حرم، سنگر فرمانده شهید حججی

شهید مرتضی حسین پور از پاسداران نیروی قدس سپاه بود که در آزادسازی سامرا نقش کلیدی داشت و دقایقی قبل از اسارت شهید حججی به شهادت رسید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مرتضی حسین‌پور شلمانی، روز ۳۰ شهریور ۱۳۶۴ در روستای شلمانِ لنگرود به دنیا آمد؛ پدر او از پاسداران انقلاب اسلامی و رزمندگان جنگ تحمیلی و مادرش نیز معلم بود؛ مرتضی حسین‌پور دوره ابتدایی و راهنمایی را در قم گذراند و دبیرستان را در رشته ریاضی فیزیک در همین شهر به پایان رساند و سال ۱۳۸۳ در کنکور سراسری دانشگاه‌ها شرکت کرد و با وجود قبولی در رشته مهندسی الکترونیک دانشگاه آزاد ساوه در دانشکده امام علی (ع) نیروی قدس سپاه پاسداران به تحصیل پرداخت.

مرتضی حسین‌پور دوره تحصیلی ابتدایی و راهنمایی را در قم گذراند و دبیرستان را در رشته ریاضی فیزیک در همین شهر به پایان رساند؛ به گفته خواهرش، او دارای هوش بالا، حافظه قوی و توانایی زیاد در حل معادلات ریاضی بود، مادرش نیز به یاد می‌آورد که بارها در مسابقات علمی موفق به کسب رتبه شد.

مرتضی حسین‌پور در نوجوانی عضو پایگاه بسیج امام علی (ع) در محله نیروگاه قم شد؛ وی که در سال ۱۳۸۳ در کنکور سراسری دانشگاه‌ها شرکت کرده بود با وجود قبولی در رشته مهندسی الکترونیک دانشگاه آزاد ساوه و مخالفت خانواده برای پیوستن به سپاه، به دلیل علاقه به فعالیت‌های جهادی و نظامی به عضویت نیروی قدس سپاه پاسداران درآمد و در دانشکده امام علی (ع) به تحصیل پرداخت.

مرتضی حسین‌پور نام جهادیِ «حسین قمی» را برای خود برگزید؛ او نام «حسین» را برای عرض ارادت به پیشگاه امام حسین (ع) و «قمی» را به جهت علاقه به شهر مقدس قم و حضرت معصومه (ع) انتخاب کرد.

مرتضی حسین‌پور سه روز بعد از برگزاری مراسم عقدش دوباره راهی مأموریت شد و ۸ ماه بعد در روز ۲۳ بهمن در دوره استراحت یکی از مجروحیت‌های او مراسم ازدواج آن‌ها برگزار و در شهرک شهید الماسی تهران ساکن شد.

حرم، سنگر فرمانده شهید حججی

مرتضی حسین‌پور (حسین قمی) پاییز سال ۱۳۹۲ برای اولین بار عازم سوریه شد؛ اولین جبهه حضور او منطقه «سیده زینب» در ریف جنوبی دمشق بود؛ در زمانی‌که اکثر مناطق حومه دمشق به دست گروه‌های معارض مسلح افتاده بود و نبردها به ورودی‌های شهر دمشق رسیده بود.

روز ۱۶ خرداد ۱۳۹۳ حمله‌ای از سوی نیروهای داعش به شهر سامرا و به قصد تخریب حرم عسکریین صورت گرفت، آن‌ها توانستند تا ۸۰۰ متری حرم هم پیش‌روی کنند و این حمله در نهایت با مقاومت مردم و نیروهای امنیتی عراق خنثی شده بود.

در ادامه پاکسازی مناطق اطراف شهر سامرا، عملیات آزادسازی شهرهای استان «صلاح‌الدین» و محور بلد - سامرا در دستور کار قرار گرفت. اهمیت آزادسازی محور بلد – سامرا، تا آن اندازه بود که فرمانده کل سپاه سردار محمدعلی جعفری در زمستان ۱۳۹۳، شخصاً در اتاق نقشه مرکز فرماندهی و قرارگاه نیروهای حشدالشعبی در فرمانداری بلد حاضر شد و از نزدیک در جریان تلاش نیروهای جبهه مقاومت برای آزادسازی این منطقه قرار گرفت؛ مرتضی حسین‌پور هم از فرماندهان این عملیات بود و در جریان آن مجروح شد.

او به دستور حاج قاسم سلیمانی برای طی دوره درمان به تهران منتقل شد؛ حسین قمی پس از بازگشت دوباره به عراق، مسئولیت پدافند سامرا را بر عهده گرفت؛ آنطور که خودش برای یکی از هم‌رزمانش تعریف کرده است، در زمان حضور در سامرا، پس از حضور در خط مقدم درگیری، هر شب را کنار ضریح امامین عسکریین به سر می‌برد؛ او به یکی از دوستانش گفته بود: تا وقتی حرم حضرت را با خمپاره می‌زنند، سنگر من در حرم است.

مرتضی حسین‌پور در اکثر عملیات‌های جبهه مقاومت در عراق حضور داشت؛ به گفته یکی از هم‌رزمانش، او از فرماندهان محور در عملیات آزادسازی جاده بلد، اسحاقی، سامرا، الدور، علم، تکریت، بیجی و ارتفاعات مکحول در عراق بود.

