ایران قهرمان کشتی فرنگی در المپیک پاریس شد

کاروان کشتی فرنگی ایران با کسب دو مدال طلا، یک نقره و یک‌ برنز از نظر تیمی قهرمان المپیک پاریس شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مسابقات کشتی فرنگی مسابقات المپیک پاریس ۲۰۲۴ در روزهای پانزدهم تا هجدهم مرداد برگزار شد. کاروان کشتی فرنگی کشورمان با شش سهمیه کامل راهی پاریس شده بود که در نهایت دو مدال طلا، یک نقره و یک برنز کسب کرد و با کسب ۴ مدال بهترین عملکرد را بین تیم‌های حاضر داشت و عنوان قهرمانی تیمی را کسب کرد.

تیم ملی اعزامی ایران به مسابقات المپیک پاریس را مهدی محسن‌نژاد در ۶۰ کیلوگرم، سعید اسماعیلی در ۶۷ کیلوگرم، امین کاویانی‌نژاد در ۷۷ کیلوگرم، علیرضا مُهمدی در ۸۷ کیلوگرم، محمدهادی ساروی در ۹۷ کیلوگرم و امین میرزازاده در ۱۳۰ کیلوگرم تشکیل داده بود.

سعید اسماعیلی در وزن ۶۷ کیلوگرم و محمدهادی ساروی در وزن ۹۷ کیلوگرم به مدال طلا، علیرضا مهمدی در وزن ۸۷ کیلوگرم به مدال نقره و امین میرزازاده در وزن ۱۳۰ کیلوگرم به مدال برنز دست یافتند و مهدی محسن‌نژاد در وزن ۶۰ کیلوگرم پنجم شد و امین کاویانی‌نژاد نیز در وزن ۷۷ کیلوگرم در جایگاه هشتم قرار گرفت.

مدال طلا محمدهادی ساروی

محمدهادی ساروی نماینده کشورمان در وزن ۹۷ کیلوگرم، در کشتی نخست مقابل رائو از آمریکا روی تشک رفت و با اقتدار ۱۰ بر صفر حریف خود را به خاک کشید و به پیروزی رسید و در کشتی دوم به مبارزه دوژنبیکوف از قزاقستان رفت و با نتیجه هفت بر صفر مقتدرانه پیروز شد و به نیمه‌نهایی رسید. وی در نیمه نهایی در مبارزه با محمد گبر نماینده مصر با قدرت‌نمایی و اجرای بارانداز روی تشک مسابقه به زیبایی قدرت خود را به حریف‌ش نشان داد و در نهایت با نتیجه شش بر صفر به پیروزی رسید و فینالیست شد. ساروی در دیدار فینال مقابل آرتور الکسانیان از ارمنستان روی تشک رفت و ۴ بر یک به پیروزی رسید تا طلای قهرمانی المپیک را بر گردن بیاویزد.

مدال طلا سعید اسماعیلی

سعید اسماعیلی نماینده وزن ۶۷ کیلوگرم کشورمان، در دور نخست با اسحاق قایو از الجزایر کشتی گرفت و با نتیجه ۱۰ بر صفر مقتدرانه به پیروزی رسید و در کشتی دوم با لوئیس اورتا سانچز قهرمان جهان و المپیک از کوبا سرشاخ شد و در یک کشتی جنگجویانه و دیدنی با نتیجه ۹ بر صفر به پیروزی رسید و راهی نیمه نهایی شد. اسماعیلی در نیمه نهایی به مصاف اسلاویک گالستیان از ارمنستان رفت و با نتیجه ۱۰ بر ۴ به برتری رسید تا در فینال کشتی بگیرد. اسماعیلی در دیدار فینال المپیک ۲۰۲۴ پاریس مقابل پرویز نصیب اف نایب قهرمان المپیک از اوکراین روی تشک رفت و با نتیجه ۶ بر ۵ پیروز شد و مدال طلا را کسب کرد. اسماعیلی جوان‌ترین کشتی‌گیر المپیک پاریس است.

مدال نقره علیرضا مهمدی

علیرضا مهمدی نماینده وزن ۸۷ کیلوگرم کشورمان، در دور نخست برابر کارلوس مونوز از کلمبیا در مدت زمان ۲ دقیقه با امتیاز عالی ۹ بر صفر به برتری رسید. وی سپس در مرحله یک چهارم نهایی مقابل کولینیچ دارنده مدال برنز جهان از لهستان رفت و در پایان با اقتدار و با نتیجه ۱۰ بر یک به برتری رسید و راهی مرحله نیمه نهایی شد. وی در دیدار نیمه نهایی مقابل ژان بلنیوک دارنده مدال‌های طلا و نقره المپیک و ۲ طلای جهان از اوکراین در یک مبارزه سخت و دشوار در حالی که در تایم نخست ۳ بر صفر عقب بود، در نهایت با نتیجه ۳ بر ۳ به برتری رسید تا سومین فینالیست کشتی فرنگی ایران در المپیک پاریس شود. مهمدی در دیدار فینال المپیک ۲۰۲۴ پاریس مقابل سمن نوویکوف دارنده مدال برنز جهان از بلغارستان روی تشک رفت و با با نتیجه ۷ بر صفر شکست خورد و به مدال نقره دست یافت تا اولین نقره کشتی فرنگی و کاروان ایران در المپیک ضرب شود.

مدال برنز امین میرزازاده

امین میرزازاده نماینده کشورمان در وزن ۱۳۰ کیلوگرم، دور اول مقابل آدامکون از آمریکا روش تشک رفت و موفق شد با اجرای باراندازی دیدنی با نتیجه سه بر یک به پیروزی برسد و راهی مرحله بعد شود. وی در کشتی دوم با میخایین لوپز دارنده چهار مدال طلای المپیک از کوبا و معروف به غول روی تشک رفت. نماینده کشورمان در مقابل غول کوبایی با نتیجه سه بر یک مغلوب شد و با توجه به حضور لوپز در فینال در جدول شانس مجدد روی تشک رفت. وی در کشتی شانس مجدد با حریفی از کره مبارزه کرد و مقتدرانه در یک کشتی یک‌طرفه با نتیجه ۹ بر صفر به پیروزی رسید. میرزازاده در رده‌بندی برابر صباح شریعتی حریف ایرانی‌الاصل جمهوری آذربایجانی خود قرار گرفت که در یک جدال حساس و جذاب با اجرای بارانداز و حملات پی‌درپی موفق شد با نتیجه ۴ بر صفر حریف خود را شکست دهد و برنز المپیک را برای خود ثبت کند.

کد خبر 779340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.