نات اکتیو یعنی چی؟ گوشی نات اکتیو چیست؟

در دنیای پر رقابت گوشی‌های هوشمند، اغلب با اصطلاحاتی مواجه می‌شویم که ممکن است برخی از افراد را سردرگم کند. یکی از این اصطلاحات، «نات اکتیو» است که به‌خصوص در رابطه با گوشی‌های کمپانی Apple، آیفون، به گوش می‌رسد.

در بازار پرفروش گوشی‌های آیفون، افراد دائما می‌پرسند «نات اکتیو یعنی چی». اگر شما هم با این سوال مواجه شده‌اید، در ادامه قصد داریم به‌طورمفصل به مفهوم گوشی‌های نات اکتیو، تفاوت آن‌ها با گوشی‌های اکتیو، مزایا و معایب خرید آن‌ها و نکاتی که هنگام خرید باید به آن‌ها توجه کرد، بپردازیم.

نات اکتیو بودن ایفون یعنی چه؟

نات اکتیو یعنی چی؟ عبارت نات اکتیو (Not Active) به معنی غیرفعال است و نات اکتیو بودن آیفون، به فعال نبودن و وارد شدن آن به‌صورت آکبند به کشور اشاره دارد. دراصل، زمانی که گوشی آیفون نات اکتیو باشد، یعنی تا قبل از استفاده شما، توسط هیچ شخص دیگری از جعبه خارج نشده، روشن نشده و به اینترنت متصل نشده است.

بسیاری از خریداران گوشی‌های آیفون، به دلیل هزینه‌ای که پرداخت می‌کنند، خرید گوشی نات اکتیو را ترجیح می‌دهند. به‌طورکلی، آکبند بودن محصولات دیجیتالی الکتریکی مانند گوشی‌های آیفون یا اسپیکر آمادو از اهمیت بالایی میان خریداران برخوردار است.

گوشی آیفون اکتیو یعنی چه؟

در مقابل گوشی نات اکتیو، گوشی اکتیو (Active) قرار می‌گیرد. گوشی‌های آیفون اکتیو، برخلاف آیفون نات اکتیو، یکبار روشن شده‌اند. برخی از خریداران به اشتباه تصور می‌کنند که گوشی آیفون اکتیو، به معنی دست‌دوم بودن آن است؛ البته شاید در برخی از موارد این موضوع صادق باشد، ولی به‌طورکلی، گوشی‌هایی که حتی یکبار روشن می‌شوند، در دسته گوشی‌های اکتیو قرار می‌گیرند.

هنگام خرید گوشی اکتیو توجه کنید که برخی از گوشی‌ها در دسته گوشی‌های رفرش شده (Refresh) قرار می‌گیرند و با گوشی اکتیو تفاوت دارند. گوشی‌های رفرش شده گوشی‌هایی هستند که قبلاً توسط کاربر دیگری استفاده شده‌اند، اما تعمیر شده و به‌عنوان گوشی نو به فروش می‌رسند. این گوشی‌ها معمولاً قیمت پایین‌تری نسبت به گوشی‌های نات اکتیو دارند.

نات اکتیو یعنی چی؟ گوشی نات اکتیو چیست؟

چرا گوشی‌های آیفون اکتیو می‌شوند؟

به دلیل تحریم‌های اقتصادی که علیه کشور ایران وجود دارد، واردکنندگان اجازه وارد کردن گوشی‌های کمپانی اپل به ایران به‌طورمستقیم را ندارند؛ به همین دلیل واردکنندگان گوشی‌های اپل، آن‌ها را از طریق کشورهای دیگر به بازار ایران وارد می‌کنند. درواقع، واردکنندگان ایرانی، گوشی‌های اپل که برای کشورهایی مانند چین یا سنگاپور تولید می‌شوند را خریداری می‌کنند؛ سپس برای دور زدن تحریم‌ها، یکبار گوشی‌های خریداری‌شده را در همان کشور فعال می‌کنند و در ادامه آن‌ها را وارد بازار ایران می‌کنند؛ به این ترتیب برای کشورهای مبدا مانند چین یا سنگاپور نیز مشکلی پیش نمی‌آید.

به دلیل باز شدن جعبه گوشی‌ها و فعال شدن آن‌ها، قیمت آیفون اکتیو از آیفون نات اکتیو ارزان‌تر است. افرادی که در حوزه پخش عمده پاوربانک یا سایر گجت‌های الکترونیکی از برندهای مجاز برای واردات به ایران فعالیت می‌کنند، با مشکلات مربوط به واردات اجناس مواجه نمی‌شوند.

تفاوت گوشی آیفون اکتیو و نات اکتیو چیست؟

اکنون که متوجه شدید نات اکتیو یعنی چی و گوشی‌های آیفون به چه دلیل اکتیو می‌شوند، در ادامه جدولی را آورده‌ایم تا با نگاه اجمالی متوجه شوید تفاوت گوشی آیفون اکتیو و نات اکتیو چیست.

