وحشتناک‌تر از وعده صادق در انتظار صهیونیست‌ها

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه سیزدهم مرداد ۱۴۰۳_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به‌صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بدرقه با شکوه میهمان سازش‌ناپذیر» نوشت: روی خودروی حامل پیکر شهید اسماعیل هنیه و محافظ شهیدش این عبارت عربی نوشته بود: «هنیئاً لک یا هنیه» یعنی مبارک باد بر تو ای هنیه. این تبریک شهادت، خطابی بود از سوی خیل عزاداران تهرانی که پنجشنبه گذشته برای بدرقه فرمانده بزرگ فلسطینی و سردار مقاومت جهان اسلام به خیابان‌ها آمده بودند.
هرچند شهادت اجر یک عمر مجاهدت رئیس دفتر سیاسی حماس بود، اما تهرانی‌ها در غم از دست دادن او عزادار بودند. زن و مرد، پیر و جوان با سلیقه‌های سیاسی و گرایش‌های اجتماعی متفاوت، برای بدرقه ابدی مردی آمده بودند که همه عمر خود را در مبارزه و در راه آرمان آزادی فلسطین و قدس شریف سپری کرد. آنان پیکر شهیدی را تشییع کردند که میهمان آنان بود و در خاک ایران اسلامی، در یک عملیات ناجوانمردانه و بزدلانه به شهادت رسید. از این رو عزاداران و حاضران در تشییع شهید هنیه، خود را خونخواه این میهمان عزیز می‌دانستند؛ میهمانی که در مسیر آزادی قدس شریف، دست از مبارزه نکشید و لحظه‌ای به سازش فکر نکرد.

وحشتناک‌تر از وعده صادق در انتظار صهیونیست‌ها

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «امروز می‌خندید اما به زودی‌گریه خواهید کرد / ‏ نمی‌دانید از چه خط قرمزی عبور کرده‌اید» نوشت: سخنرانی «سید حسن نصرالله»، دبیرکل حزب‌الله لبنان، در جریان مراسم بدرقه پیکر شهید «فؤاد شکر» روز پنجشنبه (۱۱ مرداد) برگزار شد. دبیرکل محبوب مقاومت لبنان با این جملات شروع کرد که «در ابتدا به برادران خود در جنبش حماس و گردان‌های قسام شهادت برادر اسماعیل هنیه را تبریک و تسلیت می‌گویم. رهبران جنبش‌های مقاومت مانند رزمندگان این جنبش‌ها به شهادت می‌رسند. ما در زمینه مقاومت و شهادت خود را شریک جنبش حماس می‌دانیم و به پیروزی قطعی دست پیدا خواهیم کرد.»

«سید حسن نصرالله» در ادامه افزود: «هدف قرار دادن ساختمان مسکونی مملو از انسان در محله حاره حریک واقع در ضاحیه جنوبی بیروت باعث شهادت ۷ تن شد… در میان شهدای این حمله، فؤاد شکر و یک شهید ایرانی در کنار ده‌ها زخمی دیگر از جمله زنان و کودکان حضور داشتند. آنچه که در ضاحیه جنوبی بیروت رخ داد نه فقط یک عملیات ترور بلکه یک تجاوز بود. در این تجاوز ساختمان مسکونی و نه نظامی هدف قرار گرفتند. دشمن صهیونیستی از چند روز قبل از این تجاوز این‌طور جلوه می‌داد که این یک واکنش است؛ ما به هیچ عنوان این گزاره را قبول نداریم.»

سید حسن نصرالله خطاب به صهیونیست‌ها تصریح کرد: «آیا فکر می‌کنید اسماعیل هنیه را در تهران ترور می‌کنید و ایران ساکت می‌ماند؟ ایران در ترور هنیه، خدشه‌دار شدن امنیت ملی و حاکمیت خود و مهم‌تر از همه شرفش را می‌بیند. شما بسیار گریه خواهید کرد چرا که نمی‌دانید چه خطوط قرمزی را رد کرده‌اید. ما در تمام جبهه‌های پشتیبانی وارد مرحله جدیدی شده‌ایم و متشنج شدن اوضاع به واکنش‌های دشمن بستگی دارد. دشمن باید منتظر دیدن خشم آزادگان این امت و خون خواهی آن‌ها باشد. ترور رهبران تأثیر بر روی مقاومت نمی‌گذارد بلکه تجربه نشان داده است مقاومت بزرگ‌تر و قدرتمندتر می‌شود.»

