آغاز خدمات‌دهی اربعینی اورژانس با ۲۷۱ آمبولانس، ظرفیت بالگردی و ناوگان هوایی

رئیس اورژانس کشور از آغاز خدمات‌دهی اربعین اورژانس با ۲۷۱ آمبولانس و ظرفیت بالگردی و ناوگان هوایی خبر داد و گفت: سال گذشته هیچ مورد منجر به فوت از گرمازدگی اربعین نداشته‌ایم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از تهران، جعفر میعادفر در نشستی که صبح _امروز سه‌شنبه شانزدهم_ در محل ساختمان اورژانس کشور برگزار شد، به تشریح خدمات اورژانس کشور پرداخت و اظهار کرد: سالروز تأسیس اورژانس وارد تاریخ رسمی کشور شد که یک‌نوع قدردانی از همکاران ماست؛ خانواده اورژانس بیش از ۲۶ هزار نفر جمعیت دارند و خدمات رایگان ارائه می‌دهند.

وی از صدور مجوز مرکز تحقیقات اورژانس کشور خبر داد و افزود: کارهای ما از این به بعد با پشتوانه‌های علمی جهانی پیش خواهد رفت و خدمات استاندارد علمی ارائه می‌شود. راه‌اندازی مجمع خیرین سازمان اورژانس ماه گذشته ثبت شد و اولین خیر با آورده ۱۴۵ میلیارد تومان به تأمین آمبولانس پرداخت که با توجه به فرسودگی ناوگان آمبولانس اتفاق مهمی برای این سازمان است.

رئیس اورژانس کشور هوشمندسازی فرایندهای اورژانس را مسئله‌ی مهمی در خدمات‌رسانی خواند و تصریح کرد: امروزه ۱۰۰ درصد خدمات اورژانس هوشمند است و دخل و تصرف افراد در خدمات وجود ندارد و آمبولانس‌ها و خدمات به‌صورت هوشمند قابل مدیریت است.

میعادفر با بیان اینکه در ۴۰۰ شهر مرکز ۱۱۵ وجود دارد، تاکید کرد: با هوشمندسازی خدمات ۲۰ تا ۳۰ درصد خدمات افزایش کرده است؛ اعتباربخشی پایگاه‌های اورژانس به‌صورت آزمایشی انجام شده و موقعیت و جایگاه هر دانشگاه به آن‌ها اعلام شده و از سال آینده رتبه‌بندی دانشگاه‌ها اعلام خواهد شد تا بدانند وضعیت فوریت‌های پزشکی آن‌ها در چه جایگاهی است.

وی از صدور مجوز مرکز تحقیقات اورژانس کشور خبر داد و اضافه کرد: با صدور این مجوز و آغاز فعالیت‌های آن ساختار تشکیلاتی ما قانون‌مند خواهد شد چراکه همواره از نظر تعداد نیروی انسانی برای هر پایگاه اختلافاتی با سازمان امور استخدامی داشتیم که با این مصوبه سازمان امور استخدامی جزئیات و تجهیزات هر پایگاه مشخص خواهد شد.

رئیس اورژانس کشور با بیان اینکه ۶۵۰ پروژه اورژانس طی سال جاری در حال انجام بوده که بالغ بر ۴۰۰ پروژه آن انجام شده است، اضافه کرد: تا پایان سال‌جاری تمام این پروژه‌ها به انجام خواهد رسید.

میعادفر به‌تشریح خدمات اورژانس در اربعین پرداخت و بابیان اینکه ما سال گذشته ۴ میلیون و ۳۰۰ میلیون نفر زائر داشتیم که از مرزهای کشور خارج شده‌اند که ما باید برای خدمات‌دهی نزدیک به ۹ میلیون‌نفر خدمات بهداشتی و درمانی انجام دهیم، افزود: خدمات ما از نقطه حرکت زائرین تا نقطه خروج از مرزی است و از نظر پزشک و پرستار و در ادامه مسیر ظرفیت‌ها و نیروهای بهداشتی را در اختیار جمعیت هلال احمر قرار می‌دهیم.

