استقبال و اعلام رضایت مودیان از «نشان‌دار کردن پروژه‌ها» برای صرف مالیات پرداختی

مدیر کل امور مالیاتی استان اصفهان گفت: مودیان زیادی از نشان‌دار کردن پروژه‌ها برای صرف مالیات پرداختی استقبال و اعلام رضایت کردند.

احمدرضا مدبرنیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: مبنای محاسبه مالیات عملکرد، درآمد افراد است یعنی درآمد غیر از هزینه که منجر به سود یا زیان مودیان می‌شود بنابراین در صورتی که فعالان اقتصادی اظهارنامه مالیاتی خود را به موقع تحویل دهند و دفاتر اسناد و مدارک آنها نشان دهنده درآمد و هزینه‌هایی باشد که زیان فرد را نشان دهد، این زیان پذیرفته می‌شود.

وی از رسیدگی به پرونده بسیاری از افراد زیان‌ده خبر داد و افزود: زیان این افراد پذیرفته شد زیرا این ذات رسیدگی مالیاتی است همچنین برخی از فعالان اقتصادی درآمد چندانی ندارند که نیاز به استخدام حسابدار و استفاده از سیستم حسابداری باشد و صاحبان مشاغل به طور خاص بازاریان در صورتی که تا سقف ۱۸ میلیارد تومان درآمد یا فروش داشته باشند می‌توانند از تبصره ماده ۱۰۰ استفاده کنند.

مدیر کل امور مالیاتی استان اصفهان با اشاره به قرار گرفتن هزینه اجاره برای نخستین بار در سامانه تبصره ماده ۱۰۰ تصریح کرد: این موضوع به مودیانی که امکان ارائه دفاتر اسناد و مدارک ندارند، اجازه می‌دهد که هزینه اجاره خود را ابراز کنند به عنوان مثال در سال ۱۴۰۲ چند واحد هزینه اجاره پرداخت کرده‌اند و قرار دادن هزینه اجاره در سیستم باعث محاسبه متفاوت مالیات شد.

بررسی ۹۲۰ پرونده خانه خالی در استان اصفهان

مدبرنیا درباره اجرای قانون دریافت مالیات از خانه‌های لوکس و خالی در استان اصفهان اظهار کرد: سازمان مسکن و شهرسازی باید اطلاعات مربوط به این واحدهای مسکونی را به ما ارائه دهد تا مطالبه مالیات را در دستور کار قرار دهیم، اکنون پرونده نزدیک به ۹۲۰ خانه خالی را در دستور کار داریم که پس از اعلام به اداره امور مالیاتی، در حال طی کردن مراحل دادرسی است، اوراق قطعی صادر شده و در صورت رسیدن به قطعیت، مالک موظف به پرداخت مالیات خواهد شد در غیر این صورت اجازه نقل و انتقال را نخواهد داشت.

وی تکمیل بانک اطلاعاتی این سازمان درباره خانه‌های لوکس را نیازمند همکاری شهرداری‌ها دانست و گفت: شهرداری باید اطلاعات لازم را در اختیار اداره کل قرار دهد تا بانک اطلاعاتی ما کامل شود و نسبت به صدور اوراق قطعی اقدام کنیم، اکنون در حال اقدامات لازم در زمینه خانه‌های خالی هستیم و به محض تکمیل شدن بانک اطلاعاتی اقدامات قانونی لازم در این زمینه انجام می‌شود.

مدیر کل امور مالیاتی استان اصفهان با اشاره به تعامل شهرداری اصفهان با اداره کل امور مالیاتی یادآور شد: با توجه به اختصاص چهار درصد از سهم عوارض ارزش افزوده به شهرداری‌ها، این مبلغ را در پایان هر ماه پرداخت می‌کنیم همچنین با تعاملات مؤثر بین دو طرف، اطلاعات درخواستی در اختیارمان قرار می‌گیرد تا اقدامات لازم انجام شود.

مدبرنیا ماده ۱۸۲ را مربوط به مودیان خوش حساب دانست و افزود: در صورتی که فرد در مدت سه سال پیاپی اظهارنامه مالیاتی خود را تسلیم و مالیات خود را پرداخت کند، پنج واحد از مالیات این مودی قابل کسر خواهد بود.

