اینان نه فقط مدافعان حرم‌اند، امروز مدافعان اسلام شده‌اند

مدافعان حرم سال‌ها پس از دفاع مقدس و پس از شکل‌گیری دولت پوشالی داعش به دفاع از حرم‌های شریف اهل‌بیت(ع) پرداختند و با بهره‌بردن از آموزه‌های جنگ تحمیلی و سیره راستین شهدا در معنویت و روش‌های مستحکم و مقتدرانه استراتژیک، از اسلام در مقابل انحرافات دفاع کردند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، ایثار و مقاومت در رخدادهای تاریخی، فرهنگی و دینی ایران ریشه‌هایی عمیق دارد که در جهان معاصر شکوهمندترین جلوه گفتمان انقلاب اسلامی از ایستادگی و آزادگی را در حماسه جهانی هشت سال دفاع مقدس می‌توان به تماشا نشست، حماسه‌ای که گمان برده می‌شد پس از آن مشابهی نخواهد داشت و بیم آن می‌رفت که این گنجینه‌های مادی و معنوی مجاهدت‌های شهدا و ایثارگران مغفول بماند.

این در حالی بود که مدافعان حرم سال‌ها بعد از دفاع مقدس و پس از شکل‌گیری دولت پوشالی شام و عراق تحت عنوان داعش به دفاع از حرم‌های شریف اهل‌بیت پرداختند و با بهره بردن از آموزه‌های جنگ تحمیلی و سیره راستین شهدا در معنویت و روش‌های مستحکم و مقتدرانه استراتژیک، از اسلام در مقابل انحرافات دفاع کردند و زنان و کودکان مسلمان را غیرتمندانه از چنگال تروریست‌ها رهایی بخشیدند، درست در زمانی که گمان می‌رفت بر روی چراغ نورانی ایثار و شهادت رو به خاموشی می‌رود، مدافعان حرم روح تازه‌ای به کالبد مقاومت و مجاهدت دمیدند و با درایت‌ها و شجاعت‌های خود گفتمان جدیدی را در جهان با دفاع از حرم آغاز کردند؛ در همین راستا و به‌مناسبت روز بزرگداشت مدافعان حرم، با جانبازان مدافع حرم محمدرضا مدواری به گفت‌وگو نشستیم:

ایمنا: بحث مدافعان حرم چه پیشینه‌ای دارد و از چه‌زمانی آغاز شد؟

مدواری: کشورهای انگلستان و آمریکا و فرانسه از سال ۸۸ توطئه‌ای را در تهران به راه انداختند تحت عنوان اغتشاشات ۸۸، پیامشان هم بر اندازی نظام و رهبری و ساقط کردن سپاه و مقاومت در ایران بود و دلارهای بسیار زیادی هم در این راه هزینه کردند و نیروهای بسیار زیادی را به روش‌های مختلف به ایران برای خرابکاری و جاسوسی اعزام کردند، بعد هم که اغتشاشات سال ۸۸ را راه انداختند که نقش بر آب شد و نتوانستند به اهدافشان دست پیدا کنند، بعد از این شکست بود که در اتاق فکرهایشان به فکر راه‌اندازی دولت دروغینی تحت عنوان داعش افتادند و سرمایه‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های بسیاری را هم در این زمینه انجام دادند؛ بعد به فکر رهبری برای داعش افتادند و به سراغ شخصی رفتند که در اصل در زندان بود، ابوبکر بغدادی اسم دیگری داشت که این نام را برایش گذاشتند و گروهی با یک پرچمی با آیات قرآن راه انداختند که این پیام را برسانند که ما با این پرچم راه افتاده‌ایم پس حرکتمان اسلامی است و از پیامبر پیروی می‌کنیم، با همین اسم شروع کردند به رقم‌زدن فجایعی که جهان اسلام شاهدش بود؛ داعش تنها یک کلمه است، اما در حقیقت دولت اسلامی عراق و شام از ۳۰ و اندی کشور مختلف عضو و نیرو می‌گرفت و حمایت می‌شد، نیروها از چین، چچن، معاندین عراق و سوریه، اسرائیل، آمریکا، فرانسه و ده‌ها کشور دیگر به داعش اعزام می‌شدند، ما گاهی می‌دیدیم که از دو برادر یا دو پسرعمو یکی‌شان عضو گروه داعش بود و دیگری در مقابل آن گروه می‌جنگید، اما باوجود همه این برنامه‌ریزی‌ها، آموزش‌ها و هزینه‌ها به این دلیل که حرکتشان باطل و ستمکارانه بود به جایی نرسید و شکست خورد.

