گام دوم پاک‌سازی تالاب نئور از گونه مهاجم کاراس انجام می‌شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: دومین مرحله پاک‌سازی تالاب حفاظت شده نئور از گونه مهاجم کاراس در شهریور انجام خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اردبیل، حسن قاسم پور در جلسه مدیریت تالاب نئور اظهار کرد: مرحله اول پاک‌سازی تالاب حفاظت شده نئور در اردیبهشت سال‌جاری انجام شده است و در راستای حذف جمعیت ماهیان مهاجم کاراس و احیای کامل گونه بومی گاماروس در این تالاب، مرحله دوم پاکسازی در شهریور انجام خواهد شد.

وی افزود: اداره کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل برابر مطالعات انجام شده و برنامه مدیریت جامع تالاب نئور، مبارزه جدی با این گونه مهاجم را از دو سال گذشته شروع کرده است و نتایج خوب و قابل قبولی حاصل شده است. تلاش برای احیا کامل تالاب نئور جزو اقدامات اولویت‌دار مدیریت زیست‌بومی این اداره کل است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل با تاکید بر نمونه‌برداری مستمر و سنجش کیفی تالاب نئور اظهار داشت: بررسی شرایط زیستی تالاب و نمونه برداری از رسوبات کف تالاب از برنامه‌های اداره آزمایشگاه و پایش است.

قاسم پور لزوم مدیریت پسماند منطقه حفاظت شده نئور را یادآور شد و افزود: پاک‌سازی پسماندهای رها شده در حاشیه تالاب باید طبق قرارداد منعقده با پیمانکار به‌صورت مستمر انجام شود.

وی با اشاره به گونه شاخص آبزی تالاب نئور گفت: میگوی گاماروس به عنوان گونه شاخص تالاب نئور شناخته می‌شود و جمعیت این گونه با انجام عملیات پاکسازی و حذف فیزیکی گونه‌های مهاجم در دو سال اخیر افزایش یافته است و امسال نیز کارشناسان محیط زیست نسبت به بررسی و ارزیابی جمعیت گاماروس با همکاری کارشناسان اداره کل شیلات اقدام خواهند کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل در پایان بر لزوم حفاظت از منطقه حفاظت شده نئور و برخورد با عوامل تخریب و تصرف و قاچاق خاک پیت حاشیه تالاب نئور توسط مأموران یگان حفاظت محیط زیست تاکید کرد و اجرای برنامه‌های آموزش چهره به چهره با جوامع بومی محلی را یادآور شد.

کد خبر 778687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.