تحویل واحدهای مسکن ملی گلپایگان در گرو تامین زیرساخت‌

در شرایطی که تعدادی از واحدهای نهضت ملی مسکن در گلپایگان در دست تکمیل است، تحویل این واحدها مستلزم نصب انشعابات آب، برق و گاز توسط شرکت‌های خدمات‌رسان است که این روند با مشکلاتی مواجه شده و تحویل واحدها را با موانعی روبه‌رو کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اصفهان، موضوع خانه‌دار شدن از جمله طرح‌هایی است که مورد توجه دولت‌های مختلف قرار گرفت و طی چند سال اخیر تصمیم‌هایی با هدف کاهش سهم سنگین مسکن در سبد خانوار اتخاذ شد.

برای برآورده کردن آرزوی تهیه مسکن جوانان، دولت نهم و دهم با عنوان «مسکن مهر» دست به کار شد و تهیه مسکن را در دستور کار قرار داد، اما با توجه به وجود بعضی مشکلات این پروژه چندان مورد استقبال مردم قرار نگرفت.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم تصمیم بر اجرای طرحی دیگر با عنوان پروژه «نهضت ملی مسکن» گرفته شد تا مشکل تأمین مسکن در بسیاری از شهرستان‌ها به ویژه شهرهای کوچک حل شود، چراکه معضل نبود خانه در شهرهای کوچک استان‌ها حادتر از کلان‌شهرهای بزرگ است.

گلپایگان در استان اصفهان از شهرستان‌هایی است که به دلیل روند افزایشی مهاجرت نیاز به اجرای طرح‌های احداث مسکن داشت و زودتر از سایر شهرستان‌های استان فرایند احداث مسکن ملی آغاز شد، با این وجود ناهماهنگی میان دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسان موجب شده است تا تحویل واحدها با تأخیر همراه باشد.

اگرچه مسئولان شهرستان گلپایگان با سرعت بسیار خوبی زمین‌های مورد نیاز طرح مسکن ملی را تأمین کردند و روند پذیره‌نویسی از مردم آغاز شد، اما حالا و پس از گذشت حدود دو سال از ثبت‌نام شاهد هستیم در شرایطی که تعدادی از واحد نهضت ملی مسکن در گلپایگان تکمیل شده، هنوز نصب انشعابات آب، برق و گاز توسط شرکت‌های خدمات‌رسان انجام نشده است.

تحویل واحدهای مسکن ملی گلپایگان در گرو تامین زیرساخت‌ها

روند کند فراهم کردن زیرساخت‌ها متقاضیان را بی رمق کرده است

علی مرادی یکی از شهروندان طرح نهضت ملی مسکن اظهار کرد: سرعت تأمین خدمات و انشعابات در اجرای طرح نهضت ملی مسکن از سرعت تکمیل واحدهای مسکونی کمتر است؛ بنابراین روند کند ساخت پروژه مسکن ملی متقاضیان را بی رمق کرده است.

وی عنوان کرد: از سال ۱۴۰۰ نام‌نویسی و از همان سال هم شروع به واریز وجه کردیم، اکنون در حالی که پروژه پیشرفت کرده است با مشکل برق و گاز و آبرسانی مواجه هستیم.

نظارتی بر اجرای طرح صورت نمی‌گیرد

محمدزمانی از دیگر شهروندان گفت: قرار شد مسکن با قیمت مناسب ساخته شود تا مستاجرها با شرایط خاص و تسهیلات مناسب خانه‌دار شوند، این طرح امیدی در دل مستاجرها روشن کرد و ثبت نام‌ها صورت گرفت، اما امروز و پس از دو سال افراد متقاضی با مشکلات متعددی مواجه شده‌اند که خانه دار شدنشان را با چالش مواجه کرده است.

وی ادامه داد: از تسهیلات و اقساط بالایی که مبنای تعیین آن مشخص نیست گرفته تا تأخیر در اجرای زیرساخت‌ها که متقاضیان با آن مواجه هستند، نظارتی بر کار بعضی نهادها صورت نمی‌گیرد و این موضوع باعث نارضایتی مردم شده است.

تحویل واحدهای مسکن ملی گلپایگان در گرو تامین زیرساخت‌ها

پیگیر تأمین اعتبار پروژه نهضت ملی خواهیم شد

علیرضا فخری‌زاده، معاون عمرانی فرمانداری گلپایگان با تاکید بر ایمن‌سازی ساخت طرح نهضت ملی مسکن و تسریع در اجرای زیرساخت‌ها، اظهار کرد: پیگیر تأمین اعتبار پروژه نهضت ملی خواهیم شد تا زیرساخت‌های آن زودتر اجرایی شود.

وی افزود: گلپایگان تنها شهرستان شهرستان استان بود که پروژه نهضت ملی مسکن در آن زود آغاز شد، اما به دلایلی وقفه در کار افتاد و شرایط کنونی مطلوب نیست و انتظار می‌رود دستگاه‌های متولی بخش نهضت ملی مسکن ورود کنند تا در دولت چهاردهم به ساماندهی نهایی برسد.

