۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۳
سیارک 16 Psyche را رصد کنید

سیارک 16 Psyche شانزدهم مرداد در صورت فلکی برج جدی قابل رصد خواهد بود.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، سیارک 16 Psyche سه‏‌شنبه -شانزدهم مرداد- در صورت فلکی برج جدی قرار دارد و بیشتر ساعات شب بالای افق واقع شده است؛ این سیارک صرف‌نظر از موقعیت مکانی شما روی زمین، حدود نیمه شب به وقت محلی به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسد.

سیارک 16 Psyche از اصفهان بین ساعت ۲۰:۴۵ تا ۰۳:۲۹ قابل مشاهده خواهد بود، به طوری که حدود ساعت ۲۰:۴۵ زمانی که تا ارتفاغ ۲۱ درجه از افق جنوب شرقی شما بالا می‌رود، قابل دسترس خواهد بود، سپس ساعت ۰۰:۰۷ حدود ۴۲ درجه بالاتر از افق جنوبی شما به بالاترین نقطه خود در آسمان خواهد رسید و حوالی ساعت ۰۳:۲۹ از دسترس خارج می‏‌شود.

مقارنه ماه و سیاره زهره

ماه و سیاره زهره سه‎شنبه -شانزدهم مرداد- در یک راستا قرار می‌گیرند، به طوری که ماه دو روزه از زاویه یک درجه و ۴۴ دقیقه‌ای شمال سیاره زهره عبور می‌کند، این پدیده از اصفهان قابل مشاهده نیست، زیرا ماه و سیاره زهره در طول روز به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسند و هنگام غروب نیز بیش از شش درجه بالاتر از افق نخواهند بود.

ماه در قدر منفی ۸.۴ و سیاره زهره در قدر منفی ۳.۹ هر دو در صورت فلکی شیر قرار دارند، این دو جرم آسمانی به قدری از یکدیگر جدا خواهند بود که در میدان دید تلسکوپ قرار نمی‌گیرند، اما با چشم غیرمسلح یا از طریق دوربین دوچشمی قابل مشاهده خواهند بود؛ هرگز سعی نکنید با استفاده از دوربین دوچشمی یا تلسکوپ به اجسام نزدیک خورشید نگاه کنید، این کار ممکن است موجب بروز نابینایی فوری و دائمی شود.

مقارنه ماه و سیاره عطارد

ماه و سیاره عطارد سه‌شنبه -شانزدهم مرداد- در یک راستا قرار می‌گیرند، به طوری که ماه دو روزه از زاویه هفت درجه و ۲۸ دقیقه‌ای شمال سیاره عطارد عبور می‌کند، این پدیده از اصفهان قابل مشاهده نیست، زیرا ماه و سیاره عطارد در طول روز به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسند و هنگام غروب نیز یک درجه زیر افق خواهند بود.

ماه در قدر منفی ۸.۵ و سیاره عطارد در قدر ۱.۶ هر دو در صورت فلکی شیر قرار دارند، این دو جرم آسمانی به قدری از یکدیگر جدا خواهند بود که در میدان دید تلکسوپ یا دوربین دوچشمی قرار نمی‌گیرند، اما با چشم غیرمسلح قابل مشاهده خواهند بود.

ماه در حضیض خورشیدی

ماه سه‌‎شنبه -شانزدهم مرداد- در نزدیک‌ترین فاصله از خورشید در فاصله ۱.۰۱۱۸ واحد نجومی قرار خواهد گرفت، این اتفاق تقریباً زمانی رخ می‌دهد که مدار ماه آن را بین خورشید و زمین قرار می‌دهد که تقریباً همزمان با عبور از پدیده ماه نو است.

در لحظه حضیض خورشیدی ماه، زمین در فاصله ۱.۰۱۴۳ واحد نجومی از خورشید و ماه در فاصله ۱.۰۱۱۸ واحد نجومی از خورشید قرار خواهد گرفت، فاصله بین زمین و ماه نیز ۰.۰۰۲۷ واحد نجومی (۴۰۱ هزار کیلومتر) خواهد بود.

رصد سیارک 7 Iris

سیارک 7 Iris سه‎‌شنبه -شانزدهم مرداد- به خوبی در صورت فلکی دلو قابل رصد خواهد بود و بیشتر ساعات شب بالای افق واقع می‎‌شود؛ این سیارک صرف‌نظر از موقعیت مکانی شما روی زمین، حدود نیمه شب به وقت محلی به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسد.

سیارک 7 Iris از اصفهان بین ساعت ۲۰:۱۴ تا ۰۳:۴۹ قابل مشاهده خواهد بود، به طوری که حدود ساعت ۲۰:۱۴ زمانی که تا ارتفاع ۲۱ درجه از افق جنوب شرقی شما بالا می‌رود، قابل دسترس خواهد بود، سپس ساعت ۰۰:۰۲ حدود ۴۸ درجه بالاتر از افق جنوبی شما به بالاترین نقطه خود در آسمان خواهد رسید و حوالی ساعت ۰۳:۴۹ از دسترس خارج می‏‌شود.

مقارنه سیاره زهره و عطارد

سیاره زهره و عطارد سه‌شنبه -شانزدهم مرداد- در یک راستا قرار می‌گیرند، به طوری که سیاره زهره از زاویه پنج درجه و ۵۵ دقیقه‌ای شمال سیاره عطارد عبور می‌کند، این پدیده از اصفهان قابل مشاهده نخواهد بود زیرا در طول روز به بالاترین نقطه خود در آسمان خواهند رسید و هنگام غروب نیز بیش از یک درجه بالاتر از افق نخواهند بود.

سیاره زهره در قدر منفی ۳.۹ و سیاره عطارد در قدر ۱.۷ هر دو در صورت فلکی شیر قرار دارند، این دو جرم آسمانی به قدری از یکدیگر فاصله دارند که در میدان دید تلسکوپ یا دوربین دوچشمی قرار نمی‌گیرند، اما با چشم غیرمسلح قابل مشاهده خواهند بود.

کد خبر 778474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.