وی درباره مخاطره اصلی زائرین در مسیر اربعین حسینی، گفت: بزرگترین چالش اربعین گرمای هواست که از ۵۰ تا ۶۰ درجه پیش‌بینی شده است‌. بحث ازدحام جمعیت مسئله‌ی دیگری که وجود دارد که البته سال گذشته بخاطر اینکه توقف زائرین در مرز به‌شدت کم شد، مشکلی نداشتیم. توجه به بیماری‌های مسری و عفونی موضوع دیگری است که بخاطر وجود برخی بیماری‌ها مانند تب‌دنگی و سرخک باید نکات بهداشتی آن را رعایت کرد.

رئیس اورژانس از تدارک خدمات پزشکی و آزمایشگاهی برای انجام تست‌گیری از زائرین خارجی در مرزهای کشور خبر داد و گفت: در مرز میرجاوه و دیگر نقاط تدارک برای تست گرفتن از زائرین انجام شده است و از ورود بیمار ممانعت صورت می‌گیرد. توصیه ما بر عدم توقف زائران پاکستانی در کرمان، قم و مشهد است تا مشکل بیماری در کشورمان صورت نگیرد؛ بیماران بالای ۶۰ سال حتماً واکسن سرخک را انجام دهند تا دچار مشکل نشوند. پیش‌بینی بحث گرما از سال‌های گذشته وجود داشت بخاطر همین مراکز درمانی در مرزهای ایلام، خسروی، چذابه و رمندان و تمرچین انجام شده است و مراکز درمانی برای جلوگیری از گرمازدگی ایجاد شده که آماده بهره‌برداری است و تمام این اقدامات با اعتبارات وزارت بهداشت و سازمان اورژانس انجام شده است.

میعادفر با بیان اینکه از امروز عملیات خدمات‌دهی اورژانس در مسیر اربعین آغاز شده است، ادامه داد: تیم‌های عملیاتی اورژانس به مرور با توجه به افزایش زائرین افزایش داده می‌شوند؛ زائران تلاش کنند مدت‌زمان سفر را مدیریت کنند. ما علاوه بر اینکه تمام امکانات هشت‌گانه را ۱۰۰ درصد آماده کرده‌ایم و ۶۱ بیمارستان، ۵۷۳ پایگاه مستقر و ۲۷۱ آمبولانس در مرزها قرار خواهد داشت و ۴۴ دستگاه اتوبوس و ۱۴ دستگاه موتور اقدامات اورژانس را انجام خواهند داد و ۴ واحد آزمایشگاهی و ۱۴ بالگرد و سه هواپیما در نقطه صفر مرزی پیش‌بینی شده است.

وی عنوان با بیان اینکه هماهنگی با ستاد کل نیروهای مسلح صورت گرفته تا از تمام ظرفیت ناوگان هوایی در مسیر خدمات اربعین بهره‌گیری گرفته شود، تصریح کرد: ۱۰ بیمارستان صحرایی از امروز از کرمانشاه تا مرز ریمدان پیش‌بینی شده و طبق برنامه زمان‌بندی مستقر خواهند شد و تعدادی پزشک و پرستار در وضعیت آماده‌باش خواهند بود که در صورت نیاز اعزام شوند.

سپس، دکتر نوری‌ساری معاون آموزش و پژوهش اعتباربخشی اورژانس کشور نکات ویژه‌ای را برای زائرین اربعین حسینی توصیه و خاطرنشان کرد: توصیه ما این است که به‌صورت جدی کودکان زیر شش سال به سفر اربعین نروند و مادران بارداری که شرایط ویژه دارند و کسانی که بیماران زمینه‌ای دارند، بخاطر نیازمندی به داروهای تخصصی و خدمات تخصصی و کسانی که سالمند هستند، سفر به کربلا را به زمان دیگری موکول کنند و دیگر افراد زمان پیاده‌روی را به شب بیندازند.

وی با بیان اینکه بیماری تب دنگی یک بیماری واگیردار نیست و تنها همسفر شدن با یک فرد مبتلا نمی‌تواند موجب ابتلای به بیماری شود، گفت: به خاطر اینکه ابتلای به این بیماری از طریق خون و عامل انتقال از طریق پشه است توصیه می‌شود افراد زمان شب را برای پیاده‌روی اربعین انتخاب کنند و دست و پاهایشان را بپوشانند.

کد خبر 778560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.