به گزارش خبرگزاری ایمنا، سامانه چک الکترونیکی زیر نظر بانک مرکزی بستری امن برای صدور و پرداخت چک فراهم میکند. یکی از مهمترین خدمات سامانه چک دیجیتال این است که به کاربر اجازه میدهد با فعالسازی خدمت چکالکترونیکی و با معرفی گواهی امضا الکترونیکی درخواست دسته چک دیجیتال بدهد. درگاههای الکترونیکی امن بانکها مانند اینترنت بانک و موبایل بانک یا نرمافزارهای مخصوص شعب از جمله راههای دسترسی و استفاده از این سامانه هستند. به واسطه این درگاهها ارتباط مطمئن میان سیستم متمرکز بانکها و سامانه چکهای الکترونیکی شکل میگیرد تا به واسطه آن، این خدمت از مجموعه خدمات بانکداری الکترونیک به مردم ارائه شود.
در این راستا آمنه نادعلی زاده با بیان اینکه بانکها میتوانند برای اشخاص حقوقی، حقیقی و دارندگان حساب مشترک دسته چک دیجیتال صادر کنند، اظهار کرد: هم اکنون همه بانکها امکان پذیرش و پردازش چک دیجیتال به صورت بین بانکی در سامانه چکاوک را دارند.
به گفته وی، در حال حاضر ۱۵ بانک صادرات، تجارت، پارسیان، رفاه، کشاورزی، پاسارگاد، رسالت، ملت، گردشگری، توسعه صادرات، توسعه تعاون، ملی، سینا، شهر و اقتصاد نوین این خدمت را ارائه میکنند.
مدیر اداره توسعه و تدوین مقررات نظامهای پرداخت بانک مرکزی با تأکید بر اینکه گیرنده چک پیش از اعلام تأیید چک در سامانه یا پذیرش آن بایستی سوابق اعتباری صادرکننده چک را بررسی کند، تصریح کرد: در حال حاضر سرویس استعلامی سوابق صادرکننده چک به سر شماره ۴۰۴۰۷۰۱۷۰۱ با کد دستوری *۱*۴ در دسترس عموم است و این خدمت در اپلیکیشنهای بانکی در حال ارائه است. گیرنده چک با استفاده از این خدمت میتواند اطلاعاتی را درباره مجموع مبالغ چکهای برگشتی صادرکننده، مجموع مبالغ چکهای برگشتی رفع سو اثر شده صادرکننده و همچنین مجموع مبالغ چکهای در راه صادرکننده کسب کند و با کسب این اطلاعات درباره پذیرش چک تصمیمگیری کند.
نادعلی زاده با اشاره به اینکه اخیراً سامانه صیاد بانک مرکزی به سرویس استعلامی املاک و اسکان وزارت راه و شهرسازی متصل شده است، عنوان کرد: براساس قانون مالیاتهای مستقیم افراد ملزمند محل سکونت خود را در سامانه املاک و اسکان اظهار کنند. در صورتی که این اظهار از سوی فرد انجام نشود، برخی سخت گیری ها متوجه آنها خواهد شد.
وی ادامه داد: در گام نخست، مقرر است سامانه صیاد به سامانه املاک و اسکان متصل شود و اظهار یا عدم اظهار محل سکونت فرد متقاضی دسته چک در زمان صدور دسته در سامانه یاد شده بررسی شود. براین اساس اگر فرد محل سکونت خود را اظهار نکرده باشد، اطلاع رسانی لازم به وی انجام خواهد شد و بعد از گذشت دوره پایلوت و مقدماتی، در صورتی که اطلاعات خود را در سامانه مذکور ثبت نکرده باشد، دسته چک به وی تحویل داده نمیشود.
به گزارش ایمنا، چک دیجیتال موجودیتی مشابه چک کاغذی دارد و تمامی مقررات چک کاغذی در مورد آن صدق میکند. در چک دیجیتال کاغذی از موجودیت چک حذف و با استفاده از امضای دیجیتال چک معتبر میشود. در این خصوص سامانه چکاد با هدف ایجاد بستر امن بین بانکی جهت ارائه چک دیجیتال و برطرف نمودن مشکلات چک فیزیکی ایجاد شده و بانکها با بهرهگیری از سرویسهای ارائه شده توسط این سامانه میتوانند سرویسهای چک دیجیتال را برای مشتریان خود عرضه کنند.
نظر شما