آینده انرژی در دست شهرهای خورشیدی

دستیابی به اهداف اقلیمی و محدود کردن افزایش دمای جهانی، مستلزم افزایش گسترده فناوری های پاک از جمله انرژی خورشیدی است که در کنار سرمایه‌گذاری‌های اولیه، مزایای چشمگیری برای انسان، زمین و محیط‌زیست به همراه دارد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، جمعیت شهرنشینان به‌طور مداوم و با سرعت بالایی رو به افزایش است که تقاضای شهرها برای برق پایدار، حمل‌ونقل، گرمایش و سرمایش را افزایش می‌دهد و شهرها در خط مقدم انتقال انرژی قرار دارند. انرژی خورشیدی یکی از راه‌حل‌های کلیدی برای حمایت از شهرها در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای مرتبط با انرژی و ایجاد دسترسی به انرژی ارزان و قابل‌اعتماد برای همه است. علاوه‌بر این، شهرها سقف‌ها و فضای ساختمانی زیادی را برای قرار دادن پنل‌های خورشیدی در اختیار دارند.

شهرها و مسئولان محلی شرکای مهمی برای استقرار پنل‌های خورشیدی هستند که با در دست داشتن ساختمان‌های عمومی و اختیار قانون‌گذاری و صدور مجوز می‌توانند نقش اساسی در برنامه‌ریزی برای توسعه انرژی خورشیدی در شهر ایفا کنند. چنانچه شهروندان و توسعه‌دهندگان اطلاعات کافی در مورد ظرفیت و محدودیت پنل‌های خورشیدی نداشته باشند، مسئولان این اطلاعات را در قالب تعیین استانداردها، نحوه اتصال به شبکه، کاربری بام‌های چندمنظوره و سایر موارد مورد نیاز در اختیار آنها قرار می‌دهند.

آینده انرژی در دست شهرهای خورشیدی

افزایش آگاهی شهروندان

به‌منظور تقویت اطلاعات شهروندان محلی در مورد پتانسیل خورشیدی خانه‌ها، شهر بروکسل در بلژیک یک «نقشه خورشیدی» ایجاد کرده است که تخمینی از پتانسیل خورشیدی پشت‌بام را برای تمام پشت‌بام‌های منطقه بروکسل ارائه می‌دهد. این نقشه خورشیدی فرصت‌های مالی، انرژی و زیست‌محیطی موجود برای نصب پنل خورشیدی در پشت‌بام‌های مشخص را نشان می‌دهد. برای ظرفیت ۱۲ کیلووات بر ثانیه همه شهروندان و شرکت‌های خصوصی امکان نصب و راه‌اندازی آسان دارند اما برای بیشتر از آن نیاز به سرمایه‌گذاری اضافی برای اتصال به شبکه محلی است.

شهر زاگرب کرواسی در سال ۲۰۲۲ به همراه سازمان انرژی و آب‌وهوای شمال غربی کرواسی، تعدادی ابزار فناوری اطلاعات مرتبط با انرژی از جمله ابزار پتانسیل خورشیدی، اطلس انرژی زاگرب و نظارت بر بازسازی ساختمان‌های عمومی را با هدف افزایش آگاهی شهروندان توسعه داد.

بام‌های چندمنظوره

یک پروژه آزمایشی در سال ۲۰۲۲ پنل‌های خورشیدی دو وجهی عمودی را روی یک بام سبز در مدرسه‌ای در اسلو نصب کرد و به نتیجه تولید پنج کیلووات بر ثانیه انرژی دست یافت، پس از آن در سال ۲۰۲۳ کل پشت‌بام را با پنل خورشیدی پوشاند و ظرفیت تولید را به ۵۰ کیلووات بر ثانیه افزایش داد. این راه‌حل نشان داد که چگونه می‌توان بیشترین بهره را از پشت بام‌های شهری سبز برای تولید انرژی خورشیدی در اسلو برد.

