حسن یزدانی جانشین غلامرضا تختی/ افتخار آفرینی پهلوانان در قهرمانی

حسن یزدانی با کسب مدال طلا، به پرافتخارترین المپین تاریخ ورزش ایران تبدیل خواهد شد و بالاتر از ساعی و تختی قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، کشتی در ایران نه تنها یک ورزش بلکه بخشی از فرهنگ و هویت ملی است. پهلوانان کشتی به عنوان نمادهای اخلاق و جوانمردی شناخته می‌شوند و داستان‌های پهلوانی در ادبیات و هنر ایران جایگاه ویژه‌ای دارند. کشتی در ایران با تأسیس فدراسیون کشتی و شرکت در مسابقات بین‌المللی رونق بیشتری یافت. ایران در مسابقات جهانی و المپیک موفقیت‌های بسیاری کسب کرده و کشتی‌گیران ایرانی مانند غلامرضا تختی و حسن یزدانی به نمادهای ملی تبدیل شده‌اند.

حسن یزدانی جانشین غلامرضا تختی/ افتخار آفرینی پهلوانان در قهرمانی

حسن یزدانی و غلامرضا تختی هر دو از بزرگ‌ترین کشتی‌گیران تاریخ ایران بوده و با دستاوردهای برجسته خود نقش مهمی در تاریخ ورزش ایران ایفا کرده‌اند و الهام‌بخش نسل‌های آینده ورزشکاران هستند. جهان پهلوان تختی در چهار دوره المپیک حضور شرکت داشته و از نظر تعداد مدال کشتی در المپیک، رکورددار کشورمان بو اما اکنون حسن یزدانی با قطعی شدن مدالش در المپیک پاریس به رکورد تختی رسیده و امشب این فرصت را خواهد داشت که با کسب نشان طلای پاریس، با دو مدال طلا و یک نقره المپیک از رکورد این قهرمان بزرگ عبور کند. یزدانی به دلیل تکنیک‌های پیشرفته و قدرت بدنی بالا شناخته می‌شود و توانسته است از رکوردهای تختی عبور کند و در صورت کسب مدال طلا، به پرافتخارترین المپین تاریخ ورزش ایران هم تبدیل خواهد شد.

حسن یزدانی جانشین غلامرضا تختی/ افتخار آفرینی پهلوانان در قهرمانی

غلامرضا تختی به دلیل اخلاق ورزشی و رفتار جوانمردانه‌اش به “جهان پهلوان” معروف شد و همچنان به عنوان نمادی از پهلوانی و اخلاق در ورزش ایران شناخته می‌شود. وی در بازی‌های المپیک ۱۹۵۶ ملبورن توانست پس از امامعلی حبیبی، دومین مدال طلای ورزشکاران ایرانی در بازی‌های المپیک را به دست آورد. تختی با کسب مدال طلای ملبورن، دو نشان نقره که در بازی‌های المپیک ۱۹۵۲ هلسینکی و ۱۹۶۰ رم از آن خود کرد و به پرافتخارترین کشتی‌گیر ایرانی در المپیک تبدیل شد. تختی همچنین دو قهرمانی و دو نایب‌قهرمانی در رقابت‌های قهرمانی کشتی جهان و همچنین نشان طلای بازی‌های آسیایی ۱۹۵۸ توکیو را در دوران فعالیت خود به دست آورد.

حسن یزدانی به دلیل تکنیک‌های پیشرفته و قدرت بدنی بالا شناخته می‌شود و به دلیل کشتی‌های جنگجویانه و تمیزی که می‌گیرد معروف به شاه کشتی و بولدوزر است. وی برنده مدال طلای المپیک ۲۰۱۶ ریو در وزن ۷۴ کیلوگرم و مدال نقره المپیک ۲۰۲۰ توکیو در وزن ۸۶ کیلوگرم است. یزدانی قهرمان سه دوره مسابقات قهرمانی کشتی جهان در سال‌های ۲۰۱۷، ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱، و دارنده سه مدال نقره و یک برنز این مسابقات است. کسب مدال طلای بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ و دو عنوان قهرمانی در مسابقات قهرمانی کشتی آسیا از دیگر افتخارات وی است. بولدوزر کشتی در سال ۲۰۱۷ از سوی اتحادیه جهانی کشتی به عنوان بهترین کشتی‌گیر سال جهان انتخاب شد و در ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ با گرفتن مدال نقره مسابقات قهرمانی کشتی جهان ۲۰۲۲ در بلگراد، پرافتخارترین کشتی‌گیر تاریخ ایران از نظر تعداد شمارش مدال جهانی و المپیک شد.

رقابت بین حسن یزدانی و دیوید تیلور یکی از جذاب‌ترین و پرهیجان‌ترین رقابت‌های کشتی آزاد در سال‌های اخیر بود. این دو کشتی‌گیر بارها در مسابقات جهانی و المپیک به مصاف یکدیگر رفته‌اند و هر بار نتایج متفاوتی رقم خورد. در حالی که حضور یزدانی به علت مصدومیت و جراحی کتف در المپیک پاریس مشخص نبود دیوید تیلور، کشتی‌گیر معروف آمریکایی در رقابت‌های انتخابی کشتی آزاد آمریکا مقابل آرون بروکس شکست خورد و نتوانست به المپیک ۲۰۲۴ پاریس راه یابد. پس از این ناکامی، تیلور از میادین کشتی خداحافظی کرد و وارد عرصه مربیگری شد.

