تامین آب از خلیج فارس برای فلات مرکزی آرزوی دیرینه مردم اصفهان بوده است

استاندار اصفهان گفت: آرزوی انتقال آب به فلات مرکزی از دریاهای جنوب آرزویی بوده که در دوره قبل از انقلاب نیز مطرح بوده است و تحقق آن کار اتفاقی و رویداد نبوده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سید رضا مرتضوی صبح امروز _ شانزدهم مرداد_ در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت روز خبرنگار و شهدای رسانه به ویژه خبرنگاران در غزه اظهار کرد: دانش، تجربه، سرعت و دقت سه مؤلفه ای است که هویت یک خبرنگار را تأیید می‌کند.

وی افزود: در سال‌های گذشته در کشور در فلات مرکزی در حوزه آب تدابیر خوبی انجام نشده بود و انباشته‌ای از نارضایتی‌ها از سال‌های دور طی چند دولت به جای گذاشته شده بود؛ آرزوی انتقال آب به فلات مرکزی از دریاهای جنوب آرزویی بوده که در دوره قبل از انقلاب نیز مطرح بوده است و تحقق آن کار اتفاقی و رویداد نبوده است.

استاندار اصفهان ادامه داد: این موضوع انباشته‌ای تاریخی در کشور ایجاد کرده بود و در دولت قبل به صورت ویژه‌تر به آن رسیدگی شد تا انتقال آب از خلیج فارس به استان توسط یک شرکت پیگیری شود که دولت وقت پنج سال درگیر مطالعه آن و درگیر مجوزها بود اما امروز همان‌ها معترضند.

وی ابراز کرد: این پروژه در جمهوری‌اسلامی توسط همه دولت‌ها پیگیری شد، اما در دولت سیزدهم وقتی مطالعات و گزارش مفصلی از آن به ما توسط شرکتی که در استانداری قبل شکل گرفته بود ارائه شد در تهران با مخالفت‌هایی در زمینه صدور مجوز و مقاومت‌ها مواجه شدیم و می‌گفتند آبگیر خلیج فارس توان تأمین آب برای استان اصفهان را ندارد.

مرتضوی ابراز کرد: اولین نکته اینکه حداقل مجوز سازمان محیط زیست کشور ۲۰۰ میلیون مترمکعب بوده که تا افق ۲۵۰ میلیون مترمکعبی نیز پیش بینی شده بود در حالی که اصفهان بیش از ۷۵۰ میلیون مترمکعب نیاز داشت و به بیانی آبگیر ظرفیت پشتیبانی از تأمین آب استان اصفهان را بر اساس مطالعات نداشت و آن را با چالش مواجه می‌کرد.

وی افزود: دومین نکته این بود که کدورت و املاح آب در محل آبگیری بسیار بالا بود و سبب می‌شد بهره برداری از تأسیسات شیرین سازی و انتقال آب بین ۱۰ تا ۱۵ سال دوره کاهش پیدا کند و سومین نکته اینکه سازمان پدافند غیرعامل کشور مخالف استقرار خطوط مختلف در کنار هم بود و می‌گفت اگر حادثه‌ای رخ دهد باید همه استان‌های مرتبط با موضوع درگیر شوند و بر اساس این یه نکته متخصصان تاکید داشتند که به هیچ وجه اجرای این پروژه صلاح نیست و لذا استان اصفهان در جلسات مختلف نتوانست ادامه مطالعات قبل را با این دلایل تخصصی و برخی مسائل جزئی دیگر ادامه دهد و تصمیمی قاطع بگیرد.

استاندار اصفهان گفت: در دولت سیزدهم با مشورت با متخصصان به این جمع بندی رسیدیم که باید خط جدیدی را با همان ایده اضافه کردن آب از جنوب به فلات مرکزی پیگیری کنیم؛ این مطالعات جدید که هشت ماه ما را درگیر کرد منجر به شناسایی منطقه جدید در دریای عمان شد که زلالی آب به صورت چشمی کاملاً قابل مشاهده بود و کدورت آب به شدت پایین بود و شرایط برای تملک مناسب و خط انتقال مستقل را داشت اما پدافند عامل نداشت.

وی افزود: بر همین اساس همزمان جلسات متعددی در خدمت شهید جمهور و معاونان و وزرا برگزار شد؛ البته برای بیان برخی اتفاقات جلسه با شهید رئیسی باید چند سال بگذرد تا بگوییم برای تأمین آب استان چه اتفاقی افتاد و رئیس جمهور شهید چه دفاعی کردند.