اینان نه فقط مدافعان حرم‌اند، امروز مدافعان اسلام شده‌اند

ایمنا: به نظر می‌رسد مدافعان حرم بعد از دفاع مقدس در زمانی که گمان می‌رفت ارزش‌ها فراموش شده‌اند، روح تازه‌ای به کالبد ایثار و مقاومت دمیدند و گفتمان جدیدی را ایجاد کردند؛ درباره این گفتمان برایمان بیشتر بگویید.

مدواری: مدافعان حرم همان امتداد حرکت، پیام، زحمات و ایثار رزمندگان هشت سال دفاع مقدس هستند، یعنی الگوهایی در در دفاع مقدس بود که نه‌تنها مدافعان حرم ایران، بلکه کشورهایی همچون افغانستان و پاکستان و بسیاری از کشورهای دیگر از الگوهایی که رزمندگان ما در دفاع مقدس به یادگار گذاشتند برداشت کردند، مثلاً شوق رزمندگان تا حدی بود که شب‌های عملیات از اشتیاق جهاد دست‌هایشان را حنا می‌گذاشتند، همین کار را بچه‌های مدافع حرم در شب‌های عملیات سوریه و عراق انجام می‌دادند، بچه‌های افغانستانی با همین حنا روی دست‌هایشان لبیک یا زینب می‌نوشتند، اگر تجربه حرکت هشت سال دفاع مقدس ما نبود، مدافعان حرم تا این حد موفقیت‌آمیز عمل نمی‌کردند و پیروزی‌های چشمگیر برایشان حاصل نمی‌شد.

فرماندهان ارشد دفاع از حرم که به‌خوبی جریانات و نیروهای مقاومت را در دفاع از حرم مدیریت می‌کردند دارای تجربه‌های ارزشمندی از دفاع مقدس بودند، همچون شهید بزرگوار سیدرضی و شهید بزرگوار زاهدی که همه از فرماندهان همان هشت سال دفاع مقدس بودند، از لحاظ درونمایه فرهنگی و روحیه رزمنده‌ها و ارزش‌های درونی هم این دو دوره حساس و تاریخی ایران مشابهت‌های زیادی داشتند، پیامی که مدافعان حرم به جهان اسلام و در نهایت کل دنیا مخابره کردند از این قرار بود که قدرت‌های پوشالی هرقدر هزینه و تجهیزات را صرف آرمان‌های بی‌اساسشان کنند، باز هم جبهه حق با مقاومتش بر آن‌ها پیروز می‌شود و حقیقت دنیا بر مدار نقشه‌های دروغین آن‌ها نخواهد گشت همان‌طور که ما در حال حاضر شاهد بیچارگی استکبار در مقابل گروه بسیار کوچکی از مقاومت به نام حماس هستیم که ماه‌هاست در تلاشند تا آن را از میان بردارند، اما علیرغم حمایت‌های همه جانبه آمریکا و شمار زیادی از کشورها نتوانسته‌اند کاری از پیش ببرند، ریشه این پیروزی‌ها و دستاوردهای بزرگ را باید در اعتقادات محکم جبهه مقاومت و عقیده راسخشان بر خداوند و قرآن و اهل‌بیت جست‌وجو کرد.

اینان نه فقط مدافعان حرم‌اند، امروز مدافعان اسلام شده‌اند

ایمنا: شهید سلیمانی در وصیت‌نامه‌شان به این اشاره کرده‌اند که جمهوری اسلامی حرم است، دایره دفاع از حرم اینجا و در حال حاضر تا کجا گسترده شده است؟

