منصوبین رئیس‌جمهور را بیشتر بشناسید+ جدول

پس از انتخاب مسعود پزشکیان به‌عنوان نهمین رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران، او تا به امروز در مجموع با صدور هفت حکم، افرادی را برای تصدی سمت‌های مختلف در دولت چهاردهم منصوب کرده است. عارف، حاجی میرزایی، ظریف، قائم پناه، طیب نیا، پورمحمدی و دبیری منصوبین رئیس دولت چهاردهم هستند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، پس از انتخاب مسعود پزشکیان به‌عنوان نهمین رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران، او تا به امروز در مجموع با صدور هفت حکم، افرادی را برای تصدی سمت‌های مختلف در دولت چهاردهم منصوب کرده است.

۱. محسن حاجی میرزایی رئیس دفتر رئیس جمهور کیست؟

نخستین حکم پزشکیان در تاریخ هفتم مرداد صادر شد که برای انتصاب رئیس دفتر رئیس‌جمهور بود و در آن «محسن حاجی میرزایی» را برای تصدی این پست انتخاب کرد.

محسن حاجی میرزایی، متولد ۱۳۳۸ در شهر قم و دارای مدرک دکتری جامعه‌شناسی است. وی که از حامیان مسعود پزشکیان در رقابت‌های انتخاباتی و از اعضای شورای راهبری انتخاب وزرای دولت چهاردهم بوده است، در کارنامه سوابق خود فعالیت به‌عنوان وزیر آموزش‌وپرورش دولت دوازدهم (از شهریور ۱۳۹۸ تا چهار شهریور ۱۴۰۰) و دبیر هیئت دولت‌های یازدهم و دوازدهم به ریاست حسن روحانی (از شهریور ۱۳۹۲ تا چهارم شهریور ۱۳۹۸) را دارد.

رئیس کمیسیون اصلاح الگوی مصرف، رئیس مرکز مرکز ملی بهره‌وری ایران، مشاور و مدیرکل دفتر امور مدیران ارشد دفتر رئیس‌جمهور، دبیر کمیسیون بررسی و اعطای نشان‌های دولتی دفتر رئیس‌جمهور، معاون بررسی‌های دفتر هیئت دولت نهاد ریاست‌جمهوری، مشاور وزیر آموزش‌وپرورش، قائم مقام، معاون آموزش و معاون اداری و مالی سازمان نهضت سوادآموزی در سال‌های ۱۳۶۲ تا ۱۳۷۸، مدیر استان‌های آذربایجان شرقی و تهران سازمان نهضت سوادآموزی از دیگر عناوینی است که در کارنامه سوابق حاجی میرزایی به چشم می‌آید.

منصوبین رئیس جمهور را بیشتر بشناسید +جدول

۲. محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور کیست؟

مسعود پزشکیان هفت مرداد در حکمی «محمدرضا عارف» را به‌عنوان معاون اول رئیس‌جمهور منصوب کرد.

عارف متولد بیست‌وهفتم آذر ۱۳۳۰ است که سابقه نمایندگی تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و رئیس فراکسیون امید در دوره دهم مجلس شورای اسلامی، و عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی را در کارنامه خود دارد. او در آن دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی، سرلیست فهرست سی نفره «ائتلاف فراگیر اصلاح طلبان؛ گام دوم» در تهران بود و توانست با کسب ۱٬۶۰۸٬۹۲۶ رأی در رتبه نخست تهران، وارد مجلس دهم شود.

عارف دارای دکترای مخابرات از دانشگاه استنفورد آمریکا و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف است و در سال ۱۳۷۶ با انتخاب سیدمحمد خاتمی به‌عنوان سی‌وششمین وزیر پست، تلگراف و تلفن به کابینه دولت هفتم راه پیدا کرد و در سال ۱۳۷۹ به‌عنوان نخستین رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و معاون رئیس‌جمهور منصوب شد. در دولت دوم اصلاحات نیز سمت معاون اول رئیس‌جمهور ایران را تا سال ۱۳۸۴ برعهده داشت. وی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۲ ایران با شعار «معیشت، منزلت و عقلانیت» کاندید و تأیید صلاحیت شد، اما در ادامه از شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران انصراف داد. سابقه ریاست دانشگاه تهران نیز در کارنامه معاون اول پزشکیان وجود دارد.

منصوبین رئیس جمهور را بیشتر بشناسید +جدول

۳. محمد جواد ظریف معاون راهبردی رئیس جمهور کیست؟

مسعود پزشکیان در تاریخ یازدهم مرداد، در حکمی «محمدجواد ظریف» را به‌عنوان معاون راهبردی رئیس‌جمهور منصوب کرد.

