روز خبرنگار بر شما اصلاً مبارک نیست

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _پنجشنبه هجدهم مرداد ۱۴۰۳_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به‌صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «روز خبرنگار بر شما اصلاً مبارک نیست» نوشت: روزنامه‌های مدعی اصلاحات که در اغتشاشات ۱۴۰۱ با دروغ‌بافی و ترور نظام اسلامی، خوراک خبری رسانه‌های معاند را تأمین می‌کردند و همزمان یارانه دولتی می‌گیرند، در روز خبرنگار، با بی‌شرمی تمام، تحمل نقد در دولت شهید رئیسی را وارونه‌نمایی کردند. روزنامه سازندگی در شماره دیروز تیتر یک خود را به موضوع رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران اختصاص داده و با عنوان «در انتظار امید» نوشته است: «آیا دولت پزشکیان می‌تواند سال‌های سختی که دولت رئیسی بر روزنامه‌نگاران تحمیل کرد را تغییر دهد و وضعیت رسانه‌ها را بهبود بخشد؟»

ادعای دروغ روزنامه سازندگی و سیاه‌نمایی آنها علیه فضای رسانه‌ای در دولت شهید رئیسی در حالی است که چندی پیش احمد زیدآبادی یکی از هم قطاران این روزنامه به آزادی مطبوعات در دولت شهید رئیسی و تحمل نقد در دولت مردمی اعتراف کرده بود: «اگر این را بگویم خیلی فحش می‌خورم ولی به جهنم؛ بگذار بگویم. در تمام این دوران‌ها اولین دوره‌ای است که ما در روزنامه می‌نشینیم و مطلب انتقادی می‌نویسیم و هر طور دلمان می‌خواهد همه سیاست‌ها را نقد می‌کنیم و منتظر نیستیم یک فکس بیاید و روزنامه تعطیل شود. یعنی دولت دارد از خودش تحمل نشان می‌دهد. چرا نباید این را ببینیم و همه‌اش تبلیغ کنیم که یک اختناق توتالیتاریستی الان حاکم شده است؟!»

ظاهراً برخی نویسندگان روزنامه‌های غرب‌گرای داخلی مثل سازندگی پول می‌گیرند تا دروغ‌هایی اینچنین را به جامعه تحویل دهند.

روزنامه هم‌میهن نیز مانند روزنامه سازندگی تیتر یک خود را به مناسبت روز خبرنگار به این موضوع اختصاص داده و نوشته است: «لازم است سیاست‌ها در حوزه مطبوعات تغییر کنند و اقدامی صورت بگیرد. سیاست تضعیف مطبوعات باید کنار گذارده شود. باید برخوردهای قهرآمیز با روزنامه‌نگاران متوقف شود.» اشاره شد که احمد زیدآبادی که اتفاقاً یادداشت نویس هم‌میهن است، پیش‌تر اعتراف کرده بود آنها هر طور دلشان بخواهد می‌نویسند و هیچ نگرانی بابت تعطیلی روزنامه ندارند؛ اما روزنامه هم‌میهن نیز درست مثل سازندگی اگر با دروغگویی و سیاه‌نمایی روز را به شب نرساند انگار در تحریریه‌اش چیزی گم شده است!

روز خبرنگار بر شما اصلاً مبارک نیست

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «افسانه سنوار» نوشت: تصمیم هوشمندانه جنبش مقاومت اسلامی فلسطین برای انتخاب یحیی سنوار، فرمانده میدان غزه به عنوان رهبر حماس، صهیونیست‌ها و حامیان غربی‌شان را غافلگیر کرده است. این انتخاب وجوه متعددی دارد ولی بارزترین‌شان قدرت‌نمایی خود حماس و معرفی کردن غزه به عنوان سنگر اصلی کل مقاومت فلسطین در برابر اشغالگران است. این درست همان نکته‌ای بود که سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی‌ای که چند ساعت جلوتر از اعلام رهبری سنوار انجام داد، به آن اشاره کرد. برگزیدن رهبری که نماد تسخیرناپذیر بودن و تسلیم‌ناپذیر بودن غزه است و خود حضوراً در خط مقدم مقابله با تجاوز وحشیانه اسرائیل به فلسطینیان قرار دارد، یعنی مساله موجودیت فلسطین که مساله کل محور مقاومت است، مقدم بر هر مساله دیگری بوده و دیپلماسی، تقدم خود را از دست می‌دهد. این به نوعی منعکس‌کننده سرخوردگی‌ها پس از ترور شهید هنیه در میان سیاستمداران کشورهای عربی نیز است که متوجه شدند امکان مذاکره واقعی در موقعیت برابر با صهیونیست‌ها وجود ندارد. مثال آن دیدگاهی بود که هفته گذشته در بهت پس از ترور رئیس دفتر سیاسی حماس توسط محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی، نخست‌وزیر قطر مطرح شد. وی گفت این ترور ماهیت مذاکرات صلح غزه در دوحه را زیر سوال برد. خشم تمام طیف‌های سیاسی اسرائیلی و گیجی دولت‌ها و رسانه‌های غربی از این انتخاب، بخوبی قدرت‌نمایی حماس با این انتخاب را نشان می‌دهد. در حقیقت این جنبش نه تنها بعد از شهادت اسماعیل هنیه سردرگم نشده، بلکه منسجم‌تر و هدفمندتر هم شده است.