مدواری: باید از خود پرسید علت اینکه مدافعان حرم دو هزار تا سه هزار کیلومتر خارج از مرزهای کشور برای جهاد رفتند و علت اینکه گفتمان و مفهوم مقاومت از ایران و لبنان گذشت و مفهوم و مرزهایی وسیع‌تر و دور دست‌تر پیدا کرد چه بوده است، ابتدای تمام این اندیشه‌ها و آموزش‌ها و اتاق‌های فکری را اگر جست‌وجو کنیم به انقلاب اسلامی ایران در سال ۵۷ بر می‌خوریم؛ بسیاری از جنبش‌ها و کنش‌ها علیه ظلم و استکبار از ایدئولوژی نه شرقی نه غربی و آزادی طلبانی جمهوری اسلامی ایران شروع شد و همین ایران را به قلب تپنده مقاومت تبدیل کرده است که تبادلات جدی را با سایر کشورها و ملت‌ها برقرار می‌کند و همین مهد علویان و شیعیان و قطب اندیشه‌ورزی جهان اسلام بودن ایران است که آن را در کلام حاج قاسم به حرم تبدیل و تشبیه می‌کند؛ گاهی ما در وصیت‌نامه و سیره شهدا دچار تحریفات و خطاهایی می‌شویم، همچون وصیت‌نامه شهید سلیمانی که بعضی از آن مفهوم موافقت شهید با بی‌حجابی را استخراج می‌کنند در حالی که به‌طور مطلق به این معنا نبوده است، اینکه مدافعان حرم کیلومترها دور تر از مرزها به مصاف دشمن خون‌خواری همچون داعش جنایتکار رفتند دفاع از حرم بود، دفاع از حریم اهل‌بیت علیهم‌السلام و دفاع از زنان مسلمانی که در چنگال تروریست‌ها اسیر بودند و بیم تعرض به آن‌ها می‌رفت، تمام خواسته مدافعان حرم همین بود و حالا هم همین بحث مطرح هست، با گسترش مفهوم مقاومت و دفاع از حرم، همه خواهرانی که حجاب خودشان را که توصیه و دغدغه اصلی شهدا بوده است حفظ می‌کنند تا گروه‌های کوچک و بزرگ مردمی دیگر که نقشی را در جامعه به عهده دارند همه در زیر بیرق مدافعان حرم قرار می‌گیرند.

اینان نه فقط مدافعان حرم‌اند، امروز مدافعان اسلام شده‌اند

ایمنا: گاهی مبارزه تنها در زمان جنگ معنا نمی‌شود، بلکه حرکاتی تمدنی همچون مبارزه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در زمان صلح می‌تواند زمینه‌ای تبیین‌گر و هادی در زمان جنگ‌های سخت باشد، شهدای مدافع حرم پیش از آغاز جنگ و در زمان صلح به چه اقدامات و فعالیت‌هایی اشتغال داشتند که توفیق شهادت در میدان مبارزه سخت را یافتند؟

مدواری: گاهی ما در ایران فکر می‌کنیم که در دنیا تنها محبان و دلسوختگان اهل‌بیت علیهم‌السلام هستیم و در سایر کشورها شیعیان و محبان به اندازه ما عاشق و شیفته نیستند، در حالی که محبان گم نام اهل‌بیت در ارض پراکنده‌اند و همچون ستاره‌های بی‌نشانی فضای دنیا را روشن می‌کنند، از نمونه‌های آنان شهید بزرگوار افغانستانی، شهید سید حسینی بود که در سال ۸۷، پیش از آنکه مقوله داعش و دفاع از حرم مطرح شود به سبب کار خیری که در محدوده محل سکونت خودش برای اهل‌بیت انجام داده بود و دستگیری که از یک خانواده انجام داده بود در خواب یکی از حضرات اهل‌بیت علیهم‌السلام را می‌بیند که به او می‌فرمایند به سبب کار خیری که انجام دادی در آینده به‌عنوان یاور ما شناخته خواهی شد و حتی تاریخ شهادتش را هم به او گفته بودند، بعد از آن با شرایطی که تروریست‌ها در منطقه ایجاد کرده بودند شهید جذب نیروهای عملیاتی شد و آموزش‌هایی دید و به سوریه اعزام شد و به‌طور دقیق در روز ولادت حضرت اباالفضل العباس (ع) سر از تنش جدا شد و به شهادت رسید، او چه پیش از جنگ و چه پس از آن تلاش‌ها و مجاهدت‌های بسیاری کرده بود که در نهایت با شهادتش اجر آن‌ها را گرفت و به آرزویش رسید، این شهید بزرگوار در لحظات پایانی شهادت که بچه‌ها در حال منتقل کردنشان از منطقه بوده‌اند، دائماً خود را به سلاحش می‌رسانده و می‌گفته می‌خواهم در همین لحظات آخر تا جایی که می‌توانم بیشتر از حرم و اهل‌بیت دفاع کنم، شهدا در هر میدانی این‌طور به تلاش و مجاهدت پرداختند و در نهایت هم پاداششان را با شهادت در راه خدا دریافت کردند.