وحشتناک‌تر از وعده صادق در انتظار صهیونیست‌ها

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «وحشتناک‌تر از وعده صادق در انتظار صهیونیست‌ها» نوشت: سه روز بعد از ترور فرماندهان مقاومت در بیروت و تهران که گروه‌های مقاومت وعده انتقام سخت از عاملان این جنایت را دادند، ترس و وحشت سرزمین‌های اشغالی را فرا گرفته است. تمام نیروهای نظامی اسرائیل در حالت آماده‌باش قرار گرفته و سطح تدابیر امنیتی در اطراف کارخانه‌ها و تأسیسات انرژی افزایش یافته است. حمایت همه‌جانبه غربی‌ها از تل‌آویو هم نشان می‌دهد صهیونیست‌ها و متحدان‌شان برای عملیاتی بزرگ‌تر از «وعده صادق» آماده می‌شوند که به گفته ترامپ خطر موجودیتی برای این رژیم خواهد بود.

درحالی که کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر صهیونیستی تلاش کرد با ترور فرماندهان مقاومت لبنان و فلسطین در روزهای اخیر، وضعیت سیاسی متزلزل خود در سرزمین‌های اشغالی را بهبود داده و امنیت شهروندان اسرائیلی را تضمین کند، این اقدامات نتیجه عکس داده است. در پی این اقدامات تنش‌زا که می‌تواند تقابل بین گروه‌های مقاومت و اسرائیل را از کنترل خارج کند، سرزمین‌های اشغالی در هراس از انتقام ایران و حزب‌الله به‌سر می‌برند.
رسانه‌های عبری گفتند که مسئولان اسرائیلی معتقدند که حزب‌الله و ایران پاسخی جدی به ترورهای اخیر خواهند داد و به همین علت سطح تدابیر امنیتی در اسرائیل افزایش یافته است. این رسانه‌ها از وضعیت اضطراری و لغو مرخصی‌های تمام واحدهای نظامی زمینی، دریایی و هوایی و تمام تشکیلات آموزشی خبر دادند.
۱۸ پرواز به فرودگاه بن‌گورین در تل‌آویو لغو شد. علاوه بر شرکت لوفت‌هانزای آلمان، خطوط هوایی سوئیس و اتریش، شرکت‌های دلتا و یونایتد آمریکا و شرکت هواپیمایی هند نیز تمام پروازهایش را به تل‌آویو لغو کرد. ارتش رژیم صهیونیستی به دلیل ترس و نگرانی از پاسخ حتمی به این دو ترور تصمیم گرفت مانع خروج نیروها از پایگاه‌های نظامی شود.

وحشتناک‌تر از وعده صادق در انتظار صهیونیست‌ها

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود تیتر «آیا باید منتظر جنگ منطقه‌ای باشیم؟» را برگزید و نوشت: آنچه مشخص است اینکه از ابتدای عملیات توفان الاقصی تاکنون هیچگاه وضعیت منطقه تا این اندازه به جنگ منطقه‌ای نزدیک نبوده است، حتی در عملیات «وعده صادق» نیز منطقه تا این اندازه ملتهب نبود. علاوه بر این هیچ سناریو و احتمالی را درباره منطقه نمی‌توان از دامنه تحلیل دور کرد؛ حتی سناریوی جنگ گسترده منطقه‌ای را. با این حال با توجه به حتمی بودن پاسخ مقاومت و تشخیص ابتدایی درباره میزان و ابعاد پاسخ، در وهله دوم باید وضعیت مواجهه اسرائیل با موضوع نیز مورد توجه قرار گیرد. به نظر می‌رسد پاسخ دوم اسرائیل دامنه‌ای بیشتر از این موارد نیست: ۱- در سطح منطقه‌ای، دامنه عمل اسرائیل هم در جبهه دریای سرخ، هم در جبهه شمال، سقف دامنه مورد نظر است، بنابراین انتظار تنش بیشتری در این جبهه‌ها وجود ندارد، اگرچه در جبهه شمال یعنی لبنان امکان تسری منازعه وجود دارد. درباره ایران صحنه منطقه‌ای بعد از پاسخ احتمالی از ۲ حالت خارج نخواهد شد؛ ۱- تداوم ترور مهره‌های کلیدی مقاومت که در این برهه ضروری است ضریب و محافظت امنیتی بویژه در ایران افزایش یافته و حفره‌های اطلاعاتی کور شود. ۲- احتمال هدف قرار دادن مراکز استراتژیک مثل پالایشگاه‌ها یا نیروگاه‌ها و مراکز هسته‌ای که در این باره نیز ضروری است پدافند محکمی در مراکز مهم استراتژیک استقرار یابد.

