تقلای میانجی‌ها برای نجات تل‌آویو

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوشنبه پانزدهم مرداد ۱۴۰۳_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به‌صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ترور شهید هنیه بدون پاسخ نخواهد ماند» به دیدار پزشکیان با وزیر امور خارجه اردن پرداخت و نوشت: رئیس‌جمهور عصر دیروز در دیدار «ایمن الصفدی» وزیر خارجه پادشاهی اردن، با تشکر از پیام تبریک و آرزوی پادشاه و دولت اردن برای موفقیت دولت جدید ایران، محور سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و دولت چهاردهم را گسترش و تقویت صلح، آرامش و ثبات در منطقه و جهان عنوان و بر ضرورت انسجام کشورهای اسلامی برای توقف تجاوزات و جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان مظلوم غزه تأکید کرد.
مسعود پزشکیان با اشاره به ترور ناجوانمردانه شهید هنیه در تهران، ترور میهمان جمهوری اسلامی ایران را اقدامی برخلاف تمام قوانین بین‌المللی و اشتباه بزرگ رژیم صهیونیستی دانست و با بیان اینکه انتظار جمهوری اسلامی ایران از همه کشورهای اسلامی و آزادگان جهان این است که چنین جنایتی را با قوت محکوم کنند، تأکید کرد، این گستاخی صهیونیست‌ها بی‌پاسخ نخواهد ماند.
رئیس‌جمهور همچنین با بیان اینکه امروز برخی تلاش می‌کنند جای حق و باطل را عوض کنند، افزود: بزرگ‌ترین دشمنان و ناقضان آزادی و دموکراسی و حقوق انسان، در حالی که تمام توان علمی و عملیاتی خود را در جهان برای ترور به کار گرفته‌اند و جنایت‌های فجیعی مرتکب می‌شوند، ادعای دفاع از آزادی، دموکراسی و حقوق بشر سر داده و هر کس را که از آنها تبعیت نکند، دشمن این اصول و ارزش‌ها معرفی می‌کنند. پزشکیان در بخش دیگری از این دیدار ابراز امیدواری کرد، مذاکرات هیأت‌های دیپلماتیک درباره از سرگیری روابط ایران و اردن سریع‌تر به سرانجام رسیده تا علاوه بر بهره‌مندی دو کشور اسلامی از ظرفیت‌های یکدیگر، ملت‌های منطقه نیز از این دوستی و همکاری‌های سازنده بیش از پیش بهره‌مند شوند.

تقلای میانجی‌ها برای نجات تل‌آویو

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر ««طبیب اقتصاد» کابینه نیامده کنار گذاشته شد!» نوشت: قرار گرفتن علی طیب‌نیا به عنوان مشاور عالی رئیس‌جمهور پس از آن همه هیاهو درباره معاون اولی او، نشان داد اهمیت حل مشکلات اقتصادی در اردوگاه مدعیان اصلاحات، شعاری بیش نیست و تنها مربوط به دوره انتخابات و ابزاری برای گرفتن رأی مردم است و وقتی پای تقسیم پست‌ها در میان باشد، مناسبات جناحی پدرخوانده‌ها تعیین‌کننده خواهد بود.

به گزارش کیهان، قرار گرفتن عارف در مقام معاون اولی و ظریف به عنوان معاون راهبردی و طیب‌نیا به عنوان مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور نشان می‌دهد که قرار است در دوران مشکلات اقتصادی، نگاه سیاسی در سطوح عالی دولت غلبه داشته باشد و آزموده‌ها دوباره آزموده شوند. ضمن اینکه افراد منصوب شده در سن بازنشستگی هستند و جای آنها در مقام مشاوره است اما آنها همه کاره‌اند و وزیران و دیگر عوامل اجرایی در حد پادوی امثال ظریف و عارف خواهند بود البته اگر پیر و فرتوت نباشند.

انتخاب علی طیب‌نیا؛ وزیر اقتصاد ضعیف دولت روحانی به عنوان مشاور عالی رئیس‌جمهور، شاید به در صدر بودن مسائل اقتصادی در دولت چهاردهم تعبیر شود اما حضور دو چهره سیاسی در مقام بالاتر از طیب‌نیا؛ یعنی عارف در مقام معاون اول و ظریف به عنوان معاون راهبردی نه تنها به معنای کنار زدن طیب‌نیا از سطح عالی دولت بلکه نشانه کنار گذاشته شدن اقتصاد از مسئله اول کشور در دولت است. طیب‌نیا قرار بود معاون اول شود اما گویا زورش به جریان اصلاحات نرسید و حالا باید تحت اوامر عارف و ظریف باشد.

