشگران فقط می‌خواهند از چیزی عکس بگیرند بدون اینکه واقعاً بفهمند آن چیست و چه معنایی برای گذشته و آینده ما دارد.

انبوه فزاینده سلفی‌بگیران در ماه ژوئن در مایورکا بسیار واضح بود به‌طوری‌که صدها نفر در اعتراض به ازدحام بیش‌ازحد و تخریب محیط زیست که توسط اینستاگرامرها و اینفلوئنسرها رقم خورده بود، به خیابان‌ها آمدند.

هفته‌ها بعد، اعتراضات در اسپانیا پس از آنکه تعدادی معترض با تفنگ آب به سمت گردشگران آب پاشیدند، روندی تلخ به خود گرفت. ساکنان دیگر با تابلوهایی با مضمون «گردشگران به خانه بروند» و «خوش نیامدید» به طور واضح شکایت خود را به گردشگران نشان دادند. دبرین این اقدامات را افراطی و غیر ضروری توصیف کرد، اما آنها را ناشی از ناامیدی دانست که باید برای رفع آن تغییراتی را به وجود آورد.

او گفت که این تغییر قبلاً در بسیاری از مکان‌ها انجام شده است و به تلاش دانمارک برای تشویق رفتار سازگار با آب و هوا و هزینه ورودی ونیز اشاره کرد. در بارسلونا، شهردار اخیراً متعهد شد که اجاره آپارتمان به گردشگران را تا سال ۲۰۲۸ محدود کند، در حالی که مایورکا و دوبرونیک برای محدود کردن ورود کشتی‌های کروز اقدام کرده‌اند.

استراتژی گردشگری منجر به عواقب ناخواسته‌ای شد زیرا برخی از مردم محلی شروع به شکایت از سر و صدا و فشار بر زیرساخت‌های محلی کردند، در حالی که دیگران خود را از محل سکونت خود بیرون‌رانده شده دیدند زیرا مسکن به طور فزاینده‌ای به اجاره‌های کوتاه‌مدت تبدیل شده بود.

اکنون شرایط اسپانیا نشان می‌دهد که گویی مقامات محلی از اعتراف به این موضوع امتناع می‌ورزند و خطر گسترش اعتراضات علیه گردشگری به خارج از اسپانیا وجود دارد.

گردشگری انبوه، کاسه صبر اسپانیایی‌ها را لبریز کرد

کد خبر 779451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.