دمای هوای مهاباد با ۴۹ درجه در اصفهان رکورد زد/هوا تا ۲ درجه خنک می‌شود

رئیس مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی اصفهان با اشاره به ماندگاری توده هوای گرم تا اوایل هفته آینده از ثبت دمای ۴۹ درجه سانتی‌گراد در شهر مهاباد اصفهان خبر داد.

لیلا امینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره پیش‌بینی وضعیت جوی هوای استان اصفهان، اظهار کرد: بررسی آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی نشان می‌دهد طی پنج روز آینده بر روی استان است.

وی افزود: بر این اساس طی وضعیت جوی، آسمانی صاف به تدریج در ساعات بعدازظهر افزایش ابر، گاهی وزش باد و در مناطق شرقی و مرکزی غبار رقیق همراه با کاهش احتمالی کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود.

رئیس مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی اصفهان ادامه داد: با توجه به شرایط همرفتی تا اوایل هفته در ساعات بعدازظهر رگبارهای خفیف در مناطق مستعد و مرتفع غرب و جنوب استان به صورت محلی انتظار می‌رود. همچنین تا روز یکشنبه ماندگاری توده هوای گرم پیش‌بینی می‌شود.

وی با اشاره به ماندگاری هوای گرم و روند افزایش تدریجی دما تا روز یکشنبه هفته آینده در استان تصریح کرد: فعالیت این سامانه از پانزدهم مرداد آغاز شده و تا وقت امروز با افزایش نسبی میانگین دما و افزایش نسبی اشعه مضر ماورای بنفش خورشید همراه خواهد بود.

امینی ادامه داد: تداوم استقرار توده هوای گرم، افزایش نسبی دما یک تا سه درجه سانتی‌گراد، کاهش دید و کیفیت هوا به واسطه وزش باد و خیزش گردوخاک و ازن سطح زمین، مورد انتظار است.

وی اظهار کرد: خطر گرمازدگی به ویژه برای گروه‌های حساس و اطفال و سالمندان، افزایش مصرف برق و آب، امکان صدمه به محصولات باغی و زراعی، امکان آسیب به دام، طیور و زنبورهای عسل‌، امکان صدمه به بعضی تأسیسات و تجهیزات صنعتی در ساعات بعدازظهر تا شب، گاهی وزش باد شدید و گردوخاک، کاهش کیفیت هوا در نیمه شمالی، شرقی و مرکزی استان از مخاطرات سامانه مذکور است.

رئیس مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی اصفهان افزود: افزایش دما طی این هفته تمام مناطق استان را به ویژه نواحی مرکزی، شمالی و شرقی اصفهان، فرودگاه اصفهان، نجف‌آباد، کبوترآباد، خمینی‌شهر، برخوار (دولت‌آباد)، آران و بیدگل، کاشان، بادرود، چوپانان، خور و بیابانک، ورزنه، مهاباد، زواره، فلاورجان، لنجان (زرین شهر)، مبارکه و مورچه خورت محسوس‌تر خواهد بود.

وی تصریح کرد: افزایش نسبی دما و تداوم هوای گرم در ساعات روز و ماندگاری آن طی ایام هفته سبب افزایش مصرف حامل‌های انرژی، احتمال آتش‌سوزی در مراتع و نواحی جنگلی، افزایش غلظت آلاینده‌ها به دلیل بالا رفتن ازن سطح زمین خواهد شد.

امینی ضمن هشدار درباره غبار آلودی، کاهش شعاع دید و کیفیت هوا و قرار گرفتن شاخص کیفیت هوا در شرایط ناسالم برای عموم افراد جامعه و احتمال اختلال در تردد در محورهای مواصلاتی در نیمه شرقی و شمالی استان گفت: افراد از ترددهای غیرضروری و فعالیت بدنی در فضای باز در ساعات گرم روز اجتناب کنند.

وی بر لزوم خودداری از آبیاری مزارع و باغات در ساعات گرم روز، اجتناب از روشن کردن آتش در مراتع و نواحی جنگلی یا در صورت روشن کردن اطمینان از خاموش شدن کامل آن پیش از ترک محل، احتیاط در تردد در هنگام کاهش دید و پارک نکردن خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان فرسوده تاکید کرد.

رئیس مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی اصفهان با بیان اینکه طی ۲۴ ساعت آینده دمای کمینه یک تا دو درجه کاهش خواهد داشت، افزود: بیشینه دمای هوای کلان‌شهر اصفهان در گرم‌ترین ساعات امروز به ۴۲ درجه سانتی‌گراد و کمینه آن بامداد فردا به ۲۴ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

وی پیرامون اینکه دمای هوای ۲۵ شهرستان اصفهان امروز بر مرز و بالاتر از ۴۰ درجه سانتی‌گراد ثبت شده است، خاطرنشان کرد: مهاباد با بیشینه دمای ۴۹ درجه و بوئین میاندشت با کمینه ۱۵ درجه سانتی‌گراد گرم‌ترین و خنک‌ترین مناطق در استان هستند.

کد خبر 779255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.