طیب‌نیا، بر اساس صوتی که از کلاس درس او منتشر شد و هیچ‌وقت تکذیب نشد، ظریف را ضعیف‌ترین وزیر خارجه ایران می‌داند و ظریف در اظهار نظری که تعارف به نظر می‌رسد طیب‌نیا را اقتصاددانی برجسته قلمداد کرد؛ اما اینکه این دو نفر که حداقل یکی آن یکی را قبول ندارد چگونه می‌توانند هماهنگ باشند محل سوال است.

تقلای میانجی‌ها برای نجات تل‌آویو

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تقلای میانجی‌ها برای نجات تل‌آویو» نوشت: ارزیابی‌ها در تل‌آویو و واشینگتن، پاسخ ایران به ترور رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران را قطعی می‌دانند. سه مقام امریکایی و اسرائیلی گفته‌اند حمله ایران تا روز دوشنبه اتفاق خواهد افتاد و یدیعوت‌آحرونوت نوشته که حمله ایران این بار گسترده‌تر، شدیدتر و مرگبارتر خواهد بود. در چنین شرایطی، یک کمپین بی‌سابقه از مجاری مختلف شکل گرفته تا ایران را از اعمال «مجازات سخت» منصرف کند، ولی یک مقام ایرانی دیروز در گفتگو با الجزیره این را روشن کرد که رژیم صهیونیستی از تمام خطوط قرمز ایران عبور کرد و دیگر نمی‌تواند با فرستادن میانجی گران و تهدید مانع پاسخ سخت ایران شود.

ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن دیروز برای ابلاغ پیام «عبدالله دوم» پادشاه اردن به «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور به تهران آمد. الصفدی بعدازظهر یک‌شنبه با علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه ملاقات کرد و گفته می‌شود هدف سفر او، «گفتگو با مقامات جمهوری اسلامی در خصوص موضوعات و مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی» است. با این حال، اکثر منابع می‌گویند هدف این سفر، منصرف کردن تهران از «مجازات سخت» رژیم صهیونیستی است.
الصفدی طی ۴۸ ساعت منتهی به سفر تهران، دو بار با «علی باقری» تماس گرفته بود ولی سفر او به تهران نشان می‌دهد تلاش‌های از راه دور برای متقاعد کردن مقام‌های ایرانی به پاسخ ندادن به ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران، موفقیت‌آمیز نبوده است. یک مقام مسئول ایرانی دیروز به الجزیره گفت: «ایران دو پیام به ایمن الصفدی تحویل خواهد داد که یکی برای پادشاه این کشور است و دیگری برای آمریکا و رژیم صهیونیستی.» به گفته این مقام ایرانی، اسرائیل «حاکمیت ما را نقض کرده است و اکنون میانجی‌هایی را برای مهار تنش می‌فرستد، اما چنین چیزی منتفی است.»

تقلای میانجی‌ها برای نجات تل‌آویو

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نفوذ منتفی است» نوشت: دومین جلسه بررسی ترور شهید اسماعیل هنیه دیروز در کمیسیون امنیت ملی مجلس با حضور معاون اطلاعات نیروی قدس، معاون امنیت وزیر اطلاعات، معاون امور مجلس سپاه پاسداران و معاون حقوقی وزارت اطلاعات برگزار شد. اغلب خبرگزاری‌ها خروجی این جلسه را با تیتر «ترور شهید هنیه ناشی از نفوذ نیست» مخابره کردند. این خبر را ابراهیم رضایی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس از قول معاون اطلاعات نیروی قدس سپاه بیان کرده است. پس از شهادت رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران که با ترور رژیم صهیونیستی انجام شد، گمانه‌زنی‌های بسیاری در این باره انجام شد. در همین راستا اخباری ناشی از شرارت عوامل نفوذی منتشر شده بود که توسط مسؤولان امر رد شد. حالا معاون اطلاعات نیروی قدس به صراحت گفته است موضوع نفوذ در این حادثه مطرح نبوده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به برگزاری دومین جلسه بررسی ابعاد ترور شهید هنیه گفت: معاون اطلاعات نیروی قدس در این جلسه گفت ترور شهید هنیه ناشی از نفوذ نبوده و موضوع نفوذ مطرح نیست.

ابراهیم رضایی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت‌وگو با فارس، پیرامون جزئیات دومین جلسه بررسی ترور شهید اسماعیل هنیه گفت: این جلسه با حضور معاون اطلاعات نیروی قدس، معاون امنیت وزیر اطلاعات، معاون امور مجلس سپاه پاسداران و معاون حقوقی وزارت اطلاعات برگزار شد.

