به گزارش خبرگزاری ایمنا، با فرارسیدن اربعین، تب و تاب زائران حسینی برای دیدار با معشوق شدت میگیرد، بسیاری از افراد به این سفر پرفیض مشرف میشوند و هر سال زوار بسیاری از مرزهای کشور برای حضور در مراسم پیادهروی اربعین عبور میکنند.
سامانه سماح به نشانی اینترنتی samah.haj.ir در حال حاضر برای ثبت نام مشتاقان سفر اربعین مورد استفاده قرار میگیرد، افراد پس از مراجعه به سامانه سماح، باید روی دکمه ثبت نام کلیک و اطلاعات خواسته شده را وارد کنند.
در مرحله بعدی باید کد ملی و تاریخ تولد و سایر اطلاعات هویتی خود را در قسمتهای مشخص شده وارد کنند، نوع بیمه را تعیین و دکمه ادامه فرایند ثبت نام را بزند.
در ادامه باید مرزهای ورودی و خروجی و تاریخ رفت و برگشت را تعیین کند.
در ادامه وارد صفحهای خواهد شد که اطلاعات ورود و خروج شخص در آن نمایش داده شده و لازم است نوع عزیمت خود به مرز را تعیین کند.
پس از ورود به مرحله بعد تمام اطلاعات فرد بار دیگر نمایش داده میشود که در صورت تأیید صحت آنها شخص میتواند بر روی گزینه پرداخت ضربه بزند تا به بخش پرداخت هزینه وارد شود.
در صورتی که افراد از ثبت نام برای سفر اربعین جا مانده باشند میتوانند در مدت زمان احتمالی تمدید ثبت نام، به سامانه سماح مراجعه کنند و مراحل نام نویسی خود را طبق آنچه بیان شد به انجام برسانند.
داشتن گذرنامه با حداقل ۶ ماه اعتبار از تاریخ اعزام الزامی است؛ در صورت لزوم نسبت به دریافت گذرنامه جدید اقدام گردد.
شرایط ثبت نام در سماح
از شرایط و تعهدات بیمه اربعین که در رسید ثبت نام درج میشود آگاهی کامل حاصل کنند.
دستورالعملهای بهداشتی، توصیههای کنسولی و امنیتی و آموزشها مطالعه و مورد توجه جدی قرار گیرد.
ثبت دقیق شماره تلفن همراه هر یک از زائران در اطلاع رسانیهای مهم و ضروری، امور گمشدگان و ارتباط هم گروهیها بسیار حائز اهمیت است.
زائرانی که قصد عزیمت به صورت گروهی دارند، به صورت گروهی ثبت نام کنند.
اولین فردی که در ثبت نام گروهی ثبت نام میکند به صورت پیش فرض سرگروه در نظر گرفته میشود، شماره تلفن سرگروه با کد ملی او باید مطابقت داشته باشد، لذا برای افراد کمتر از ۱۸ سال که شماره تلفن به نام خودشان نیست باید به عنوان زیرگروه ثبت نام کنند.
برای برنامهریزی و مدیریت بهتر سفر و همچنین سهولت تردد در مرزهای خروجی، توصیه میشود افراد با مطالعه امکانات و ویژگیهای پایانههای مرزی و با لحاظ مسافت، مناسبترین مرز را انتخاب کنند.
سایت ثبتنام گذرنامه زیارتی
بهطور کلی، گذرنامههای زیارتی تا پنج سال اعتبار دارند و نیاز به تمدید آنها نیست و طبق اعلام مسئولان مربوطه، متقاضیان برای صدور گذرنامه جدید تنها از طریق اپلیکیشن «پلیس من» به نشانی police-man.ir اقدام کنند و نیاز به مراجعه حضوری نیست.
افرادی که مهلت گذرنامه آنها به پایان رسیده است برای صدور گذرنامه مجدد میتوانند از دو طریق دفاتر پلیس +۱۰ و اپلیکیشن پلیس من اقدام کنند و افرادی که گذرنامه عادی میخواهند (قرمزرنگ) تنها برای بار اول به دفاتر پلیس ۱۰+ مراجعه کنند.
کسانیکه اعتبار گذرنامه عادی (قرمزرنگ) آنان تمام شده است یا افرادی که میخواهند گذرنامه زیارتی جدید بگیرند هم میتوانند از طریق سامانههای مجازی و برنامه کاربردی «پلیس من» بخش گذرنامه را انتخاب و بدون نیاز به مراجعه حضوری درخواست خود را ثبت کنند که در اولین فرصت، گذرنامه زیارتی را با نازلترین قیمت (حدود ۶۵ هزار تومان) و کمترین زمان ممکن حدود ۷۲ ساعت به درِ منزل آنها ارسال خواهد شد.
دفاتر پلیس +۱۰ در سراسر کشور به صورت حضوری برای دریافت مدارک برای صدور یا تمدید گذرنامه عادی آماده خدمترسانی هستند، فرایند تکمیل مدارک تا صدور گذرنامه متقاضیانی که یک بار به این دفاتر مراجعه کردهاند چهار تا پنج روز و بر اساس قیمت مصوب هیئت دولت، آماده و سپس تحویل پست داده میشود که مدتی هم آنجا زمان میبرد.
مدارک لازم برای دریافت گذرنامه موقت
مدارک لازم برای دریافت گذرنامه موقت، همچون مدارک دریافت پاسپورت دائمی است، اما در کل برای اخذ گذرنامه اربعین باید مدارک زیر را به پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا ارائه دهید:
- شناسنامه (افراد بالای ۱۵ سال: شناسنامه عکسدار، افراد زیر ۱۵ سال: علاوه بر شناسنامه، گواهی اشتغال به تحصیل، دفترچه بیمه یا گذرنامه عکسدار)
- کارت ملی (در صورت نداشتن کارت ملی، ارائه برگه تأیید از ثبتاحوال الزامی است)
- یک قطعه عکس
- ارائه گذرنامه (در صورت موجود بودن)
- اجازه خروج از کشور برای خانمهای متأهل
- رضایتنامه پدر (در صورت مجرد و زیر سن قانونیبودن)
- اصل گواهی فوت همسر (در صورتی که فوت کرده باشد.)
- ارائه اصل برگه طلاق (در صورت جدایی)
- بههمراهداشتن کارت پایان خدمت یا کارت معافیت برای آقایان
- ارائه نامه اشتغال به تحصیل (در صورت دانشجو یا محصل بودن)
نظر شما