محمّدجواد ظریف خوانساری، زاده هفدهم دی ۱۳۳۸ در اصفهان سیاست‌مدار و دیپلمات ایرانی است که از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ سمت وزیر امور خارجه ایران را بر عهده داشت، همچنین او از اعضای شورای عالی جمعیت هلال‌احمر و دانشیار دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران است. او دانش‌آموخته کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل از دانشگاه ایالتی سان‌فرانسیسکو و کارشناسی ارشد مطالعات بین‌الملل و دکترای حقوق و روابط بین‌الملل از دانشگاه دنور است. ظریف فعالیت شغلی خود را از سال ۱۳۵۷ در کنسولگری ایران در سانفرانسیسکو آغاز کرد. او از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۸۱ برای مدت ۱۰ سال، معاونت حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه را بر عهده داشت. وی در فاصله سال‌های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۶ به‌عنوان سفیر ایران در سازمان ملل متحد فعالیت می‌کرد.

از جمله مهم‌ترین مسئولیت‌های ظریف در دوره مسئولیت خود به‌عنوان وزیر امور خارجه دولت حسن روحانی، مذاکرات هسته‌ای ایران با تعدادی از کشورهای قدرتمند جهان، موسوم به گروه ۵+۱ بود که در نهایت منجر به توافق معروف به برجام شد. با آغاز به کار دولت دوازدهم به ریاست حسن روحانی، محمدجواد ظریف دوباره به‌عنوان وزیر امور خارجه از مجلس رأی اعتماد گرفت. دور دوم فعالیت ظریف به‌عنوان وزیر امور خارجه ایران، دوره‌ای پُرچالش بود. در این زمان دونالد ترامپ به ریاست‌جمهوری ایالات متحده رسید و با دستور او مبنی‌بر خروج آمریکا از توافق برجام، سطح تنش میان ایران و ایالات متحده را به شدت افزایش داد. از جمله مهم‌ترین نشانه‌های افزایش تنش در این زمان، شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی توسط نیروهای آمریکایی و حمله موشکی ایران به پایگاه هوایی آمریکا در پاسخ به این اقدام تروریستی بود. او دوباره پس از سه سال، در ایام انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ با حضور در برنامه میزگرد سیاست خارجی صداوسیما به‌عنوان مشاور مسعود پزشکیان، به عرصه توجهات بازگشت و پس از آن با حضور در برنامه‌ها و سفرهای انتخاباتی پزشکیان حمایت تمام قد خود از او را ادامه داد. درنهایت نیز پس از انتخاب پزشکیان به‌عنوان رئیس دولت چهاردهم، در نخستین حکم صادره از سوی وی، به‌عنوان رئیس شورای راهبری دولت چهاردهم انتخاب شد و پس از انحلال این شورا، به‌عنوان معاون راهبردی وی منصوب شد.

منصوبین رئیس جمهور را بیشتر بشناسید +جدول

۴. محمد جعفر قائم پناه معاون اجرایی رئیس جمهور کیست؟

«محمد جعفر قائم پناه» سومین شخصی است که با حکم رئیس‌جمهور در دولت چهاردهم سمت گرفته است، او در تاریخ یازدهم مرداد به‌عنوان معاون امور اجرایی رئیس‌جمهور و سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری منصوب شد.

قائم‌پناه چشم‌پزشک کرمانشاهی که سال‌هاست در تهران اقامت دارد. او یکی از اعضای شورای راهبری دفتر پزشکیان برای انتخاب اعضای کارگروه‌های پنجگانه (سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، زیربنایی و اجرایی) و انتخاب گزینه‌های تصدی وزارتخانه‌های دولت پزشکیان بود. قائم‌پناه از دوستان قدیمی پزشکیان است که در دوران وزارت وی، به‌عنوان معاون توسعه و مدیریت منابع وزارت بهداشت خدمت کرده است.

علاوه‌بر این، ریاست نخستین دوره شورای شهر کرمانشاه، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، عضویت در انجمن اسلامی و مسئول اعزام دانشجویی به جبهه‌های جنگ تحمیلی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز از جمله سوابق قائم پناه است.

منصوبین رئیس جمهور را بیشتر بشناسید +جدول

۵. سید حمید پورمحمدی رئیس سازمان برنامه و بودجه کیست؟

مسعود پزشکیان روز یکشنبه چهاردهم مرداد، در حکمی «سید حمید پورمحمدی» را به سمت معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه منصوب کرد.

پورمحمدی متولد ۱۳۴۶، دارای دکترای علوم اقتصادی از دانشگاه تهران بوده و معاون امور اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه و معاون امور تولیدی سازمان برنامه و بودجه، قائم مقام بانک مرکزی، معاون امور بانکی وزارت اقتصاد و معاون برنامه‌ریزی و اداری و مالی استانداری چهارمحال‌وبختیاری از جمله سوابق رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور است.