حرم، سنگر فرمانده شهید حججی

مرتضی حسین‌پور در دی ۱۳۹۵ و پس از محمد جنتی فرماندهی عملیات «قرارگاه حیدریون» را برعهده گرفت؛ وی پیش از آن فرمانده اطلاعات این قرارگاه بود و توانایی خوبی در صحبت کردن به زبان عربی با لهجه‌های مختلف و برقراری ارتباط مناسب با رزمندگان عراقی داشت، آن‌طور که پدرش می‌گوید او زبان عربی را به سه لهجه سوری، عراقی و لبنانی آنچنان با تسلط صحبت می‌کرد که افراد بومی متوجه غیر عرب بودن او نمی‌شدند؛ مرتضی حتی به زبان کردی نیز تسلط داشت و با کردها به راحتی صحبت می‌کرد.

نیروهای داعش، سحرگاه روز دوشنبه ۱۶ مرداد با اطلاع از اینکه توان عملیاتی یکی از پایگاه‌های جبهه مقاومت در حال بازسازی است، حمله سنگینی را به مقر اصلی کتائب سیدالشهدا و دو مقر تاکتیکی شروع کردند؛ این مجموعه با فاصله ۱۵۰۰ متری از یکدیگر قرار داشت؛ در مقر اصلی علاوه بر مرتضی حسین‌پور، محسن حججی و محمد تاجبخش، ۱۱ نیروی ایرانی دیگر به همراه رزمندگان کتائب سیدالشهدا (س) حضور داشتند؛ نیروهای مهاجم بعد از منفجر شدن عوامل انتحاری هر سه مقر مذکور را با اسلحه ۲۳ میلیمتری زیر آتش سنگین گرفتند.

نیروهای مستقر در این پایگاه‌ها که امکان نزدیک شدن به خودروهای خود را نداشتند، با سلاح‌های سبک اقدام به مقاومت کردند؛ نیروهای مهاجم با ۵۰ ماشین مجهز به سلاح کالیبر ۲۳، کالیبر ۱۴، توپ اس‌پی‌جی، انواع و اقسام نارنجک و دوشکا و تیربار، کلاش و ۲۰۰ نیروی پیاده و دو ماشین انتحاری به پایگاه اصلی حمله کردند؛ با انفجار ماشین انتحاری اول، تعدادی از نیروهای عراقی به شهادت رسیدند و محسن حججی از نیروهای ایرانی مستقر در پایگاه هم مجروح شد.

بلافاصله با دستور مرتضی حسین پور (حسین قمی) همه نیروها به همراه مجروحان از خاکریز اول به سمت خاکریز دوم عقب‌نشینی کردند؛ محسن حججی به دلیل انفجار اول دچار جراحت و بیهوشی عمیق شده بود و رزمندگان حین عقب‌نشینی، متوجه زنده بودن وی نشدند؛ با ادامه درگیری و عقب‌نشینی نیروهای مقاومت به خاکریز سوم (نعل اسبی)، نیروهای داعش دومین خودروی انتحاری را هم وارد صحنه کردند، با انفجار ماشین دوم محسن حججی به هوش آمده و توسط نیروهای داعشی اسیر شد؛ این عقب‌نشینی تاکتیکی، موجب نجات جان عمده رزمندگان حاضر در صحنه شد؛ از میان ۱۳ نیروی ایرانی، تنها محمد تاجبخش در همان صحنه شهید شد و محسن حججی هم بعد از اسارت به شهادت رسید.

حرم، سنگر فرمانده شهید حججی

این حمله حدوداً از ساعت چهار تا هشت صبح ادامه پیدا کرد، بر اساس تصاویر و فیلم‌های موجود، مرتضی حسین‌پور در تمامی این ساعات با شجاعت به هدایت نیروها پرداخت. پرتاب یک نارنجک به این سوی خاکریز باعث اصابت ترکش کوچکی به مرتضی و زخمی شدن او شد؛ نبود امکانات و وسایل نقلیه امدادی، موجب تشدید خونریزی و ورود خون به ریه او شد؛ به گفته هم‌رزمانش، او در همانجا چند باری از حال رفت و باز به هوش آمد، اما در همان شرایط هم نیروهایش را فرماندهی می‌کرد، مثلاً به نیروها می‌گفت تیرها را مدیریت کنند و هدر ندهند و یا از فلان موضع شلیک کنند.

با روشن شدن هوا و عقب‌نشینی نیروهای داعش، نیروهای امدادی به منطقه اعزام شدند. آنها مرتضی حسین‌پور را که هنوز زنده بود به بیمارستان صحرایی در ۷۰ کیلومتری منطقه نبرد، منتقل کردند، اما خونریزی شدید باعث شد او در همانجا به شهادت برسد.

در تاریخ ۱۸ مرداد ۱۳۹۶، پیکر سرهنگ پاسدار مرتضی حسین‌پور شلمانی روی دستان هم‌رزمانش در شهرک شهید الماسی تهران تشییع شد و فردای آن روز پیکرش از مقابل سپاه ناحیه لنگرود به سمت زادگاهش در شلمان تشییع و درگلزار شهدای این شهر به خاک سپرده شد.

با توجه به پخش عکس‌ها و تصاویر اسارت محسن حججی توسط داعش و راه افتادن موجی از احساسات نسبت به شهادت مظلومانه او در فضای مجازی، خبر مربوط به شهادت مرتضی حسین‌پور در روزهای ابتدایی در لابه‌لای اخبار مربوط به شهید محسن حججی گم شد؛ سپاه پاسداران کوشید با برگزاری مراسم‌های یادبود گوناگون و حضور فرماندهان عالی از جمله سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و دادن لقب «فرمانده حججی» شخصیت او را به جامعه معرفی کند.

کد خبر 778485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.