وی با اشاره به مشوق دیگری که در تبصره ماده ۱۳۱ در نظر گرفته شده است، گفت: بر اساس این قانون اگر درآمد مشمول مالیات ابرازی، نسبت به دوره قبل ۴۰ درصد رشد داشته باشد به ازای هر ۴۰ درصد یک واحد درصد در نرخ تخفیف می‌گیرد که تا حداکثر پنج درصد این مشوق قابل اعمال است البته این مشوق در دوره مالیاتی قبل ۱۰ درصد بود که در دوره جدید و از سال ۱۴۰۲ به ۴۰ درصد رسید.

استقبال و اعلام رضایت مودیان از "نشان‌دار کردن پروژه‌ها" برای صرف مالیات پرداختی

مدیر کل امور مالیاتی استان اصفهان درباره تبصره ماده ۱۰۰ مالیات‌های مستقیم یادآور شد: بانک اطلاعاتی سازمان امور مالیاتی برای دریافت اطلاعات مودیان برگرفته از دستگاه کارتخوان، درگاه‌های پرداخت الکترونیکی، حساب‌های بانکی، سامانه ۱۶۹ سامانه جامع تجارت، سامانه گمرک است که در تبصره ۱۰۰ برای افراد بارگذاری شده است و میزان فعالیت افراد را نشان می‌دهد.

مدبرنیا تاکید کرد: با وجود اطلاعاتی که از سامانه‌های ذکر شده دریافت می‌شود اگر فروش مودیان بیشتر از اعداد به دست آمده باشد، در تبصره ۱۰۰ امکان افزایش مالیات افراد وجود دارد همچنین موضوع دیگری که امسال در تبصره ماده ۱۰۰ گنجانده شده، نشان‌دار کردن هزینه‌ها است که بر اساس آن افراد هنگام پرداخت مالیات تبصره ماده ۱۰۰ می‌توانند از بین گزینه‌های مشخص شده اعلام کنند که قصد دارند مالیات پرداختی آنها در چه بخشی هزینه شود.

وی از تعریف پروژه‌های نشان دار در پنج ردیف خبر داد و گفت: پروژه‌های نشان‌دار برای هزینه‌کرد مالیات در هر استانی متفاوت است، این طرح برای نخستین بار در کشور اجرا می‌شود و برای استان اصفهان طرح‌های بهسازی راه اصلی محور نائین انارک، تخریب و بازسازی مدرسه داوودی، ایجاد تأسیسات فاضلاب چادگان، رفع نقاط حادثه خیز، تخریب و بازسازی مدرسه صدر تعریف شده است.

مدیر کل امور مالیاتی استان اصفهان با اشاره به استقبال و اعلام رضایت مودیان از نشان‌دار کردن پروژه‌ها برای صرف مالیات پرداختی ادامه داد: در زمینه وجوهی که به شهرداری‌ها پرداخت می‌شود سال گذشته ۱۲ همت در اختیار شهرداری‌ها قرار گرفت که نسبت به دوره مشابه خود ۴۰ درصد رشد داشت و در چهار ماهه نخست امسال نیز ۴ هزار و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان پرداخت کردیم که حدود ۱۶۵ درصد رشد را نسبت به دوره مشابه نشان می‌دهد.

مدبرنیا در پایان خاطرنشان کرد: مؤدیان مالیاتی به‌منظور بهره‌مندی از معافیت‌های قانونی و جلوگیری از جرایم مالیاتی لازم است نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی تا تاریخ ۱۵ مرداد اقدام کنند، زیرا این تاریخ، آخرین مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی و فرم تبصره ماده ۱۰۰ است.

به گزارش ایمنا، به طور کلی مفهوم «نشان‌دار کردن مالیات» به معنای فراهم آمدن امکان انتخاب محل خرج‌کرد مالیات‌های پرداختی توسط پرداخت‌کنندگان است. در واقع مودیان با این امکان می‌توانند انتخاب کنند تا مالیات در کدام پروژه مورداستفاده قرار گیرد.

کد خبر 777438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.