اینان نه فقط مدافعان حرم‌اند، امروز مدافعان اسلام شده‌اند

ایمنا: به‌عنوان همنشین شهدا و یکی از جانبازان و ایثارگران مدافع حرم، مطلبی که بخواهید به گوش مردم یا برخی مسئولان برسانید؟

مدواری: مطلبی که همیشه قلب خانواده شهدا، جانبازان و مدافعان حرم را آزرده می‌کرده کنایه‌های برخی مردم و برخی از مسئولان بوده که ادعا می‌کرده‌اند مدافعان حرم در ازای مبالغ زیادی به دفاع از حرم و جانبازی در این راه پرداخته‌اند! که این مطلبی بود و هست که هرگز صحت نداشته است، حقیر دوست دارم به‌عنوان کوچک‌ترین عضو خانواده مدافعان حرم که برادرم ۵۰ روز پیش از مجروحیت من در منطقه حلب و باغ زیتون به شهادت رسیده بود، مطالبی تبیینی را پیرامون این دست سخنان عرض کنم، حاج قاسم سلیمانی بزرگوار حق مأموریتی را برای مدافعان حرم تعیین کرده بودند که رقمی بین ۱۵۰ هزار تومان تا ۲۰۰ هزار تومان بود و یک حقوق ثابتی هم از سپاه به این فرد تعلق می‌گرفت که جمع این مبالغ گاهی به پنج میلیون هم نمی‌رسید و هیچ پول اضافه‌ای به آن فرد رزمنده مدافع حرم داده نمی‌شد، حقیقت ماجرا همین است و افرادی که ناآگاهانه صحبت‌های نسنجیده‌ای می‌کنند خودشان باید حساب اعمالشان را در محضر شهدا و روز قیامت به شمار بیاورند.

دومین مطلبی که در آن باز هم به‌عنوان عضو کوچک خانواده مدافعان حرم می‌خواهم عنوان کنم خطابی با مسئولان است که باوجود داشتن سبقه مذهبی و دینی و باوجود دارا بودن سابقه انقلابی‌گری و در دفاع مقدس و همنشینی با رفقای شهیدشان امروز در کشور به وضعیت عفاف و حجاب سر و سامانی نمی‌بخشند، این مطالبه جدی و پرتکرار جانبازان منافع حرم و خانواده شهداست تا جایی که جانبازان آن‌قدری که از وضعیت بی‌حجابی و بی‌قانونی کشور رنج می‌برند از جراحات و آسیب‌های جانبازان رنج نمی‌برند، چراکه مسئله دفاع از حرم تنها و تنها به‌دلیل غیرت و حساسیت زیاد بچه‌ها چه بر روی روی حرمین شریف بانو زینب کبری سلام‌الله علیها و بانو رقیه خاتون و چه بر روی زنان مسلمان سوری و عراقی که در معرض آسیب و تعرض قرار داشتند اتفاق افتاد، مدافعان حرم از خون و جان و عزیزانشان در مسیر غیرت‌ورزی برای ناموسشان گذشتند و تا هزاران کیلومتر خارج از مرزها را پیمودند، اما حالا در داخل مرزهای خودمان شاهد پوشش‌های نامتعارف و بی‌حجابی‌ها هستیم، این مطالبه‌ای است که سال‌هاست خانواده شهدا مدافع حرم و دفاع مقدس و سایر ایثارگران از مسئولان دارند تا آن را ریشه‌یابی و بر طبق اصول صحیح برطرف کنند، اما با وجود امیدهایی که به انقلابی‌گری بعضی مسئولان بسته شده بود بی‌جواب ماند.

اینان نه فقط مدافعان حرم‌اند، امروز مدافعان اسلام شده‌اند

مسئله سوم این است که برخی مسئولانی که در پرتو مجاهدت‌ها و ایثارگری‌های همین رزمندگان مدافع حرم توانسته‌اند به مقاماتی دست پیدا کنند و در امنیت به سر ببرند تا جایی که نمونه خطر داعش را در حمله این گروه به مجلس و جو ناآرام امنیتی پس از آن شاهد بودیم، خانواده شهدا را مورد بی‌مهری قرار دادند و کار تا جایی جدی شد که خانواده‌های شهدای مجاهد حرم از دیوان عدالت اداری شکایت کردند و خبر این بی‌عدالتی‌ها به گوش مقام معظم رهبری هم رسید و ایشان هم از این اتفاق آزرده شدند و فرمودند که این بچه‌ها باید وضعیت شغل‌شان مشخص شود تا اشخاص و سیاست‌های مختلف نتوانند حقشان را زائل کنند، این مسئله بسیار موجب ناراحتی است که برای جانبازان و ایثارگران یا خانواده شهدایی که سه هزار کیلومتر خارج از مرزها برای دفاع از نوامیس و منافع این کشور مظلومانه به شهادت رسیده‌اند این دست مشکلات ایجاد شود و گاهی به نظر می‌رسد این ضربه‌زدن‌ها تعمدی و یا از روی غرض‌ورزی باشد که به‌هیچ‌عنوان مقبول و شایسته نیست و امیدواریم که در آینده شاهد این بی‌مهری‌ها نباشیم.

کد خبر 779119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.