گردشگری مذهبی در استانبول: بازدید از مساجد تاریخی و زیارتگاه‌های معروف

استانبول ترکیه همان مقصدی است که به عنوان یک ایرانی شاید بارها به آن سفر کرده‌اید یا شاید هم فقط یک بار در خیابان‌های آن قدم زده‌ باشید و جاذبه‌های گوناگونش را از نزدیک دیده باشید.

البته در این بین کم نیستند افرادی که شاید هنوز یک بار هم به استانبول سفر نکرده باشند. این مطلب قرار است شما را صرفاً با جاذبه‌های تاریخی و مذهبی استانبول آشنا کند. به عبارتی ما نمی‌توانیم مذهب را جدا از تاریخ بدانیم و درصد فراوانی از بناهای مذهبی در استانبول همگی بازمانده از تاریخ غنی و مذهب رایجی هستند که از گذشته در این شهر وجود داشته است.

تور استانبول و گذر از تونل تاریخ

تور استانبول فرصتی ایده‌آل و استثنایی به حساب می‌آید که به شما اجازه می‌دهد از نزدیک با شهری آشنا شوید که شاید مشابه آن را کمتر بتوان در سایر نقاط جهان پیدا کرد. البته در این بین کم نیستند شهرهایی که رد پای مذهب در آن‌ها یک جای پای قوی و مستحکم از گذشته تا به امروز محسوب می‌شود. اما استانبول ماجراجویی‌های بیشتر و متفاوت‌تری دارد. ترکیه یا عثمانی پیش از ورود اسلام پذیرای دین مسیحیت بود و بعد از جنگ‌های صورت گرفته و ورود اسلام، بسیاری از کلیساها با حفظ ظاهر اصلی و اولیه خود به مسجد تبدیل شدند. این همان نقطه عطف و تفاوت بزرگی است که شهر استانبول با دیگر شهرهای مذهبی جهان دارد. ما در ادامه قصد داریم تا مساجد معروف و بناهای مذهبی - تاریخی این شهر را بیشتر به شما معرفی کنیم.

مسجد زیبای سلطان احمد

اولین نقطه‌ای که در تور استانبول باید از آن دیدن کنید، مسجد سلطان احمد نام دارد. این مسجد یکی از بی‌نظیرترین و باشکوه‌ترین مساجد ترکیه محسوب می‌شود که البته نام دیگر آن مسجد آبی است. مسجد سلطان احمد همانطور که از نامش هم مشخص است به دستور مستقیم سلطان احمد اول بنا شد و به همین نام هم آن را نامگذاری کردند. ضمن اینکه چون درون ساختمان را با کاشی‌های آبی تزیین کرده‌اند، نام دیگر آن را "مسجد آبی" گذاشتند.

همچنین این مسجد شش مناره دارد. به عبارتی باید اینگونه گفت که سلطان احمد تصمیم می‌گیرد تا برای این مسجد شش مناره طراحی کند که همین موضوع از دلایل دیگر شهرت یافتن این مسجد است. نمای خارجی مسجد از پنج گنبد تشکیل شده که آرایشی خاص و آبشار گونه دارند و در اطراف آن‌ها هم هشت گنبد کوچکتر تعبیه شده است. فضای داخلی مسجد شامل رواق‌هایی قرینه است و این بنا هنوز با حفظ کارکرد اصلی خود، برای نمازگزاران مشتاق محلی است که می‌توانند نماز خود را در 3 نوبت صبح و ظهر و شب ادا کنند.

گردشگری مذهبی در استانبول: بازدید از مساجد تاریخی و زیارتگاه‌های معروف

مسجد معروف ایاصوفیه

دومین مکان مذهبی که قصد داریم آن را به شما معرفی کنیم، مسجد ایاصوفیه در استانبول است. بدون شک شما هم بارها و بارها نام مسجد ایاصوفیه را شنیده‌اید. یکی از محبوب‌ترین و دوست داشتنی ترین جاذبه‌های استانبول که در قلب این شهر قرار گرفته و با چهار مناره و گنبد بزرگی که دارد، به راحتی قابل شناسایی است. بنای مسجد ایا صوفیه به هیچ عنوان یک بنای ساده نیست و باید بدانید که قدمتی بیشتر از ۱۵۰۰ سال دارد. این مسجد هم در ابتدا کلیسا بوده که با ورود اسلام به استانبول تغییر کاربری داده و به مسجد تبدیل شده است.