اسطوره‌ای که ۱۰ ماه است مقاومت جانانه از اعماق زمین در مقابل جنایت‌های ارتش کودک‌کش و حامیان غربی‌اش را رهبری می‌کند، واقعاً شایستگی رهبری کل تشکیلات زمینی حماس را هم دارد؛ مردی که باید او را قهرمان جهان عرب خواند. فراموش نکنیم همین ۴ ماه پیش، بنری بزرگ از پرتره سنوار در مرکز تل‌آویو آویخته شد که او را قهرمان جهان عرب و پیروز دودستگی صهیونیست‌ها توصیف می‌کرد.

روز خبرنگار بر شما اصلاً مبارک نیست

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «راهی که باید گشوده شود» به بررسی ضرورت استفاده از همه ایرانیان در مناصب مدیریتی بر حسب نیاز پرداخت و نوشت: دو نماینده مجلس از احتمال ارائه فهرست کابینه دولت چهاردهم به مجلس شورای اسلامی تا آخر هفته خبر دادند. علیرضا سلیمی و احمد نادری، از اعضای هیئت رئیسه مجلس، در گفت‌وگوهایی اعلام کرده‌اند احتمال دارد رئیس جمهور اسامی وزرای مدنظرش را تا روزهای پایانی هفته به مجلس ارسال کند. این در حالی است که درباره نحوه چینش کابینه چهاردهم بحث و موضوعات متعددی در فضای سیاسی و کارشناسی مطرح است که یکی از مهم‌ترین آنها ناظر بر حضور شایستگان صرف نظر از قومیت و باور دینی آنان در رده «وزارت» دولت جدید است؛ اتفاقی که با وجود شعارها و وعده‌های رؤسای جمهور قبلی، تاکنون بر زمین مانده است. اگر با انتخاب یک نماینده ادوار اهل سنت (محمد رئوف قادری) در شورای راهبری دولت چهاردهم، بارقه امیدی برای شکسته شدن این تابو پدیدار شده است، اما بسیاری هنوز در این رابطه شک و تردیدهای فراوانی دارند. با وجود این و طبق اصل صد و سی و سوم قانون اساسی، «وزرا توسط رئیس جمهور تعیین و برای گرفتن رأی اعتماد به مجلس معرفی می‌شوند. با تغییر مجلس، گرفتن رأی اعتماد جدید برای وزرا لازم نیست. تعداد وزیران و حدود اختیارات هریک از آنان را قانون معین می‌کند». اصل مذکور به هیچ وجه بر قید «مذهب» برای انتخاب وزرا از سوی رئیس جمهور منتخب تأکیدی ندارد. حال باید دید مسعود پزشکیان اولین رئیس جمهوری اسلامی ایران خواهد بود که در کابینه خود طلسم شکنی می‌کند یا خیر؟! پاسخ به این پرسش، محور گفت‌وگوهایی با احسان هوشمند پژوهشگر ارشد اقوام، جالل محمودزاده نماینده ادوار و رئیس فراکسیون اهل سنت مجالس هشتم، دهم و یازدهم و نیز محمدقسیم عثمانی، نماینده فعلی مجلس دوازدهم و عضو فراکسیون اهل سنت است.

روز خبرنگار بر شما اصلاً مبارک نیست

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود تیتر «بی‌برقی با نقاب گرما» را برگزید و نوشت: گنبد آتشین هوا بر آسمان ایران خیمه زده است و دست‌بردار نیست. دردسرهای ایرانی‌ها اما به گرما و آلایندگی‌های لایه ازن ختم نمی‌شود، نحوه مدیریت انرژی و تعطیلی‌ها زندگی مردم را فلج و آنها را بلاتکلیف کرده است. گرمای بی‌سابقه تابستان امسال، با شکستن رکورد مصرف برق، خاموشی‌های بی‌سابقه را رقم زده است. صنایع طبق معمول در خط مقدم این قطعی‌های مکرر برق بوده‌اند و این باعث صدمات گسترده‌ای به عملکرد تولید و بهره‌وری بنگاه‌های تولیدی شده است. کارشناسان خروج دولت از قیمت‌گذاری و فراهم کردن زمینه حضور و سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی را راهکار حل مشکل ناترازی برق عنوان می‌کنند. گرمایش جهانی بدون شک تداوم خواهد یافت و این به معنی تعداد روزهای بیشتر گرم در سال‌های آتی است. در چنین شرایطی فقدان برنامه‌ای برای حل مشکل کمبود برق در شرایطی که این کمبود یک ضعف زیرساختی جدی در مسیر توسعه صنعتی است، می‌تواند چالش‌های روزافزونی ایجاد کند.

روز خبرنگار بر شما اصلاً مبارک نیست

کد خبر 778654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.