در حالی که همه احتمال عدم حضور یزدانی را در پاریس می‌دادند شاه کشتی جهان مسیر موفقیت‌آمیزی را برای رسیدن به المپیک ۲۰۲۴ پاریس پشت سر گذاشت. پس از جراحی موفقیت‌آمیز کتف راست، یزدانی دوران نقاهت خود را با تمرینات منظم و بازگشت به آمادگی بدنی کامل سپری کرد تا در تورنومنت مجارستان مهک بخورد. وی عملکردی درخشان در تورنمنت رنکینگ مجارستان از خود نشان داد و توانست به عنوان نماینده وزن ۸۶ کیلوگرم کشورمان راهی پاریس شود.

حسن یزدانی جانشین غلامرضا تختی/ افتخار آفرینی پهلوانان در قهرمانی

حسن یزدانی در اولین مبارزه خود در المپیک ۲۰۲۴ به مصاف الکساندر لاورنس از استرالیا رفت و در یک کشتی یک‌طرفه با خاک‌های پی در پی حریف را مقتدرانه ۱۰ بر صفر شکست داد. وی در دومین کشتی با داورن کوراگلیف قهرمان روسی الاصل از یونان سرشاخ شد و در یک کشتی جذاب و نفس‌گیر با نتیجه ۹ بر ۴ به پیروزی رسید و راهی دیدار نیمه نهایی شد. یزدانی در دیدار نیمه نهایی مقابل مایلز آمینه از سن مارینو روی تشک رفت. یل جویبار در کشتی جنگجویانه و سریع موفق شد با نتیجه ۷ بر یک به پیروزی برسد و راهی فینال شود. یزدانی در فینال با ماگومد رمضانوف از بلغارستان روبرو خواهد شد.

ماگومد رمضانوف، کشتی‌گیر آزاد روسیه الاصل از سال ۲۰۲۴ به نمایندگی از بلغارستان در مسابقات بین‌المللی شرکت می‌کند. رمضانوف در مسابقات کشوری و بین‌المللی موفق به کسب ۳ مدال طلا و ۲ مدال نقره شده است. وی در نیمه‌نهایی المپیک ۲۰۲۴ پاریس، رمضانوف با شکست آرون بروکس از آمریکا و جانشین تیلور به فینال راه یافت تا مقابل یزدانی قرار بگیرد.

با توجه به عملکرد قوی حسن یزدانی در مسابقات قبلی و تجربه بالا، احتمال پیروزی وی در برابر ماگومد رمضانوف بسیار زیاد است. یزدانی در مسابقات قبلی خود نشان داده که توانایی شکست حریفان قدرتمند را دارد. البته، رمضانوف نیز کشتی‌گیر بسیار توانمندی است و این مسابقه می‌تواند بسیار نزدیک و هیجان‌انگیز باشد. یزدانی با کسب مدال طلا، به پرافتخارترین المپین تاریخ ورزش ایران تبدیل خواهد شد و بالاتر از ساعی و تختی قرار می‌گیرد.

افتخارات غلامرضا تختی

المپیک:

  • ۱۹۵۲ هلسینکی: مدال نقره
  • ۱۹۵۶ ملبورن: مدال طلا
  • ۱۹۶۰ رم: مدال نقره

قهرمانی جهان:

  • ۱۹۵۱ هلسینکی: مدال نقره
  • ۱۹۵۹ تهران: مدال طلا
  • ۱۹۶۱ یوکوهاما: مدال طلا

قهرمانی آسیا:

  • تختی در مسابقات قهرمانی آسیا نیز موفق به کسب مدال‌های متعدد شد.‌

افتخارات حسن یزدانی

المپیک:

  • ۲۰۱۶ ریو: مدال طلا
  • ۲۰۲۰ توکیو: مدال نقره
  • ۲۰۲۴ پاریس: مدال طلا

قهرمانی جهان:

  • قهرمانی کشتی جهان لاس وگاس ۲۰۱۵: مدال نقره
  • قهرمانی کشتی جهان پاریس ۲۰۱۷: مدال طلا
  • قهرمانی کشتی جهان بوداپست ۲۰۱۸: مدال برنز
  • قهرمانی کشتی جهان نورسلطان ۲۰۱۹: مدال طلا
  • قهرمانی کشتی جهان اسلو ۲۰۲۱: مدال طلا
  • قهرمانی کشتی جهان بلگراد ۲۰۲۲: مدال نقره
  • قهرمانی کشتی جهان بلگراد ۲۰۲۳: مدال نقره

قهرمانی آسیا:

  • کشتی آسیا بیشکک ۲۰۱۸: مدال طلا
  • کشتی آسیا آلماتی ۲۰۲۱: مدال طلا
  • بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا: مدال طلا
  • بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو: مدال طلا
کد خبر 779387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۰
    0 1
    باسلام بدون شک حسن یزدانی قهرمان با اخلاق و بزرگوار هستند،اما اگر کسی را با را با جهان پهلوان تختی قیاس کنیم بدون شک جهان پهلوان رسول خادم است که هرکجا سختی برای مردم پیش آمده بی دریغ به کمک مردم شتافته است و همیشه کنار مردم بوده است