زندگی و مرگ در گرما / افزایش بیش‌ازحد دمای هوا در سطح جهان

دمای هوای کره زمین در تمام نقاط در حال بالا رفتن است و به‌شدت بر ساکنان سیاره به‌ویژه افرادی با بیماری‌های مزمن تأثیر می‌گذارد، تحمل این شرایط برای قشر کم‌درآمد جوامع که به دستگاه‌های تهویه هوا دسترسی ندارند، دشوارتر است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، موج‌های گرمایی سراسر قاره‌های جهان را تحت سلطه مرگ‌بار خود درآورده و ساکنان زمین را تحت‌تأثیر پیامدهای سلامتی خود قرار داده است. زمینِ در حال گرم شدن در طول یک هفته با چهار روز بسیار گرم مواجه است و دماسنج‌ها اعدادی را برای دمای هوا نشان می‌دهند که حاکی از افزایش بی‌سابقه میانگین دمای روزانه برای کل سیاره است، گرمایی که حتی در طول شب‌ها نیز با قدرت حفظ می‌شود و خواب راحت از از ساکنان این کره خاکی گرفته است.

گرمای بی‌امان بیمارستان‌های مراکش را پر از افراد گرمازده کرده است به‌طوری‌که بیمارستان اصلی منطقه ۵۷۵ هزار نفری بنی‌ملال این کشور تنها در چهارشنبه شاهد ۲۱ مورد مرگ ناشی از گرما بود. بنی‌ملال که در این روز دمای ۴۸.۳ درجه سانتی‌گراد را تجربه می‌کند، یکی از گرم‌ترین نقاط روی زمین است، اما بیشتر ساکنان آن به هیچ نوع دستگاه تهویه هوایی دسترسی ندارند. بیشتر فوتی‌ها نیز از افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن و سالمندان بودند که دمای بالای هوا به وخامت وضعیت سلامتی و در نهایت مرگ آن‌ها منجر شد.

زندگی و مرگ در گرما / افزایش بیش‌ازحد دمای هوا در سطح جهان

در لاهور پاکستان نیز گرمای جولای تعداد زیادی از مردم به‌ویژه شاغلان در فضای باز را راهی بیمارستان‌ها کرد و هرچند آگوست شرایط دمایی بهتری دارد، هنوز مردم را از قرار گرفتن در معرض نور خورشید به‌ویژه در طول گرم‌ترین ساعات روز می‌ترساند. دسترسی نداشتن به دستگاه‌های تهویه هوا بعضی از ساکنان لاهور را به خوابیدن در اتومبیل‌های شخصی در طول شب سوق داده است.

دمای هوا شب‌های هند را هم‌چون روزها تحت‌تأثیر قرار داده و با بی‌خوابی‌های شبانه به‌دنبال موج هوای گرم همراه بوده است. تحمل این شرایط برای ساکنان مناطقی که به‌طور معمول آب‌وهوای معتدلی دارند، بسیار دشوار به‌نظر می‌رسد. دمای بالای هوا ساکنان این مناطق را خواب‌آلود و خسته می‌کند و حتی منجر به مرگ آن‌ها می‌شود.

زندگی و مرگ در گرما / افزایش بیش‌ازحد دمای هوا در سطح جهان

شرایط در آن‌سوی زمین نیز به همین منوال می‌گذرد، برای مثال سیاتل آمریکا هر روز گرم‌تر و شرایط زندگی بدتر می‌شود، این امر نشان می‌دهد که اثرات تغییرات آب‌وهوایی به‌معنای واقعی کلمه، میهمان خانه‌ها شده است.

در ایالت اورگان نیز مردمانی که با امید فرار از گرمای تابستانی دره مرکزی کالیفرنیا به شمال غرب ایالت مهاجرت کرده بودند، خیلی زود دریافتند بهشت آب‌وهوایی کشور و آخرین مکان خوب برای زندگی در ایالات متحده با آتش‌سوزی‌های وحشتناک سال ۲۰۲۰ و موج گرمای مرگ‌بار سال ۲۰۲۱ به جهنمی برای ساکنان تبدیل شده است که طی هفته دوم جولای ۲۰۲۴ شاهد گرمای ۴۰ سانتی‌گرادی بود.

این دما در آیداهو بین ۳۷ تا ۴۲ درجه سانتی‌گراد متغیر بود و فعالیت در فضای باز را محدود کرد. پارک شهر دنور نیز رونق خود را از دست داده است و ساکنان شهر ترجیح می‌دهند به جای نشستن روی صندلی‌های فایبرگلاس داغ و گرمای کشنده، در پناه چهاردیواری خانه‌های خود بمانند.

زندگی و مرگ در گرما / افزایش بیش‌ازحد دمای هوا در سطح جهان

کد خبر 778217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.