وحشتناک‌تر از وعده صادق در انتظار صهیونیست‌ها

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود تیتر «ترور دیپلماسی چهاردهم» را برگزید و نوشت: ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، در تهران و هم زمان با مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، عملاً به مثابه یک نقطه عطف در تحولات منطقه عمل کرده است که بی شک برای هفته‌های پیش رو همه نگاه‌ها را متوجه خاورمیانه خواهد کرد. بدون تردید این عملیات تروریستی می‌تواند اتفاق‌هایی غیرقابل پیش بینی را برای خاورمیانه رقم بزند؛ بنابراین کار تحلیل برای ناظران بسیار دشوار شده است تا جایی که تقریباً کسی با قاطعیت نمی‌تواند درباره آینده دست به ارزیابی بزند. از سوی دیگر و درست در شرایطی که رئیس جمهوری جدید ایران خود را برای اداره کشور آماده می‌کند، سایه تنش و حتی جنگ با اسرائیل سبب شده بیشتر تحلیلگران قائل به نوعی بحران ناخواسته در سیاست خارجی دولت چهاردهم باشند. این در حالی است که پزشکیان بر تنش زدایی با غرب، مذاکره، تعامل و از سرگیری گفت‌وگوها تأکید داشته و دارد.

با توجه به همین نگاه به نظر می‌رسد اسرائیل با ترور هنیه سعی در انسداد دیپلماتیک دولت چهاردهم پیش از آغاز به کار آن دارد. به همین واسطه در گفت‌وگویی با کارشناسان و تحلیلگران، تأثیر ترور رئیس دفتر سیاسی حماس بر سیاست تنش زدایانه دولت پزشکیان از ابعاد و زوایای مختلف بررسی شده است. در گپ و گفت با علی ماجدی، سفیر پیشین ایران در آلمان و ژاپن، به تحلیل این موضوع پرداخته شد که چگونه دولت پزشکیان با بحران ناشی از ترور هنیه می‌تواند برنامه‌های اعلامی خود را در تعامل با غرب پیش ببرد. در مصاحبه با محمدجواد جمالی نوبندگانی از زاویه آسیب شناسی امنیتی به موضوع ورود شده که این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم باور دارد نباید در شرایط کنونی برای دولت پزشکیان خط تحلیلی درباره جنگ با اسرائیل و همچنین نوع واکنش متقابل تهران را ترسیم کرد. در گپ و گفت با احمد بخشایش اردستانی که هم اکنون عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دوازدهم است، واکاوی چرایی ترور هنیه در تهران، هم زمان با مراسم تحلیف پزشکیان، پی گرفته شد.

وحشتناک‌تر از وعده صادق در انتظار صهیونیست‌ها

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «معامله بزرگ آمریکا و روسیه» نوشت: نقطه عطفی در ۲۵ ژوئن رخ داد، زمانی که گروهی از افسران سیا در جریان یک جلسه محرمانه در پایتخت یکی از کشورهای خاورمیانه روبه‌روی همتایان روسی خود نشستند و با آنها به گفت‌وگو پرداختند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، آمریکایی‌ها پیشنهادهایی به روس‌ها ارائه کردند: مبادله ده‌ها زندانی که در زندان‌های روسیه، ایالات متحده و در سراسر اروپا پراکنده‌اند؛ معامله‌ای بسیار بزرگ‌تر و پیچیده‌تر از آنچه قبلاً هر دو طرف فکر می‌کردند؛ اما به هر حال کشورهای غربی به این توافق نیاز داشتند. مذاکرات آرام بین ایالات متحده و روسیه بر سر تبادل احتمالی زندانیان بیش از یک سال به طول انجامید.

آنها فقط گاه به گاه به شکل اجمالی یک امید به خانواده آمریکایی‌های دربند از جمله ایوان گرشکویچ، خبرنگار وال‌استریت ژورنال و پل ویلان، پیمانکار امنیتی آمریکایی می‌دادند و به نظر می‌رسید مصیبت این خانواده‌ها پایانی نداشت. در واقع امیدها هر از گاهی می‌آمدند و اما به سرعت از بین می‌رفتند. اما بر اساس گزارش‌های مقامات آمریکایی و غربی و دیگر افرادی که با روند طولانی به نتیجه رساندن توافق آشنا هستند، نشست ژوئن همه چیز را تغییر داد. جاسوسان روسی این پیشنهاد را به مسکو بردند و تنها چند روز بعد مدیر سازمان با یکی از رؤسای سازمان جاسوسی روسیه در تماس تلفنی گفت‌وگوی نهایی را انجام دادند و به توافق رسیدند. روز پنج‌شنبه، هفت هواپیمای مختلف در آنکارا، پایتخت ترکیه فرود آمدند و مسافران را مبادله کردند و یک تلاش دیپلماتیک فشرده را که تقریباً کاملاً دور از دید عموم انجام شد، با موفقیت به پایان رساندند.

وحشتناک‌تر از وعده صادق در انتظار صهیونیست‌ها

کد خبر 777480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.