در تور استانبول حتما به این مسجد سر بزنید و از آن با دقت دیدن کنید. گنبد این مسجد با چهار مناره در اطراف، ورود شما به استانبول را خوش آمد می‌گوید و زمانی که وارد بنای این مسجد می‌شوید با ابهت و شکوه واقعی یک بنای مذهبی و تاریخی روبرو خواهید شد. آثار بزرگ خوشنویسی در کنار موزاییک‌های زیبایی که با دقت در جداره‌ها جانمایی شده‌اند، ممکن است چند ثانیه پلک زدن را برای شما غیر ممکن سازند و این تمام شکوه و شوکت بنای مسجد ایاصوفیه در یک نگاه است.

گردشگری مذهبی در استانبول: بازدید از مساجد تاریخی و زیارتگاه‌های معروف

مسجد باعظمت و تاریخی دولما باغچه

سومین بنای تاریخی که در تور مسافرتی ارزان به استانبول نباید از بازدید آن غافل شوید، مسجد با عظمت دولما باغچه است. مسجدی که به سبکی کاملا امپراطوری و نئوکلاسیک ساخته شده و در قسمت جنوبی یک قصر واقع شده است. این مسجد شکلی مستطیلی داشته و 2 طبقه است و به لحاظ معماری یکی از مشهورترین و همینطور شاخص‌ترین بناها در استانبول به حساب می‌آید. جالب است بدانید که این مسجد قسمتی از یک مجموعه عظیم سلطنتی محسوب می‌شود. طبقه بالای این بنای باشکوه مخصوص خانواده سلطنتی بوده و طبقه دیگر روزهای جمعه را به ورود و خروج عموم مردم اختصاص داده بودند. این مسجد هم به لحاظ تزیینات در بخش داخلی، کمتر از دیگر مساجد استانبول نیست.

جالب است بدانید که بنای این مسجد در سال ۱۸۵۲ به فرمان مستقیم "بزم عالم ولید سلطان" که مادر "عبدالمجید یکم" از سی و یکمین پادشاهان امپراطوری عثمانی بودند، ساخته شد. بعد از فوت ایشان هم سلطان عبدالمجید یکم برای تکمیل بنا در سال ۱۸۵۵ اقدامات لازم را انجام دادند. بر همین اساس نام دیگر این مسجد را به نام مسجد "بزم عالم ولید سلطان" نامگذاری کرده‌اند.

کلیسای دیدنی کورا

در کنار مساجد متعدد و باشکوهی که در ترکیه قرار دارند، بد نیست که در تور استانبول خود سری هم به کلیسای کورا بزنید که متعلق به دوره بیزانس و قرون وسطی است. این بنا را در ابتدا با نام "نجات دهنده مقدس" می‌شناختند و قسمتی از مجموعه کاخ بزرگ کنستانتین بود. قسمت عمده کلیسایی که در حال حاضر مشاهده می‌کنید، متعلق قرن یازدهم میلادی است چون در آن زمان به طور کامل این بنا را بازسازی کردند. البته بنای اصلی بارها و بارها در طول تاریخ بازسازی و مرمت شد. اما دقیقاً سرنوشتی مانند ایاصوفیه داشت و در سال 1948 به مسجد تبدیل شد. البته امروزه کلیسای کورا یکی از زیباترین جاذبه‌های استانبول محسوب می‌شود.

استانبول و دیدنی‌هایی که تمامی ندارد!

حتی اگر سالی دو بار هم به استانبول سفر کنید، باز هم بدون شک نمی‌توانید تمام جاذبه‌های آن را یکجا بشناسید و از آن‌ها دیدن کنید. البته رفتن و دیدن هزار بار بهتر از خواندن و شنیدن است و در همین راستا استناد می‌کنیم به ضرب المثل ایرانی و اصیل "شنیدن کی بود مانند دیدن!"

کد خبر 778855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.