تنظیم استانداردهای بام خورشیدی

برلین از ژانویه ۲۰۲۳ الزام نصب پنل‌های خورشیدی را برای ساختمان‌های جدید و همچنین ساختمان‌های موجود تحت بازسازی اساسی تصویب کرد که پنل را می‌توان روی پشت‌بام یا نمای ساختمان نصب کرد. ساختمان‌های جدید باید حداقل ۳۰ درصد از سطح ناخالص بام و ساختمان‌های موجود حداقل ۳۰ درصد از سطح خالص بام را با سیستم‌های فتوولتائیک پوشش دهند.

آینده انرژی در دست شهرهای خورشیدی

آموزش نیروی ماهر

دستیابی به اهداف اقلیمی و افزایش گسترده فناوری‌های خورشیدی شامل مراحلی همچون ساخت، استقرار، مدیریت و بازیافت خورشیدی است که نیازمند نیروی کار ماهر است که از آن جمله می‌توان به مهندسان، برق‌کاران، معماران، نصابان، طراحان و مدیران داراییاشاره کرد که هر کدام به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم در پروسه تولید و توزیع انرژی خورشیدی در شهرها دخیل هستند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که نزدیک به ۸۰ درصد از مشاغل خورشیدی در بخش تأسیسات است؛ بالا رفتن از سقف، نصب سازه، نصب و اتصال ماژول‌ها به شبکه برق از جمله مهارت‌های مورد نیاز در این دهه است و شهرها باید سرمایه‌گذاری لازم برای آموزش و جذب استعدادهای موردنیاز را از طریق برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی و دوره‌های کارآموزی نصاب خورشیدی انجام دهند. دانش‌آموزان جوان هنگام انتخاب مسیر خود باید نه‌تنها به تحصیلات عمومی نظری، بلکه به دوره‌های کارآموزی عملی و حرفه‌ای تشویق شوند چراکه کارگران خورشیدی سربازان انتقال انرژی هستند.

آینده انرژی در دست شهرهای خورشیدی

بزرگترین پارک‌های انرژی خورشیدی

امروزه با افزایش نیاز به انرژی پاک، استقرار انرژی خورشیدی به‌شدت افزایش یافته است و فتوولتائیک‌های خورشیدی در حال حاضر محبوب‌ترین شکل تولید انرژی پاک هستند. در ادامه چند مزرعه خورشیدی برتر جهان از دبی تا چین معرفی می‌شود.

پارک خورشیدی Golmud، چین

پارک خورشیدی گلمود در استان چینگهای چین، در مجموع ۸۰ نیروگاه خورشیدی را در خود جای داده است و ظرفیت ۲.۸ گیگاوات انرژی دارد که برای تأمین برق بیش از یک میلیون خانه کافی است.

ساخت پارک خورشیدی گلمود در سال ۲۰۱۱ آغاز شد و در سال ۲۰۱۹ با مجموع ۵۸۷.۲۲ میلیون دلار هزینه به پایان رسید. این پارک خورشیدی بیش از ۷.۲ میلیون پنل خورشیدی با فناوری فتوولتائیک برای تولید برق دارد و به شبکه دولتی انتقال برق چین متصل است که اجازه می‌دهد برق تولیدشده در سراسر کشور توزیع شود.

آینده انرژی در دست شهرهای خورشیدی

پارک خورشیدی Bhadla، هند

پارک خورشیدی بهادلا در صحرای تار هند متشکل از ۱۴ هزار هکتار نیروگاه خورشیدی در محل مشترک، با تولید ثابت ۲.۲۵ گیگاوات است و از شرایط عالی بهره می‌برد زیرا منطقه راجستان به‌طور متوسط روزانه ۵.۷۲ کیلووات‌ساعت در مترمربع تابش خورشیدی دریافت می‌کند و تقریباً ۳۰۰ روز در سال از انرژی فراوان خورشید بهره می‌برد.

آینده انرژی در دست شهرهای خورشیدی

پارک خورشیدی Pavagada، هند

پارک خورشیدی پاواگادا با وسعتی بالغ بر ۱۳ هزار هکتار، ۲.۰۵ گیگاوات انرژی پاک را در اختیار شهروندان هندی قرار می‌دهد. این پارک خورشیدی با هزینه دو میلیارد دلار در سال ۲۰۱۵ در ایالت کارناتاکا راه‌اندازی و توسعه یافت که بالاترین ظرفیت نصب‌شده خورشیدی را در بین ایالت‌های هند دارد.

