مدیریت همزمان عرضه و تقاضا راهکار غلبه بر ناترازی انرژی در کشور

سخنگوی صنعت برق اقدام همزمان در احداث نیروگاه و بهینه سازی مصرف را راهکار اصلی غلبه بر ناترازی صنعت برق عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، ناترازی برق در سال‌های اخیر به یکی از مسائل جدی کشور تبدیل شده‌است. در سال ۱۴۰۲ میزان تقاضای برق در اوج مصرف ۵.۸ درصد رشد کرده و به حدود ۷۴ هزار مگاوات رسیده، در حالی که رشد ظرفیت اسمی نیروگاه‌ها ۲.۱ درصد بوده است.

بنابراین با افزایش میزان تقاضای برق نسبت به تولید آن در ماه‌های گرم، تأمین برق در این ایام با چالش مواجه شد. همچنین ناترازی برق باعث تحمیل طرح‌های مدیریت مصرف بر بخش‌های صنعت، کشاورزی و عمومی شده و از این طریق، رشد تولید در کشور را به‌صورت مقطعی محدود می‌کند.

اگرچه با تلاش‌های دولت، تأمین برق صنایع در سال ۱۴۰۲ به میزان ۴.۵ درصد افزایش‌یافته، اما به‌دلیل افزایش تقاضای برق ناشی از افزایش ظرفیت تولید صنایع، میزان مدیریت مصرف برق صنایع در ماه‌های گرم سال در حال افزایش است.

مصطفی رجبی مشهدی در این باره اظهار کرد: اعتبار مورد نیاز برای مدیریت سمت تقاضا، یک دهم سرمایه گذاری توسعه و احداث ظرفیت‌های نیروگاهی جدید است و به همین دلیل در همه دنیا به آن توجه ویژه ای می‌شود و در ایران نیز با توجه به اینکه حتی در صورت احداث نیروگاه، مشکل تأمین سوخت هم وجود دارد، نمی‌توان صرفاً به احداث نیروگاه جدید پرداخت.

وی با اشاره به ناترازی سال‌های اخیر در حوزه انرژی، از برنامه‌های صنعت برق برای کاهش این ناترازی سخن گفت و افزود: با احصای ظرفیت‌های موجود تلاش شده تا مصارف و بارهای قابل جابه‌جایی مانند بخش‌های اداری و کشاورزی از طریق کاهش و یا تغییر ساعات اداری و ارائه مشوق به کشاورزان برای همکاری با صنعت برق در ساعات اوج بار نسبت به این امر اقدام شود.

کد خبر 778569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.