گروه‌های ناقص در طرح نهضت ملی مسکن حذف می‌شوند

محمد ابراهیمی، رئیس بنیاد مسکن گلپایگان خاطرنشان کرد: از مجموع متقاضیان نهضت ملی، ۱۱۶ قطعه پلاک زمین از سوی راه و شهرسازی گلپایگان به بنیاد مسکن تحویل داده شد و ۳۴۸ نفر می‌توانستند به صورت گروه‌بندی شروع به ساخت کنند؛ پس از اطلاع‌رسانی ۳۰۴ نفر متقاضی به صورت سه‌نفره گروه‌بندی شدند و زمین تخصیص داده شد.

وی ادامه داد: اکنون ۱۲۰ نفر در قالب ۴۰ گروه مشغول ساخت و ۴۸ گروه غیرفعال هستند که با تصویب شورای مسکن اخطار خواهند گرفت تا در صورت غیرفعال بودن از چرخه نهضت ملی خارج شوند.

رئیس اداره بنیاد مسکن گلپایگان با اشاره به اینکه ۲۸ گروه ناقص وجود دارد، تاکید کرد: روند پیشرفت طرح نهضت ملی توسط مقام قضائی بررسی می‌شود تا گروه‌های ناقص حذف و به متقاضیان جدید واگذار شود.

تحویل واحدهای مسکن ملی گلپایگان در گرو تامین زیرساخت‌ها

اعتبار دولتی به آبفای گلپایگان در اجرای پروژه نهضت مسکن ملی پرداخت نشده است

در همین پیوند ناصر دهقانی، رئیس آب و فاضلاب شهرستان گلپایگان با اشاره به اینکه اجرای زیرساخت‌ها نیاز به اعتبار ملی دارد، تصریح کرد: در اجرای پروژه نهضت مسکن ملی، تاکنون یک ریال اعتبار دولتی به آبفای گلپایگان پرداخت نشده است، اما برای حل ساخت‌و ساز مسکن عملیات آبرسانی به صورت موقت و یا واگذاری انشعاب انجام دادیم.

وی عنوان کرد: در راستای حل مشکل آبرسانی به پروژه نهضت ملی به صورت امانی کار را تقبل کردیم و امید می‌رود شهریور تحویل دهیم.

عملیات گازرسانی تا قبل از فصل سرد سال انجام می‌شود

حمیدرضا اشرف الکتابی، رئیس اداره گاز گلپایگان با اشاره به اهمیت گازرسانی به طرح نهضت ملی مسکن به عنوان برنامه‌های محوری این شرکت، تاکید کرد: با توجه به اینکه پروژه آسفالت‌ریزی طرح ملی مسکن باید زودتر از گازرسانی انجام شود، این عملیات در اولویت اداره گاز است.

وی اضافه کرد: مراحل انتخاب و جذب پیمانکار در حال انجام است؛ بنابراین با شروع کار پیمانکار، عملیات گازرسانی در دستور کار قرار می‌گیرد تا قبل از فصل سرد سال به اتمام برسد.

تحویل واحدهای مسکن ملی گلپایگان در گرو تامین زیرساخت‌ها

در اجرای طرح نهضت ملی مسکن یک سوم سهم وزارت نیرو اجرا شده است

محمدرضا قلمی، رئیس اداره برق گلپایگان نیز با بیان اینکه عملیات برق رسانی به نهضت ملی مسکن شهرستان ۳۷ میلیارد تومان برآورد هزینه شده است، عنوان کرد: در اجرای طرح نهضت ملی مسکن از سهم یک سوم وزارت نیرو در قالب شبکه ۲۰ کیلو ولت، و نصب ترانس اجرا شده است.

وی افزود: در حال حاضر به ساخت و سازهای انجام شده برق موقت واگذار شده است، پس از اجرای سهم ادارات مربوطه، می‌توانیم به ساختمان‌ها انشعاب واگذار کنیم.

غلامرضا امینی، رئیس اداره راه و شهرسازی گلپایگان اظهار کرد: در شهرستان گلپایگان، ۷۲۴۰ نفر برای طرح نهضت ملی مسکن اقدام به تبت نام کردند که از این تعداد ۲۰۲۸ نفر تأیید نهایی شدند.

وی افزود: از تعداد نهایی تأیید شده، ۲۶۹ نفر از طریق قانون جوانی جمعیت و ۶۹ نفر از طریق قانون دارای فرزند زیر ۲۰ سال ثبت‌نام کردند.

رئیس اداره راه و شهرسازی گلپایگان خاطرنشان کرد: در سه ماه گذشته از طریق قانونی جوانی جمعیت ۲۸ قطعه زمین به متقاضیان واگذار شده است و تا دو ماه آینده به مابقی متقاضیانی که جزو قانون جوانی جمعیت و فرزند زیر ۲۰ سال هستند، زمین واگذار خواهد شد.

امینی ادامه داد: گلپایگان تنها شهرستان استان است که در اجرای طرح نهضت ملی مسکن کمبود زمین نداشت.

تکمیل طرح‌های احداث مسکن نیازمند هماهنگی بیشتر میان متولیان امر است تا این روند هرچه سریع‌تر به نتیجه برسد.

کد خبر 778413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.