آینده انرژی در دست شهرهای خورشیدی

پارک خورشیدی محمدبن‌راشد آل‌مکتوم، امارات متحده عربی

کشور بیابانی امارات دارای یک پارک خورشیدی ۷۶ کیلومتری است که بزرگ‌ترین پارک در جهان به حساب می‌آید. ظرفیت فعلی این پارک ۱.۶۳ گیگاوات است و در حال برنامه‌ریزی برای افزایش به پنج گیگاوات تا سال ۲۰۳۰ است. این پارک خورشیدی برق ۲۷۰ هزار خانه را تأمین و در مجموع ۱.۴ میلیون تن انتشار کربن را جبران می‌کند.

آینده انرژی در دست شهرهای خورشیدی

پارک خورشیدی Benban، مصر

پارک خورشیدی بنبان با ارزش چهار میلیارد دلار، بزرگ‌ترین مزرعه خورشیدی آفریقا است که دارای پتانسیل عظیم خورشیدی ۶.۳ کیلووات‌ساعت بر مترمربع در روز است که در مجموع به ۴۱ نیروگاه خورشیدی می‌رسد. پروژه ۱.۸ گیگاواتی این پارک که توسط سازمان انرژی‌های نو و تجدیدپذیر مصر مدیریت می‌شود، بخشی از استراتژی انرژی پایدار ۲۰۳۰ دولت مصر است.

آینده انرژی در دست شهرهای خورشیدی

پارک خورشیدی صحرای تنگر، چین

پارک خورشیدی صحرای تنگر با ظرفیت ۱.۵۱ گیگاوات، در حال حاضر انرژی حدود ۶۰۰ هزار خانه را با ۴۳ کیلومترمربع پنل‌های خورشیدی خود تأمین می‌کند. زمانی که پروژه این پارک به‌طور کامل عملیاتی شود به ظرفیت سالانه ۵.۷۸ میلیارد کیلووات خواهد رسید که معادل صرفه‌جویی در ۱.۹۲ میلیون تن زغال‌سنگ استاندارد در سال است.

آینده انرژی در دست شهرهای خورشیدی

نیروگاه خورشیدی نور ابوظبی، امارات متحده عربی

نور ابوظبی بزرگ‌ترین نیروگاه تک سایتی جهان به وسعت هشت کیلومترمربع است که دارای ۳.۲ میلیون پنل خورشیدی است و برق حدود ۹۰ هزار خانه را با ظرفیت ۱.۱۷ گیگاوات تأمین می‌کند. این نیروگاه وابستگی امارات به گاز طبیعی برای تولید برق را کاهش می‌دهد و ردپای کربن کشور را به میزان یک میلیون تن در سال کاهش می‌دهد که معادل حذف ۲۰۰ هزار وسیله نقلیه از جاده‌ها است.

آینده انرژی در دست شهرهای خورشیدی

پایگاه برق خورشیدی Datong، چین

نیروگاه داتونگ واقع در شانشی چین، یک پروژه انرژی فتوولتائیک خورشیدی سه گیگاواتی است که در سال ۲۰۱۶ و با سرمایه ۱۳۸ میلیون دلار راه‌اندازی شد. این نیروگاه قادر خواهد بود طی ۲۵ سال ۳.۲ میلیارد کیلووات‌ساعت انرژی خورشیدی تولید کند و انتشار دی‌اکسیدکربن را ۲.۷۴ میلیون تن کاهش دهد.

آینده انرژی در دست شهرهای خورشیدی

اولترا مگاپارک خورشیدی Kurnool، هند

این پارک خورشیدی واقع در منطقه کورنول در جنوب هند، با ظرفیت عملیاتی یک گیگاوات انرژی در سال، بخش قابل‌توجهی از ظرفیت ناخالص برق هند را تأمین می‌کند و جلوی انتشار حدود ۱۹۰۰ تن دی‌اکسید کربن را می‌گیرد.

آینده انرژی در دست شهرهای خورشیدی

کد خبر 779227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.