رای تاریخی علیه گوگل/ احتمال تجزیه این غول فناوری

در یک پیروزی بزرگ برای نهادهای ضد انحصار، دادگاه فدرال گوگل را به‌عنوان یک انحصارگر شناسایی کرد و زمینه را برای تجزیه این غول فناوری و تحول در بازار جهانی تبلیغات آنلاین فراهم کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه خبری علم و فناوری، این یک پیروزی بزرگ برای مقامات فدرال در مقابله با سلطه شرکت‌های بزرگ فناوری بر بازار است.

این رأی مسیر را برای دومین دادگاه هموار می‌کند تا راه‌حل‌های احتمالی را تعیین کند که ممکن است تجزیه گوگل را نیز شامل شود. چنین اقدامی می‌تواند چشم‌انداز جهانی تبلیغات آنلاین، که سال‌ها در دست گوگل بوده است را تغییر دهد.

رأی دادگاه همچنین به نهادهای ضد انحصار آمریکایی اجازه می‌دهد تا به‌طور تهاجمی‌تری شرکت‌های بزرگ فناوری را تحت تعقیب قرار دهند؛ آمیت مهتا، قاضی دادگاه در واشنگتن، در این باره نوشت: «دادگاه به این نتیجه رسیده است که گوگل یک انحصارگر است و برای حفظ سلطه خود فعالیت کرده است.

در حال حاضر، گوگل حدود ۹۰ درصد بازار جستجوی آنلاین و ۹۵ درصد همین بازار در موبایل‌ها را در اختیار دارد؛ راه‌حل‌های ترمیم این نقض قانون ممکن است طولانی باشد و احتمالاً شامل درخواست‌های تجدیدنظر در رأی دادگاه و ارائه پرونده به دیوان عالی آمریکا شود. دعوای حقوقی ممکن است در سال آینده و حتی در سال ۲۰۲۶ میلادی ادامه یابد.»

مهتا اشاره کرده است «که گوگل تنها در سال ۲۰۲۱ میلادی ۲۶.۳ میلیارد دلار پرداخت کرده تا از پیش‌فرض شدن موتور جستجو در مرورگرها و موبایل‌ها اطمینان حاصل و سلطه خود بر بازار را حفظ کند.»

کد خبر 779283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.