تقلای میانجی‌ها برای نجات تل‌آویو

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود تیتر «حق پاسخ گویی در کنار فهم منافع ملی» را برگزید و نوشت: با ترور اسماعیل هنیه در تهران، غالب تحلیل‌های رسانه‌ای حکایت از آن دارد که اسرائیل بیش و پیش از حذف رئیس دفتر سیاسی حماس، سیاست خارجی دولت چهاردهم را هدف قرار داده است تا عملاً هدف گذاری ها برای تعامل و تنش زدایی منطقه‌ای و فرامنطقه ای با بن بست همراه شود. در چنین شرایطی و در مقطع پس از ترور هنیه، نگرانی فراوانی هم در باره پررنگ شدن نقش نهادهای نظامی و امنیتی و سنگین‌تر شدن کفه معادلات به سود جریان موسوم به «میدان» شکل گرفته است. بنابراین احتمال تکرار دوگانه «میدان» و «دیپلماسی» به واسطه ترور هنیه و به تبع آن، احتمال وقوع سلسله کنش‌ها و واکنش‌ها بین ایران و اسرائیل، هم زمان با آغاز به کار دولت چهاردهم تقویت شده است. از این رو «شرق» در گفت‌وگویی با ماشاالله شمس الواعظین و محمدعلی سبحانی به این موضوع مشخص و اقتضائات تازه میدان و دیپلماسی در دولت چهاردهم و به ویژه در برهه زمانی پس از ترور رئیس دفتر سیاسی حماس پرداخته است که به باور شمس الواعظین: «در شرایط پس از ترور اسماعیل هنیه، عملکرد سپاه، ارتش و دیگر نهادها هیچ مزاحمتی برای سیاست خارجی دولت چهاردهم نخواهد داشت» و سبحانی هم تأکید دارد: «اگر نهادهای نظامی و دستگاه سیاست خارجی و دولت در چارچوب قوانین موضوعه کشور به وظایف محوله خود عمل کنند، دولت پزشکیان به راحتی از دوگانه دیپلماسی و میدان عبور خواهد کرد». همچنین در ادامه گپ و گفت با این دو تحلیلگر، آینده وضعیت منطقه خاورمیانه و همچنین شرایط پیش روی دولت پزشکیان مورد واکاوی دقیق‌تر قرار گرفته است که مشروح این دو گفت‌وگو را از نظر می‌گذرانید.

تقلای میانجی‌ها برای نجات تل‌آویو

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مهره‌چینی تیم اقتصادی» نوشت: مسعود پزشکیان دیروز در احکامی جداگانه، سیدحمید پورمحمدی را به سمت رئیس سازمان برنامه و بودجه و علی طیب‌نیا را به سمت مشاور عالی رئیس‌جمهور منصوب کرد.

بررسی سوابق و دیدگاه‌های این دو مدیر اجرایی نشان می‌دهد هر دوی این مدیران، دیدگاه‌های علمی و سوابق مرتبطی دارند که می‌توانند در صورت داشتن اختیارات لازم، اهداف دولت چهاردهم را عملیاتی کنند. به این ترتیب می‌توان گفت انتصاب‌های اخیر می‌تواند گامی در راستای اصلاحات ساختاری باشد. البته به شرطی که سایر نهادها با این مدیران همراهی کنند و در مدیریت این سازمان‌ها مداخله نکنند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه باید دارای دیدگاهی جامع باشد و توانایی تحلیل و پیش‌بینی تحولات اقتصادی و اجتماعی را داشته باشد. همچنین رئیس این سازمان باید با سایر اعضای دولت در هماهنگی کامل باشد. تدوین بودجه سالانه یکی از پیچیده‌ترین فرآیندهای دولت است که نیازمند هماهنگی دقیق بین منابع و نیازهاست. رئیس سازمان باید با دقت و دانش عمیق از شرایط اقتصادی کشور، اولویت‌بندی مناسبی برای تخصیص منابع انجام دهد. این امر مستلزم داشتن دانش کافی در زمینه اقتصاد کلان، مالیه عمومی، و مدیریت منابع انسانی و مالی است. «دنیای اقتصاد» پیش از این در گزارشی با عنوان «ناخدای اقتصاد ایران» به اهمیت و جایگاه رئیس سازمان برنامه و بودجه در تیم اجرایی دولت پرداخت. طبق این گزارش مهم‌ترین ویژگی‌های رئیس سازمان برنامه و بودجه، دانش اقتصادی، قدرت نه گفتن به افراد با نفوذ، لزوم تعادل میان منابع و مخارج دولت، شفاف‌سازی منابع و مخارج بودجه در سایه، قاعده‌مند کردن تأمین کسری بودجه و هماهنگی با دیگر اعضای تیم اقتصادی است.

تقلای میانجی‌ها برای نجات تل‌آویو

کد خبر 778155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.