هجوم ویروس‌های مقاوم به دارو به پناهگاه آوارگان غزه

کارشناسان سازمان جهانی بهداشت از شیوع ابرمیکروب‌ها و باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک‌ها در پناهگاه‌های آوارگان غزه خبر داد و نسبت به خطر ابتلای کودکان به فلج اطفال با تأثیر آن هشدار صادر کرد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، کمبود آب سالم و فلج شدن سیستم بهداشتی غزه به‌دنبال جنگ، زمینه گسترش عفونت‌هایی را فراهم آورده است که می‌تواند به تهدیدهای منطقه‌ای یا حتی جهانی تبدیل شود.

شیوع بیماری‌های گوناگون در میان آوارگان غزه

مردم غزه در نتیجه درگیری با رژیم اسرائیل با عفونت‌های تنفسی، اسهال، گال و شپش، بثورات پوستی، آبله‌مرغان، یرقان و هپاتیت A دست‌وپنجه نرم می‌کنند که بعید به نظر می‌رسد به خارج از آن گسترش پیدا کند، زیرا به‌طور مؤثر کنترل شده است، با این حال سایر نگرانی‌های بهداشت جهانی هم‌چون افزایش مقاومت ضد میکروبی که در حال حاضر پناهگاه آوارگان این جنگ را در معرض هجوم قرار داده است، توانایی خارج شدن از مرزها و شیوع به سراسر جهان را دارد، این مشکل تهدیدی طولانی‌مدت برای کل دنیا به‌شمار می‌رود که کارشناسان سازمان جهانی بهداشت از هم‌اکنون نسبت به آن هشدار داده‌اند.

هجوم ویروس‌های مقاوم به دارو به پناهگاه آوارگان غزه

شیوع ابرمیکروب‌ها در منطقه جنگ‌زده غزه

مناطق جنگی بسیار مستعد ابرمیکروب‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک هستند که دلیل آن شرایط بد بهداشتی و توانایی محدود بیمارستان‌ها برای درمان زخم‌ها و عفونت‌ها در مناطق ویران‌شده به‌واسطه درگیری است. در شرایط فعلی نیز باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک‌ها در پناهگاه آوارگان غزه جولان می‌دهند که می‌توانند از غزه به منطقه وسیع‌تر منتقل و از آنجا در سطح جهانی به معضلی همه‌گیر تبدیل شوند. شرایط جاری کنترل این باکتری‌ها را دشوار و حتی غیرممکن می‌کند.

ابرمیکروب‌ها می‌توانند باکتری‌ها، ویروس‌ها، انگل‌ها یا قارچ‌هایی باشند که برای مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها جهش پیدا کرده‌اند، به این معنی که احتمال بیشتری دارد که عفونت‌های کشنده‌ای ایجاد کنند که در غیر این صورت قابل درمان هستند. به گزارش مؤسسه سنجش و ارزیابی سلامت مستقر در ایالات متحده، مقاومت ضدمیکروبی عامل نزدیک به پنج میلیون مرگ در جهان طی سال ۲۰۱۹ بوده است.

هجوم ویروس‌های مقاوم به دارو به پناهگاه آوارگان غزه

میکروب‌های مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها یکی از مخرب‌ترین نتایج جنگ کنونی در غزه خواهد بود، زیرا زمانی که باکتری‌های مقاوم به دارو گسترش پیدا کنند، جهان با چالش‌های بیشتری در درمان بیماران حتی در پیشرفته‌ترین بیمارستان‌ها در سراسر جهان مواجه خواهد شد.

تلاش برای پیشگیری از شیوع بیماری

در حال حاضر تنها ۱۶ از ۳۶ بیمارستان غزه تا حدی فعال و سایر خدمات پزشکی به‌شدت کاهش پیدا کرده است. بر اساس گزارشات نیروهای اسرائیلی تمام تصفیه‌خانه‌ها و ۷۰ درصد از پمپ‌های فاضلاب غزه را نابود و این منطقه را به محیط اصلی گسترش بیماری‌ها تبدیل کرده‌اند. این شرایط به‌ویژه در ماه‌های گرم تابستان که زمان تکثیر پشه‌ها و سایر حشرات است و طی آن غذاها سریع‌تر فاسد می‌شود، فاجعه‌آفرین به‌شمار می‌رود.

هجوم ویروس‌های مقاوم به دارو به پناهگاه آوارگان غزه

سازمان جهانی بهداشت (WHO) پس از شناسایی ویروسی که ماه گذشته در نمونه‌های فاضلاب اطراف اردوگاه‌های آوارگان پیدا شد و عامل بیماری‌های به‌شدت مسری و ایجاد مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها است، درصدد راه‌اندازی یک کمپین ایمن‌سازی جمعی برای ۵۰۰ هزار کودک در غزه برآمد، با این حال سازمان با موانع بزرگی برای راه‌اندازی این تلاش مواجه است که شامل مسائلی مربوط به حمل‌ونقل، فقدان امکانات ذخیره‌سازی با زنجیره سرد برای واکسن‌ها پس از رسیدن به غزه و توانایی عملکرد محدود کارکنان بهداشتی در منطقه می‌شود.

نماینده سازمان جهانی بهداشت در سرزمین‌های فلسطینی اظهار کرد با وجود همه تنش‌ها در منطقه، سازمان در تلاش است اطمینان حاصل کند که برنامه‌ریزی‌ها تا حد امکان با دقت انجام شود. در این راستا مقامات سازمان جهانی بهداشت خواستار آتش‌بس یا حداقل «روزهای آرامش» شدند تا کارکنان بهداشتی بتوانند تلاش‌های ایمن‌سازی را انجام دهند و طی آن کارکنان بهداشتی و داوطلبان برای واکسینه کردن کودکان در هفته‌های آینده چادر به چادر خواهند رفت.

هجوم ویروس‌های مقاوم به دارو به پناهگاه آوارگان غزه

بدون توقف شرایط نظامی جاری برای راه‌اندازی کمپین واکسیناسیون، جهان در خطر گسترش بیشتر ویروس در سراسر مرزها و نفوذ آن به سایر کشورها و مناطق مواجه است.

سازمان جهانی بهداشت همچنین در حال کار روی پیام‌های بهداشت عمومی در مورد فلج اطفال است که به طور عمده کودکان زیر پنج سال را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و در موارد نادر می‌تواند منجر به فلج غیرقابل برگشت و مرگ شود. کودکان غزه در حال حاضر با خطرات قابل‌توجهی مواجه هستند و مسئولان باید به سرعت برای جلوگیری و مهار شیوع ویروس در میان آن‌ها اقدام کنند. با این وجود فلج اطفال تنها چالش بهداشتی پیش روی غزه نیست.

هجوم ویروس‌های مقاوم به دارو به پناهگاه آوارگان غزه

کد خبر 779118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.