نیازمند تلاش جهادی برای غنی‌سازی حوزه تولیدات کتاب کودک و نوجوان هستیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی و بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان گفت: نیازمند تلاش جهادی و ترویجی برای غنی‌سازی حوزه تولیدات کتاب کودک و نوجوان هستیم.

به گزارش‌ خبرگزاری ایمنا، آئین اختتامیه نخستین جشنواره ملی و بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ، علی رمضانی مدیر عامل خانه کتاب و ادبیات ایران و اصحاب فرهنگ و رسانه امروز _چهارشنبه هفدهم مرداد_ برگزار شد.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌در این برنامه اظهار کرد: نیازمند تلاش جهادی و ترویجی برای غنی‌سازی حوزه تولیدات کتاب کودک و نوجوان هستیم.

وی افزود: خیلی خوشحال هستم قبل از اتمام ماموریتمان در وزارت فرهنگ توانستیم به یکی از برنامه‌های اعلامی در حوزه کتاب جامه عمل بپوشانیم.

وزیر فرهنگ ادامه داد: خاستگاه اصلی این جشنواره و انگیزه مهمی که ما را به سمت تدارک چنین رویدادی سوق داد فرمایشات رهبر انقلاب در بازدید از نمایشگاه کتاب در سال ۱۴۰۲ بود که به ورود وزارت فرهنگ و مجموعه‌های فرهنگی کشور به موضوع کتاب کودک و نوجوان بسیار تاکید داشتند.

اسماعیلی تصریح کرد: همه آمار و ارقام نشان دهنده گرایش زیاد به حوزه کتاب در این مقاطع سنی است، بیشترین فروش کتاب در نمایشگاه‌های کتاب نیز مربوط به این حوزه است.

وی گفت: به دلایل متعدد میل به تولید در ادبیات بومی آن‌چنان که باید اوج گیرد وجود نداشت؛ مهمترین بخش تأمین کننده نیاز در این حوزه مربوط به ترجمه است چه به لحاظ متن، گرافیک و نقاشی و برهمین اساس به کاری مهم، جهادی و ترویجی و آموزشی برای غنی سازی حوزه مربوط به تولیدات کتاب کودک و نوجوان نیاز داریم.

وزیر فرهنگ با بیان اینکه اقدامی که همکارانم در معاونت فرهنگی و خانه کتاب و ادبیات ایران پی‌گیر انجام آن بودند شایسته تقدیر است، گفت: گمانم این نبود با چنین سرعتی به این مرحله برسیم چرا که چنین رویدادی زحمت بسیاری دارد اما دبیر محترم و هیأت علمی جشنواره، ناشران و سایر دوستان توانستند نقش خود را به خوبی ایفا کنند تا در این روز گرم تابستانی که تهران تعطیل است و بیشتر استان‌ها هم به دلیل شدت گرما به صورت نیمه تعطیل در آمدند این جمعیت علاقه‌مند در تالار وحدت گرد هم بیایند و روزی به یاد ماندنی را برای کتاب کودک و نوجوان رقم بزنند.

اسماعیلی با بیان اینکه هرچقدر در این حوزه هزینه کنیم سرمایه‌گذاری طولانی مدت است و دهه‌ها از آن بهره‌مند خواهیم شد، افزود: خیلی تاکید داشتم آثار مهمی را با نویسندگان خوبمان به صورت بورس انجام دهیم یعنی نویسنده‌ای شاخص در خانه کتاب و وزارت فرهنگ حاضر شود، سفارش کار دهد، کار را پیش خرید کند و نویسنده‌ای ماهر وقتش را با آرامش به تولید اثری فاخر اختصاص دهد.

وی تصریح کرد: از آقایان احمدوند و رمضانی خواهش می‌کنم این کار را پی‌گیری کنند، با توجهی ویژه باید تولید ادبیات فاخر در حوزه کودک و نوجوان را به سرعت سامان دهیم.

وزیر فرهنگ گفت: این اواخر کمتر کتابخانه‌ای افتتاح می‌شود مگر اینکه بخش فاخری برای کودک و نوجوان داشته باشد؛ این بستر در اختیار ماست باید تولید را فعال کنیم، ناشران با سابقه در حوزه کودک و نوجوان در این جلسه حضور دارند و برخلاف همه مشکلات پای فرهنگ و ادب کشور ایستاده‌اند.

اسماعیلی تاکید کرد: انشاالله این خشت اول منجر به ایجاد بنای رفیعی در حوزه فعالیت‌های فرهنگی کشور منجر شود.

کد خبر 779000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.