تاکنون ۱۸۳۰ شهید غریب دوران اسارت شناسایی شده‌اند

دبیر کنگره ملی شهدای غریب در اسارت گفت: تاکنون ۱۸۳۰ شهید غریب دوران هشت سال دفاع مقدس در کشور شناسایی شده‌اند که از این تعداد اطلاعات و مستندات ۱۱۳۷ شهید از ۳۱ استان کشور در دسترس است؛ در حالی که صلیب سرخ جهانی فقط اطلاعات ۱۵۳ تن از این شهدا را در اختیار دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمدجواد زمردیان درباره روند برگزاری کنگره ملی شهدای غریب اظهار کرد: شهدای غریب به شهدایی گفته می‌شود که در اسارت به شهادت رسیدند. به جهت اینکه هیچ اطلاعات دقیقی از کیفیت و اسارت و شهادتشان ثبت نشده بود، کنگره ملی شهدای غریب از یک سال گذشته اقدام به ارتباط با آزادگان و شناسایی شهدا کرده است.

وی ادامه داد: در همین راستا، تاکنون ۱۸۳۰ شهید غریب دوران هشت سال دفاع مقدس در کشور شناسایی شده‌اند که از این تعداد اطلاعات و مستندات ۱۱۳۷ شهید از ۳۱ استان کشور در دسترس است؛ در حالی که صلیب سرخ جهانی فقط اطلاعات ۱۵۳ تن از این شهدا را در اختیار دارد.

دبیر کنگره ملی شهدای غریب در اسارت یادآور شد: با توجه به مستندات به دست آمده از ۱۱۳۷ شهید غریب، بیشتر این شهدا با تنی مجروح به اسارت در آمده و بخاطر عواملی از جمله عدم رسیدگی به جراحت، عدم وجود بهداشت در محیط و شکنجه به شهادت رسیده‌اند.

پیکر ۸۳ شهید اسارت هنوز به کشور بازنگشته است

زمردیان عنوان کرد: از این ۱۱۳۷ شهید، پیکر ۸۳ شهید هنوز به کشور بازنگشته است، لیکن اسارت و شهادتشان محرز شده اما کسی نمی‌داند که پیکرشان در کجا دفن شده است.

وی اضافه کرد: این شهدای والامقام به دو گروه تقسیم می‌شوند؛ یک گروه شهدایی هستند که با کمک دولت عراق و کمیته جستجوی مفقودین پیکرهایشان از آرامستان‌های عراق از جمله الکرخ، رمادی و وادی العکاب به کشور منتقل شدند که نمونه آن رجعت ۴۷۵ شهیدی است که ۳۰ تیر ماه ۱۳۸۱ به کشور بازگشت و گروه دیگر شهدایی هستند که پیکرشان طی تحقیقات ثانویه تفحص شد که پیکر این شهدا در کنار بیمارستان‌های صحرایی یا مزارهای دسته‌جمعی کشف شد؛ مثل ۱۷۵ شهید غواص.

دبیر کنگره ملی شهدای غریب در اسارت به برگزاری اجلاسیه‌های استانی شهدای غریب در سراسر کشور اشاره کرد و گفت: برخی از این شهدای والامقام نیروی نظامی نبودند و خباثت دشمن بعثی و گروهک‌های معاند باعث به اسارت درآمدن این قشر از شهدای والامقام شد که بیشترین این شهدای غریب مربوط به استان‌های کردستان و خوزستان هستند؛ شهدای مردمی که مشغول زندگی عادی خود بودند اما به دلیل عرق به میهن و تعهد به انقلاب اسلامی توسط احزاب منحله اسیر و شهید و بعضاً مفقود شدند.

خبرهایی از مزارهای دسته‌جمعی شهدای غریب

زمردیان اضافه کرد: یکی از رسالت‌های کنگره، اقامه دعوا از مجامع بین‌المللی است که حزب بعث چگونه دور از چشم صلیب سرخ و مجامع حقوق بشری، این اسرا را به شهادت برساند.

وی خاطرنشان کرد: طبق اسناد به دست آمده، خبرهایی از وجود مزارهای دسته‌جمعی داریم که نشان می‌دهد این شهدا به صورت دسته‌جمعی شهید شده و پیکرهایشان همچنان مفقود است اما نقاط تدفین شناسایی شده و کمیته جستجوی مفقودین در حال پیگیری وضعیت پیکر این شهدا است.

دبیر کنگره ملی شهدای غریب در اسارت یادآور شد: برگزاری کنگره ملی شهدای غریب به دستور شهید آیت‌الله رئیسی صورت گرفت و به مناسبت سی و چهارمین سال ورود آزادگان به کشور، ما ۳۴ اقدام ملی را در دستور کار کنگره قرار دادیم که یکی از اقدامات، برنامه کوی نیک‌نامان است؛ بر این اساس مقرر شد ۳۱ اجلاسیه استانی در سطح استان‌ها برگزار شود و تاکنون ۱۰ استان مبادرت به برگزاری این برنامه کرده‌اند.

زمردیان خاطرنشان کرد: این اجلاسیه‌ها تا آبان ماه سال جاری پایان می‌یابد و اجلاسیه پایانی در سالروز ارتحال حضرت زینب (س) یا شهادت امام موسی کاظم (ع) برگزار خواهد شد.

کد خبر 777495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.