گزارش گاردین از تکاپوی اردن برای جلوگیری از خون‌خواهی اسماعیل هنیه

روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی درمورد سفر وزیر امور خارجه اردن به تهران، نوشت به نظر می رسد با توجه به اصرار ایران بر پاسخ قاطع، سفر غیرمعمول وزیر امور خارجه اردن به تهران با شکست مواجه شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی نوشت «ایمن صفدی»، وزیر امور خارجه اردن، در آخرین تلاش برای متقاعد کردن ایران برای جلوگیری از حمله به اسرائیل در واکنش به ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس، که هفته گذشته در تهران اتفاق افتاد، سفر غیرمعمولی به ایران داشته است. این کشورِ متحد غرب که جمعیت زیادی فلسطینی دارد، با یک اقدام موازنه سخت مواجه است زیرا با درخواست‌های داخلی برای قطع روابط با تل‌آویو و توقف حفاظت از آن پس از سرنگونی موشک‌های ایران که در اوایل سال جاری به سمت اسرائیل هدف گرفته شده بود، مواجه است.

گزارش گاردین از تکاپوی اردن برای جلوگیری از خون‌خواهی اسماعیل هنیه

به گزارش گاردین با توجه به اینکه ایران روز یکشنبه تاکید کرد که جایی برای سازش وجود ندارد و پاسخ قاطعی به این ترور خواهد داد، به نظر می‌رسد این دیدار محکوم به شکست است. تلویزیون دولتی ایران گزارش داد، مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران در دیدار با صفدی، ترور هنیه را «اشتباه بزرگ رژیم صهیونیستی دانست که بی پاسخ نخواهد ماند».

آمریکا گفته است در صورت حمله ایران از اسرائیل دفاع خواهد کرد و کشتی‌های جنگی و جنگنده‌ها را به منطقه منتقل کرده است. «جان فاینر»، معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز یکشنبه به شبکه تلویزیونی ABC گفت: «ما هر کاری که ممکن است انجام می‌دهیم تا مطمئن شویم که این وضعیت بحرانی نشود.»

«آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا نیز با «محمد شیاع السودانی»، نخست وزیر عراق گفت‌وگو کرد و بر اهمیت اقدامات همه طرف‌ها برای کاهش تنش‌های منطقه، اجتناب از تشدید بیشتر تنش‌ها و افزایش ثبات تاکید کرد.

«بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر اسرائیل هم گفت که کشورش در «سطح بسیار بالایی» از آمادگی برای هر سناریویی اعم از دفاعی و تهاجمی، قرار دارد.

گاردین نوشته است صفدی قبل از ملاقات با پزشکیان اصرار داشت که پیامی به اسرائیل یا از اسرائیل ندارد. یکی از نگرانی‌های او ترس از این خواهد بود که در صورتی که اردن به دفاع از اسرائیل در برابر حملات ایران کمک کند، خود اردن مورد حمله ایران قرار گیرد. صفدی در یک کنفرانس مطبوعاتی در تهران در کنار همتای ایرانی خود گفت: سفر من به ایران برای رایزنی در مورد تشدید تنش در منطقه و گفتگوی صریح و روشن برای غلبه بر اختلافات بین دو کشور با صداقت و شفافیت است.

گزارش گاردین از تکاپوی اردن برای جلوگیری از خون‌خواهی اسماعیل هنیه

صفدی ترور هنیه در چهارشنبه گذشته را محکوم کرد و آن را «جنایتی فجیع و اقدامی تنش‌زا خواند که نقض قوانین بین‌المللی و حقوق بشردوستانه و نقض حاکمیت دولت است» و گفت: ما کاملاً آن را رد می‌کنیم.

او گفت: ما خواستار اقدام مؤثر برای توقف تجاوزات اسرائیل به غزه، توقف اقدامات غیرقانونی اسرائیل و جلوگیری از جنایات علیه مردم فلسطین هستیم تا از کل منطقه در برابر عواقب جنگ منطقه‌ای محافظت شود که تأثیر مخربی بر آن خواهد داشت.

در ادامه گزارش گاردین آمده است در حمله قبلی ایران به اسرائیل در ماه آوریل (عملیات وعده صادق)، اردن برخی از موشک‌های ایرانی را که بر فراز حریم هوایی این کشور پرواز می‌کردند سرنگون کرد و تاکید کرد که اجازه نخواهد داد کشورش به میدان جنگ برای درگیری‌های دیگر تبدیل شود. اردن همچنین به نیروی دریایی فرانسه اجازه استقرار رادارها را داد.