ویژگی

گوشی Active

گوشی Not Active

وضعیت دستگاه

حداقل یکبار روشن شده است.

کاملا نو و دست نخورده است.

تنظیمات

تنظیمات اولیه روی آن اعمال شده است.

فاقد هرگونه تنظیمات است.

باتری

ممکن است قبلا شارژ شده باشد.

در حالت شارژ کامل قرار دارد و شارژ نشده است.

بسته‌بندی

باز شده است.

کاملا پلمپ است.

از کجا بفهمیم گوشی نات اکتیو است؟

برای تشخیص اکتیو یا نات اکتیو بودن ایفون، فقط به شماره سریال یا همان IMEI درج‌شده روی جعبه گوشی نیاز دارید. با استفاده از این شماره سریال به‌راحتی می‌توانید در سایت اپل نسبت به تشخیص اکتیو یا نات اکتیو بودن ایفون اقدام کنید. درواقع سایت مجزایی به‌عنوان سایت اکتیو یا نات اکتیو بودن ایفون وجود ندارد؛ بلکه در سایت کمپانی اپل صفحه‌ای با نشانی checkcoverage.apple.com برای تشخیص اکتیو یا نات اکتیو بودن گوشی در نظر گرفته شده است. در ادامه مراحل بررسی Active یا Not Active بودن ایفون را آورده‌ایم:

  • ابتدا وارد سایت checkcoverage.apple.com شوید.
  • در کادر مربوط به Serial Number که با توضیحات «Enter a device serial number» مشخص شده است، شماره سریال دستگاه را وارد کنید.
  • کد امنیتی درج‌شده در کادر را وارد کنید.
  • گزینه Submit را بفشارید.
  • اگر با پیغام Activate Your Device مواجه شدید، یعنی گوشی نات اکتیو است.

درصورتی‌که گوشی اکتیو شده باشد، تاریخ فعال‌سازی (Purchase Date) نمایش داده می‌شود. در اینجا اگر با پیغام «Coverage Expired» مواجه شدید، یعنی گوشی بیش از یکسال است که فعال شده و تاریخ گارانتی آن نیز به اتمام رسیده است. توجه داشته باشید که گارانتی محصولات اپل در ایران هیچ کاربردی ندارد؛ ولی گارانتی محصولات آمادو یا سایر برندهای معتبر خدمات پس از فروش مناسبی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

نات اکتیو یعنی چی؟ گوشی نات اکتیو چیست؟

آیفون اکتیو بخریم یا نات اکتیو؟

خرید آیفون اکتیو یا نات اکتیو تا حدودی به انتخاب شخصی شما بستگی دارد. اگر تفاوت قیمت ایفون اکتیو و نات اکتیو برای شما اهمیت دارد و به دنبال خرید گوشی ارزان‌تر هستید، آیفون Active خریداری کنید. ولی اگر برایتان مهم است که گوشی کاملاً نو باشد، بهتر است به سراغ گوشی‌های نات اکتیو بروید؛ چون برخی از فروشندگان گوشی‌های دست‌دوم یا استوک را به‌عنوان گوشی Active به فروش می‌رسانند و به این ترتیب از سلامت گوشی اطمینان صددرصد نخواهید داشت. اگر قصد خرید گوشی آیفون اکتیو دارید، حتما موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • حتما شماره سریال دستگاه را در سایت اکتیو یا نات اکتیو بودن ایفون بررسی کنید و تاریخ فعال‌سازی را با تاریخ روز مقایسه کنید. اگر مدت طولانی از فعال‌سازی گوشی می‌گذرد، احتمالا گوشی دست‌دوم است و از آن استفاده شده است.
  • سلامت باتری دستگاه و تعداد دفعات شارژ شدن را در بخش Setting
  • صفحه، لنزهای دوربین و لبه‌های گوشی را با دقت کامل بررسی کنید تا از نبود خط‌وخش مطمئن شوید.

علاوه‌بر این موارد، با خرید از فروشگاهی معتبر اطمینان بیشتری بابت سالم و نو بودن گوشی آیفون Active خواهید داشت.

برای خرید گوشی آیفون به فروشگاه معتبر مراجعه کنید

در این مطلب توضیح دادیم که نات اکتیو یعنی چی و تفاوت آیفون اکتیو و نات اکتیو چیست. همچنین نحوه تشخیص اکتیو یا نات اکتیو بودن ایفون را بررسی کردیم. در پایان نیز به این موضوع پرداختیم که آیفون اکتیو بخریم یا نات اکتیو. پاسخ به این سوال بیشتر به ترجیح شخصی شما بستگی دارد؛ بااین‌حال برای این که با اطمینان بیشتر هزینه خرید گوشی آیفون را پرداخت کنید، خرید گوشی نات اکتیو منطقی‌تر به نظر می‌رسد. پیشنهاد می‌کنیم برای خرید آیفون اکتیو یا نات اکتیو، حتما به فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنید. این فروشکاه‌ها محصولات خود را با تضمین در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

کد خبر 778494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.