مرتضوی ابراز کرد: شهید جمهور مواردی را در وزارتخانه‌های تخصصی مطرح می‌کردند؛ مثلاً خط انتقال آب یزد که از سال ۹۰ شروع شد ده سال طول کشید تا در سال ۱۴۰۰ بتوانند ۳۸۰ کیلومتر خط ایجاد کنند و می‌گفتند برای این هزار کیلومتر چند سال طول خواهد کشید تا خطوط ایجاد شوند و منابع آن چگونه تأمین خواهد شد؟ اما با حمایت رئیس جمهور شهید این امر محقق شد و توانستیم طی دو سال ۷۶۰ کیلومتر را طی کنیم و پروژه با سرعت فوق‌العاده پیش می‌رود به طوری که ۴۸ پیمانکار در حال کار هستند و این جز با لطف خدا و تجربه ۴۰ ساله دولت‌ها و استانداران قبل و همت دولت سیزدهم محقق نشد.

وی با بیان اینکه قبلاً از شهادت رئیس جمهور، بنا بود در شهریور ۱۴۰۴ و در روزهای پایانی دولت سیزدهم این پروژه به بهره برداری برسد، از همت همه دستگاه‌ها در پیش روی این پروژه قدردانی کرد و گفت: وحدت و انسجام حول این کار را نمی‌توان نادیده گرفت و باید برای بهره برداری از پروژه در افق شهریور سال آینده تلاش کنیم.

استاندار اصفهان یادآور شد: رئیس جمهور شهید وسط کار بود و مدیران جدید باید توجه داشته باشند که این پروژه‌ها آسیب نبیند، باید همه مسئولان و مدیران استانی و دستگاه‌های نظارتی تلاش کنند تا تکمیل این پروژه به هر نحوی روی میز استان در دولت چهاردهم قرار داشته باشد چرا که ممکن است با یک رفتار هیجانی از برخی مدیران ممکن است جلوی سرعت و شتاب پروژه گرفته شود.

مرتضوی ابراز کرد: پروژه تأمین آب استان از منابع جنوب استان که به نام شهید جمهور آیت الله رئیسی مزین شده است نیز با حمایت‌های قاطعانه ایشان آغاز شد تا از چندین منبع آب استان تأمین شود، به هر روی سرعت فوق‌العاده پروژه‌های تأمین آب استان اعجاز بی‌سابقه‌ای است که در دولت سیزدهم رقم خورد.

وی خطاب به خبرنگاران با اشاره به خدمات شهید جمهور تاکید کرد: وظیفه خبرنگاران ثبت و پیگیری پروژه‌هایی است که در استان پیگیری می‌شود تا به چرخه خدمت وارد شود.

استاندار اصفهان در خصوص حفظ مسائل زیست محیطی استان، یادآور شد: در تمامی پروژه‌های استان از جمله پروژه‌های تأمین آب، آنچه که مد نظر ما قرار گرفته حفظ و توسعه مسائل زیست محیطی در استان و سایر نقاط کشور است البته محور بسیاری از مشکلات استان را نبود زاینده‌رود دانست و علاوه بر رفع مشکلات کشاورزان استان، مهار ریزگردهای تالاب گاوخونی و رفع مشکلات آلودگی هوا نیز با جریان دائمی زاینده‌رود رفع خواهد شد.

استاندار اصفهان با بیان اینکه غول خفته گاوخونی با ادامه نادیده گرفتن حقابه این تالاب بین‌المللی، بیدار خواهد شد و فلات مرکزی ایران را با مشکلات عدیده ای مواجه خواهد کرد، گفت: از این رو برای گرفتار نشدن در اَبَر چالش‌های محیط زیستی، پروژه‌های تأمین آب استان را دنبال می‌کنیم و تأکید بر اجرای کامل آنان داریم

وی در بخش دیگری از سخنان خود به افزایش ۳۳۰ درصدی حضور گردشگران در استان اصفهان در دولت شهید رئیسی خبر داد و یادآور شد: در این دولت ۲۴۲ مجموعه گردشگری در استان اصفهان احداث و به بهره برداری رسید.

مرتضوی ادامه داد: قبل از روی کار آمدن دولت سیزدهم تنها ۹ اثر تاریخی در استان اصفهان ثبت یونسکو بود اما با همت دولت سیزدهم ۸ اثر دیگر در یونسکو ثبت شد و تعداد آثار ثبت شده استان اصفهان در یونسکو را به ۱۷ اثر رساند.

وی از رشد هفت درصدی بیش از ۱۰۰ درصدی اعتبارات میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان در دولت شهید رئیسی خبر داد و گفت: یکی از مصوبات مهم شهید رئیسی انتقال کارخانه ریسباف از تملک بانک ملی به میراث فرهنگی بوده است که این اتفاق تاریخی پس از گذشت ۲۰ سال در استان افتاد.

استاندار اصفهان در خصوص سفر هیئت‌های خارجی به استان اصفهان در دولت شهید رئیسی گفت: در این دولت تلاش شد در تقویت مناسبات سیاسی و دیپلماسی خارجی، فرهنگی، اقتصادی و حتی ورزشی میزبان شایسته‌ای باشیم.

کد خبر 778499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.