اما پادشاهی اردن همچنین با تظاهرات گسترده در حمایت از غزه مواجه است و از نتانیاهو به دلیل ترور هنیه در آنچه که آن را «جنایتی تنش‌زا و نقض آشکار قوانین بین‌المللی» خوانده است، خشمگین است. اسرائیل از اظهار نظر رسمی در مورد ترور هنیه خودداری کرده است، اما نقش آن در این ترور به طور گسترده تأیید شده است.

به گفته گاردین بیش از نیمی از جمعیت اردن فلسطینی یا فلسطینی تبار هستند.

ایران اصرار دارد که این ترور خطوط قرمز زیادی را پشت سر گذاشته است و خواستار برگزاری نشست سازمان همکاری اسلامی (OIC) است که پیش‌بینی می‌شود در آن تهران بر کشورهای عرب خلیج فارس از جمله عربستان سعودی و امارات متحده عربی برای اعمال تحریم‌ها علیه اسرائیل فشار بیاورد.

به گزارش گاردین سفر صفدی به ایران اولین سفر وزیر خارجه اردن در دو دهه اخیر است و نشان دهنده شکست تماس تلفنی دو طرف برای یافتن راه حل دیپلماتیک است. محکومیت رفتار اسرائیل با فلسطینی‌ها در ماه‌های اخیر توسط وزارت خارجه اردن به شدت واضح بوده است. او اخیراً گفت: «دولت اسرائیل به گونه‌ای عمل می‌کند که نشان‌دهنده نژادپرستی، افراط‌گرایی و رد حق فلسطینی‌ها برای زندگی مانند سایر مردم روی زمین است». اما اردن برای امنیت خود به شدت به ایالات متحده وابسته است و برای به حداقل رساندن تأثیر هرگونه حمله ایران مجدداً به ائتلاف آوریل خواهد پیوست.

مناظره پر جنب و جوشی نیز در تهران میان دیپلمات‌ها و سیاستمداران سابق در جریان است که چگونه باید به گونه‌ای پاسخ داد که به نفع نتانیاهو نباشد. تصمیم نهایی بر عهده مقام معظم رهبری، آیت الله علی خامنه‌ای و توصیه‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

گزارش گاردین از تکاپوی اردن برای جلوگیری از خون‌خواهی اسماعیل هنیه

گاردین مدعی است اکثر افراد در تهران بر این باورند که حمله نتانیاهو برای تضعیف دولت تازه منتخب مسعود پزشکیان، رهبر اصلاح طلبان و تمایل آن برای بررسی روابط بهتر با غرب طراحی شده است. اسرائیل پس از حملات ۷ اکتبر متعهد شد که همه رهبران حماس را بکشد و سرویس‌های اطلاعاتی آن سابقه کشتارهای مخفی در داخل ایران را دارند.

ایران همچنین به گزارش رسانه‌های آمریکایی مبنی بر اینکه جو بایدن در یک تماس تلفنی در روز پنجشنبه نتانیاهو را به دلیل برنامه‌هایش برای ترور هنیه، که مذاکره‌کننده ارشد حماس در مذاکرات آتش‌بس نیز بود و همچنین برای تعیین پیش‌شرط‌های غیرممکن در مذاکرات سرزنش کرده است، علاقه نشان داده است.

در گزارش‌های رسانه‌های اسرائیلی نیز به‌طور گسترده اشاره شده که رؤسای اطلاعات و دفاع نتانیاهو به او گفته‌اند که نمی‌توانند به توافق آتش‌بس در مورد پارامترهایی که او تعیین کرده است برسند.

گاردین نوشته است اما در تهران این تردید وجود دارد که ناامیدی بایدن از رهبری اسرائیل به هر گونه فشار مؤثر بر نتانیاهو منجر شود تا به مذاکره کنندگانش یک گزارش جدید انعطاف‌پذیرتر ارائه دهد. مذاکرات آخر هفته هیچ پیشرفتی نداشت و محمد قالیباف، رئیس مجلس ایران، خواستار واکنش قاطع ایران شد.

پزشکیان هنوز در مرحله تشکیل دولت است، اما جواد ظریف را به عنوان معاون راهبردی خود منصوب کرده است، پستی که ممکن است نسبت به زمانی که وزیر امور خارجه بود، نفوذ بیشتری به او بدهد. ظریف به شدت طرفدار تماس بیشتر با غرب است و به تکمیل مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۵ کمک کرد. او همچنین تجربه طولانی با بخشی از نیروهای داخل ایران دارد که به دنبال تضعیف او هستند.

کد خبر 778223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.