خطرات قرار گرفتن در برابر اشعه UV + راهکارهای محافظتی

با وجود اینکه اشعه فرابنفش برای سنتز ویتامین دی ضروری است، اما قرار گرفتن بیش از حد در معرض آن منجر به پیامدهای ناخوشایندی مانند سرطان پوست می‌شود و انجام اقدامات احتیاطی لازم می‌تواند به کاهش خطرات ناشی از آن کمک کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، قرار گرفتن در معرض UVA منجر به آسیب ژنتیکی به داخلی‌ترین سلول‌های سطحی‌ترین لایه پوست می‌شود (بیشتر سرطان‌های پوست در این لایه اتفاق می‌افتد ) ، پوست با تغییر رنگ از آسیب بیشتر به سلول‌ها جلوگیری می‌کند و به رنگ تیره‌تری درمی‌آید، علاوه بر این، پرتوی فرابنفش A در طول زمان منجر به پیری زودرس و سرطان پوست می‌شود.

فعالیت‌های خارج از منزل فواید جسمی و روانی زیادی دارد و این فواید باید با محافظت از پوست در برابر اثرات نامطلوب شناخته شده اشعه UV، متعادل شوند، اقدامات حفاظتی مناسب در برابر نور خورشید به زیر شرح است:

زمان مواجهه را در آفتاب ظهر محدود کنید، تشعشعات UV نور خورشید دو ساعت قبل تا دو ساعت پس از ظهر خورشیدی قوی‌ترین هستند.

تا حد امکان، قرار گرفتن در معرض UV را در این ساعات، به ویژه در طی ماه‌های بهار و تابستان، محدود کنید، می‌توانید با خیال راحت در ساعات اولیه صبح و اواخر بعد از ظهر بیرون از منزل باشید تا خطر آفتاب سوختگی کاهش یابد.

به شاخص UV دقت کنید؛ هر چه شاخص UVI بیشتر باشد، احتمال آسیب به پوست و چشم بیشتر می‌شود و زمان کمتری برای آسیب رساندن موردنیاز است.

در حالی که همیشه باید اقدامات احتیاطی را در برابر مواجهه بیش از حد انجام دهید، برای اتخاذ اقدامات ایمنی در برابر اشعه UV در زمانی که شاخص UV برابر ۳ یا بالاتر است، دقت ویژه‌ای داشته باشید.

مقادیر شاخص UV برای منطقه یا مکان خاص شما ممکن است وجود داشته باشد؛ به عنوان مثال، در وب‌سایت‌های خدمات هواشناسی و در اپلیکیشن‌های هواشناسی یا در SunSmart App UV Global، که زمان‌های حفاظت در برابر نور خورشید را نیز نشان می‌دهد.

هوشمندانه از سایه استفاده کنید؛ زمانی که اشعه UV شدیدترین است، به دنبال سایه باشید و به خاطر داشته باشید که مکان‌های سایه‌دار از قبیل درختان، چترها یا سایبان‌ها، محافظت کامل در برابر UV را تأمین نمی‌کنند.

بهترین محافظت در برابر UV در فضای باز با استفاده از لباس حاصل می‌شود.

لباس‌های مناسب و پوشیده از پوست محافظت می‌کنند و عینک آفتابی به سبک wraparound که صددرصد حفاظت در برابر A-UV و B-UV را تأمین می‌کند، آسیب‌های چشمی ناشی از مواجهه با نور خورشید را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

از کرم ضد آفتاب استفاده کنید؛ استفاده از کرم ضد آفتاب با حداقل 30 SPF توصیه می‌شود.

حفاظت در برابر نور خورشید به بهترین وجه از طریق در سایه ماندن و پوشیدن لباس، به جای استفاده از کرم‌های ضد آفتاب به دست می‌آید.

کرم‌های ضد آفتاب نباید برای طولانی کردن زمان سپری شده در نور خورشید استفاده شوند، این کرم‌ها با اینکه می‌توانند شروع آفتاب سوختگی را به تأخیر بیندازند، اما نمی‌توانند به طور کامل اشعه UV را مسدود کنند.

از دستگاه‌های برنزه کننده خودداری کنید ، دستگاه‌های برنزه کننده به گونه‌ای طراحی شده است که میزان بالایی از اشعه UV منتشر می‌کنند و ارتباط واضحی بین استفاده از دستگاه برنزه کننده و سرطان پوست وجود دارد.

اثرات مفید استفاده از دستگاه برنزه کننده، از قبیل تولید ویتامین D، با اثرات مضر آن، مغلوب می‌شود، بنابراین بهتر است از برنزه کننده‌ ها به طور کامل اجتناب شود، حتی چندین کشور قوانینی را برای ممنوعیت یا محدود کردن استفاده از دستگاه‌های برنزه کننده اجرا کرده‌اند.

کد خبر 777659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.