جولان گرمای شدید تا ۶۰ ساعت در اصفهان/دمای ۴۶ درجه در گرم‌ترین نقاط استان ثبت شد

رئیس مرکز پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی اصفهان با اشاره به صدور هشدار سطح زرد از ماندگاری هوای گرم و روند افزایش تدریجی دما تا پایان هفته خبر داد.

لیلا امینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره پیش‌بینی وضعیت جوی هوای استان اصفهان اظهار کرد: بررسی نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی بیانگر گذر موج ضعیف در ساعات بعدازظهر از سطح استان است.

وی افزود: بر این اساس وضعیت جوی در بیشتر مناطق استان به صورت صاف و غبار محلی از بعدازظهر گاهی افزایش ابر، گاهی وزش باد به نسبت شدید تا شدید در بخش‌هایی از مناطق شرقی، شمالی و مرکزی، همراه با گردوخاک محلی، کاهش دید و کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود.

رئیس مرکز پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی اصفهان با اشاره به ماندگاری هوای گرم و روند افزایش تدریجی دما تا پایان هفته پیش‌بینی شده، تصریح کرد: فعالیت این سامانه از امروز آغاز شده و تا وقت پنجشنبه هجدهم مرداد با افزایش نسبی میانگین دما و افزایش نسبی اشعه مضر ماورای بنفش خورشید همراه خواهد بود.

وی ادامه داد: تداوم استقرار توده هوای گرم، افزایش نسبی دما یک تا سه درجه سانتی‌گراد، کاهش دید و کیفیت هوا به واسطه باد گردوخاک و ازن سطح زمین، مورد انتظار است.

امینی اظهار کرد: خطر گرمازدگی به ویژه برای گروه‌های حساس و اطفال و سالمندان، افزایش مصرف برق و آب، امکان صدمه به محصولات باغی و زراعی، امکان آسیب به دام، طیور و زنبورهای عسل‌، امکان صدمه به بعضی تأسیسات و تجهیزات صنعتی در ساعات بعدازظهر تا شب، گاهی وزش باد شدید و گردوخاک، کاهش کیفیت هوا در نیمه شمالی، شرقی و مرکزی استان از مخاطرات سامانه مذکور است.

وی افزود: افزایش دما طی این هفته تمام مناطق استان را به ویژه نواحی مرکزی، شمالی و شرقی اصفهان، فرودگاه اصفهان، نجف‌آباد، کبوترآباد، خمینی‌شهر، برخوار (دولت‌آباد)، آران و بیدگل، کاشان، بادرود، چوپانان، خور و بیابانک، ورزنه، مهاباد، زواره، فلاورجان، لنجان (زرین شهر)، مبارکه و مورچه خورت محسوس‌تر خواهد بود.

رئیس مرکز پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی اصفهان تصریح کرد: افزایش نسبی دما و تداوم هوای گرم در ساعات روز و ماندگاری آن طی ایام هفته سبب افزایش مصرف حامل‌های انرژی، احتمال آتش سوزی در مراتع و نواحی جنگلی، افزایش غلظت آلاینده‌ها به دلیل بالا رفتن ازن سطح زمین خواهد شد.

وی ضمن هشدار درباره غبار آلودی، کاهش شعاع دید و کیفیت هوا و قرار گرفتن شاخص کیفیت هوا در شرایط ناسالم برای عموم افراد جامعه و احتمال اختلال در تردد در محورهای مواصلاتی در نیمه شرقی و شمالی استان، گفت: افراد از ترددهای غیرضروری و فعالیت بدنی در فضای باز در ساعات گرم روز اجتناب کنند.

امینی بر لزوم خودداری از آبیاری مزارع و باغات در ساعات گرم روز، اجتناب از روشن کردن آتش در مراتع و نواحی جنگلی و یا در صورت روشن کردن اطمینان از خاموش شدن کامل آن پیش از ترک محل، احتیاط در تردد در هنگام کاهش دید و پارک نکردن خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان فرسوده تاکید کرد.

وی با بیان اینکه طی ۲۴ ساعت آینده دمای هوا به ویژه کمینه در بیشتر مناطق استان یک تا سه درجه افزایش خواهد داشت، افزود: بیشینه دمای هوای کلان‌شهر اصفهان در گرم‌ترین ساعات امروز به ۴۴ درجه سانتی‌گراد و کمینه آن بامداد فردا به ۳۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

رئیس مرکز پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی اصفهان پیرامون اینکه دمای هوای ۲۰ شهرستان اصفهان امروز بر مرز و بالاتر از ۴۰ درجه سانتی‌گراد ثبت شده است، خاطرنشان کرد: خوروبیابانک با بیشینه دمای ۴۶ درجه و بوئین میاندشت با کمینه ۱۱ درجه سانتی‌گراد گرم‌ترین و خنک‌ترین مناطق در استان هستند.

کد خبر 778341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.