جزئیات شیوع سرخک + علائم و راهکارهای توصیه‌ای برای پیشگیری از ابتلا

سال جاری در کشور عراق به علت پوشش ناکافی واکسیناسیون کودکان، مواردی از همه‌گیری سرخک رخ داده است و در آستانه اربعین حسینی به تمام افراد کمتر از ۱۵ سال که قصد سفر به عراق و شرکت در مراسم اربعین را دارند توصیه می‌شود که سوابق واکسیناسیون خود را بررسی کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، با نزدیک شدن به ایام پیاده‌روی اربعین، رعایت نکات بهداشتی به منظور تضمین سلامت زائران، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و طی سال جاری، مسئولان مربوطه نسبت به شیوع سرخک در عراق اعلام هشدار و توصیه‌هایی برای زائران ارائه کرده‌اند.

بیماری سرخک یک بیماری واگیردار تنفسی است و مؤثرترین راه مقابله با آن واکسیناسیون به موقع است؛ بر اساس اعلام وزارت بهداشت، سال جاری در کشور عراق به علت پوشش ناکافی واکسیناسیون کودکان، مواردی از همه‌گیری سرخک رخ داده است.

ویروس سرخک به طور معمول کودکان را مبتلا می‌کند، اما بزرگسالان هم چنانچه سابقه ابتلاء به بیماری یا واکسیناسیون نداشته باشند، در معرض خطر ابتلاء خواهند بود، از همین رو انتظار می‌رود والدین قبل از عزیمت به راهپیمایی اربعین، با مراجعه به واحدهای بهداشتی محل سکونت، از کامل بودن واکسیناسیون فرزندان زیر ۱۵ سال خود اطمینان پیدا کنند.

همچنین بر اساس اعلام رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، بیماری سرخک فقط به کشور عراق محدود نمی‌شود، بلکه این بیماری طی سال گذشته در کشورهای پاکستان و افغانستان نیز اپیدمی شد و به دلیل اپیدمی بیماری سرخک در افغانستان و پاکستان با افزایش موارد ابتلاء به این بیماری را در استان سیستان و بلوچستان مواجه شدیم و در عین حال با اجرای تمهیداتی توانستیم بیماری سرخک در این استان را کنترل کنیم.

وزارت بهداشت بر اساس وضعیت بیماری سرخک در عراق به دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌های غربی کشور اعلام کرده اگر پرونده واکسیناسیون یک کودک دارای نقصان است، نسبت به لکه‌گیری این موضوع اقدام کنند و هدف از واکسیناسیون کودکان این است که افراد مستعد کمتری در ارتباط با سرخک داشته باشیم و از اپیدمی این بیماری در کشور جلوگیری کنیم.

در آستانه اربعین حسینی به تمام افراد کمتر از ۱۵ سال که قصد سفر به عراق و شرکت در مراسم اربعین را دارند توصیه می‌شود که سوابق واکسیناسیون خود را بررسی کنند، به نحوی که حداقل دو بار سابقه تزریق واکسن سرخک داشته باشند، البته بررسی سوابق واکسیناسیون یک توصیه است و هیچ اجباری وجود ندارد.

اگر شهروندان ایرانی نتوانستند سابقه واکسیناسیون خود را کنترل کنند با مراجعه به مراکز درمانی از وضعیت تزریق واکسن سرخک مطلع می‌شوند و در صورت نیاز می‌توانند نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند.

البته تزریق واکسن سرخک فقط به بازه زمانی اربعین محدود نمی‌شود و اگر واکسیناسیون سرخک افراد کمتر از ۱۵ سال کامل نباشد در هر بازه زمانی با مراجعه به مراکز درمانی می‌توانند واکسن سرخک دریافت کنند.

همچنین لازم است بدانیم، وزارت بهداشت در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که به‌دلیل اپیدمی سرخک در افغانستان و پاکستان با افزایش موارد ابتلاء به این بیماری در استان سیستان و بلوچستان مواجه شدیم و در عین‌حال با اجرای تمهیداتی توانستیم بیماری سرخک را در این استان کنترل کنیم.

وزارت بهداشت براساس وضعیت بیماری سرخک در عراق به دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌های غربی کشور اعلام کرده است که اگر پرونده واکسیناسیون یک کودک دارای نقصان است، نسبت به لکه‌گیری این موضوع اقدام کنند، همچنین به تمام افراد کمتر از ۱۵ سال که قصد سفر به عراق و شرکت در مراسم اربعین را دارند توصیه می‌شود که سوابق واکسیناسیون خود را بررسی کنند به‌نحوی که حداقل دو بار سابقه تزریق واکسن سرخک داشته باشند.

علائم سرخک

علائم سرخک حدود ۱۰ تا ۱۴ روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر می‌شود و علائم و نشانه‌های سرخک شامل موارد زیر است:

  • تب
  • سرفه خشک
  • آبریزش بینی
  • گلو درد
  • چشم‌های ملتهب (ورم ملتحمه)
  • لکه‌های سفید ریز با مرکز سفید مایل به آبی روی یک پس زمینه قرمز که داخل دهان و روی لایه داخلی گونه وجود دارد و به آنها لکه‌های کوپلیک نیز می‌گویند.
  • نوعی بثورات پوستی که از لکه‌های بزرگ و مسطح تشکیل شده که اغلب روی یکدیگر می‌افتند

دلایل ابتلاء به سرخک

سرخک یک بیماری بسیار مسری است که توسط ویروسی ایجاد می‌شود که در بینی و گلوی کودک یا بزرگسال مبتلا تکثیر می‌شود، سپس هنگامی که فرد مبتلا به سرخک سرفه، عطسه یا صحبت می‌کند، قطرات آلوده در هوا پخش می‌شوند، جایی که سایر افراد می‌توانند آنها را تنفس کنند.

قطرات آلوده همچنین ممکن است روی سطحی فرود بیایند، جایی که برای چند ساعت فعال و مسری باقی می‌مانند، شما می‌توانید با قرار دادن انگشتان در دهان یا بینی خود و یا مالیدن چشم‌های خود پس از لمس کردن سطح آلوده، به ویروس آلوده شوید.

حدود ۹۰ درصد از افراد مستعد که در معرض شخص آلوده به ویروس قرار دارند، آلوده خواهند شد.

عوامل خطرزا

عوامل خطر سرخک عبارتند از:

غیر واکسینه بودن: اگر واکسینه نشده‌اید، احتمال ابتلاء به این بیماری در شما بسیار بیشتر است.

مسافرت‌های بین المللی: اگر به کشورهای در حال توسعه مسافرت کنید، جایی که سرخک رایج‌تر است، خطر اینکه این بیماری را بگیرید بیشتر است.

کمبود ویتامین A: اگر ویتامین A کافی در رژیم غذایی خود نداشته باشید، احتمال اینکه علائم و عوارض شدیدتری داشته باشید بیشتر است.

کد خبر 778877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.