منصوبین رئیس جمهور را بیشتر بشناسید +جدول

۶. علی طیب‌نیا مشاور عالی رئیس جمهور کیست؟

«علی طیب‌نیا» چهره دیگری است که در تاریخ چهاردهم مرداد در حکمی از سوی رئیس‌جمهور به‌عنوان مشاور عالی پزشکیان منصوب شد.

طیب‌نیا، زاده شانزدهم فروردین ۱۳۳۹ و اقتصاددان نهادگرای میانه‌رو و سیاست‌مدار ایرانی است که از ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ در دولت تدبیر و امید به‌عنوان وزیر امور اقتصادی و دارایی فعالیت کرد. از او به‌عنوان نظریه‌پرداز و نفر اول اقتصادی دولت یازدهم یاد شده است. او در دوره‌های مختلف عضو شورای پول و اعتبار بوده است و استاد تمام دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران است. طیب‌نیا دانش‌آموخته نخستین دوره دکترای دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران و عضو هیئت علمی این دانشگاه است. او در دوران ریاست‌جمهوری سید محمد خاتمی برای چهار سال معاون طرح و بررسی نهاد ریاست‌جمهوری و سپس برای یک سال معاون اقتصادی و هماهنگی امور برنامه و بودجه معاونت اقتصادی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور بود.

طیب‌نیا در حالی بر صندلی وزارت امور اقتصادی و دارایی دولت اول روحانی تکیه زد که ۵۳ سال داشت و عنوان جوان‌ترین وزیر کابینه را از آن خود کرده بود. او در جلسه رأی اعتماد با به دست آوردن ۲۷۴ رأی مثبت در صدر فهرست وزیرانی قرار گرفت که بالاترین رأی را در تاریخ جمهوری اسلامی داشتند. طیب‌نیا همچنین در دوران وزارتش توانست نرخ تورم را در دو سال پیاپی در دوره مسؤولیت خود تک رقمی کند، او به‌عنوان یکی از اعضای شورای راهبری انتخاب کابینه دولت چهاردهم نیز فعالیت داشت.

منصوبین رئیس جمهور را بیشتر بشناسید +جدول

۷. شهرام دبیری معاون پارلمانی رئیس جمهور کیست؟

رئیس جمهور، چهاردهم مرداد در حکمی «شهرام دبیری» را به‌عنوان معاون امور مجلس رئیس جمهور انتخاب کرد.

دبیری اسکویی متولد ۲۱ اردیبهشت ۱۳۳۹ در تهران، فارغ‌التحصیل پزشکی عمومی از دانشگاه تبریز و تخصص پزشکی هسته‌ای از دانشگاه تهران و دوره دیده کشورهای ژاپن و شوروی سابق است. دبیری از سال ۱۳۶۸ به‌عنوان استادیار به عضویت هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز درآمد. وی در حال حاضر دارای عنوان استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تبریز و مدیر گروه پزشکی هسته‌ای این دانشگاه است. از دبیری به‌عنوان بنیان‌گذار گروه پزشکی هسته‌ای دانشگاه علوم پزشکی تبریز یاد می‌شود. او عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی تبریز نیز است. دبیری رئیس «شرکت پزشکان ولیعصر تبریز» بوده و ایده‌پرداز، مؤسس اولیه و سهام‌دار اصلی بیمارستان ولیعصر تبریز است.

دبیری در انتخابات دور سوم شورای شهر، با کسب ۶۳ هزار و ۳۴۲ رأی به‌عنوان نفر نخست به شورای شهر راه پیدا کرد. در دور چهارم نیز با کسب ۱۰۵ هزار و ۱۵۷ رأی به‌عنوان نفر نخست به این شورا راه پیدا کرد. او از سال ۱۳۹۱ تا سال ۱۳۹۶ از سوی اعضای شورای شهر تبریز، به‌عنوان رئیس این شورا برگزیده شده است. در دوره ششم تأیید صلاحیت شد و در حال حاضر رئیس شورای استان آذربایجان شرقی و نماینده این استان در شورای عالی استان‌ها است. وی به‌عنوان نخستین دبیر کل حزب رفاه و سلامت آذربایجان شرقی انتخاب شده است.

منصوبین رئیس جمهور را بیشتر بشناسید +جدول

منصوبین مسعود پزشکیان در یک نگاه

محسن حاجی میرزایی رئیس دفتر رئیس جمهور
محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور
محمدجواد ظریف معاون راهبردی رئیس جمهور
محمد جعفر قائم پناه معاون اجرایی و سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری
سید حمید پورمحمدی رئیس سازمان برنامه و بودجه
علی طیب نیا مشاور عالی رئیس جمهور
شهرام دبیری معاون پارلمانی رئیس جمهور
کد خبر 777877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.