قرنطینه شدن معروف‌ترین جزیره جهان/ تغییر قلب پاریس با میزبانی از المپیک

جدیدترین خبرهای شهرهای جهان ایمنا را در این بسته خبری بخوانید.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، احیای یک نوستالژی در پاریس با المپیک ۲۰۲۴، قرنطینه شدن معروف‌ترین جزیره جهان، بی‌اعتمادی اروپایی‌ها به استفاده از آب لوله‌کشی، تعلیق هزاران نیروی اپراتور ریلی آلمان برای جبران زیان، نماد مهندسی باستانی ایتالیا در یونسکو ثبت شد، اروپا درگیر جنجال گنبد آهنین، مقابله با پلاستیک در اسلوونی با ترویج نی‌های گیاهی، تغییر قلب پاریس با میزبانی از المپیک و احیای قنات باستانی آتن برای خنک‌سازی هوا و کاهش مصرف آب را در این بسته خبری شهرهای جهان ایمنا بخوانید.

قرنطینه شدن معروف‌ترین جزیره جهان/ تغییر قلب پاریس با میزبانی از المپیک

احیای یک نوستالژی در پاریس با المپیک ۲۰۲۴

پاریس از بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ برای استفاده مجدد از کیوسک‌های نوستالژی خود استفاده می‌کند و هدف آن حفظ ویژگی‌های سنتی در منظر شهری و در عین حال یافتن کاربرد جدیدی هم‌چون فروش سوغاتی و محصولات داخل برای آنهاست. کیوسک‌های روزنامه پاریس از اواسط قرن نوزدهم، زمانی که بارون هاوسمان بازسازی شهری معروف خود را در پایتخت فرانسه انجام داد، تاکنون یکی از مکان‌های نمادین در خیابان‌های پاریس به شمار می‌رفته است. آن‌ها همیشه در شکل‌های مختلف و در مکان‌های مشخصی قرار داشتند تا تقاضا برای روزنامه، مجله یا کارت پستال شهروندان را برآورده کنند. با این حال فروش این محصولات سنتی سال‌هاست که به‌طور پیوسته در حال کاهش بوده است.

به همین منظور ۳۰ نفر از کیوسک‌گردانان با مشارکت دفتر گردشگری، آموزش‌هایی را برای راهنمایی بازدیدکنندگان در طول بازی‌های المپیک گذرانده‌اند که اگر این اقدام بازخورد مثبتی از گردشگران دریافت کند، کیوسک‌ها می‌توانند به مکان‌های دائمی برای اطلاعات گردشگری تبدیل شوند.

قرنطینه شدن معروف‌ترین جزیره جهان/ تغییر قلب پاریس با میزبانی از المپیک

معروف‌ترین جزیره جهان قرنطینه شد

گردشگری بیش‌ازحد در معروف‌ترین جزیره جهان، سانتورینی، ساکنان را خانه‌نشین کرده است. این جزیره دچار بحران توریسم بیش‌از حد شده است به‌طوری‌که زیرساخت‌های آن وجود هزاران مسافر را جوابگو نیست. مقامات به‌طور غیر مستقیم از ساکنان درخواست کرده‌اند که رفت‌وآمد خود را برای رفاه مسافران در روز محدود کنند و همین امر جنجال زیادی را در این جزیره و فراتر از آن در رسانه‌های یونانی به راه انداخت، زیرا این تصور به وجود آمد که ساکنان بومی جزیره باید قرنطینه باشند تا گردشگران بتوانند آزادانه و بدون مزاحمت حرکت کنند.

این امر یک فصل دیگر به درگیری روزافزون بین ساکنان بومی و جمعیت توریستی در مقاصد محبوب اروپایی، به‌ویژه آنهایی که در حوزه مدیترانه هستند، اضافه می‌کند.

قرنطینه شدن معروف‌ترین جزیره جهان/ تغییر قلب پاریس با میزبانی از المپیک

بی‌اعتمادی اروپایی‌ها به استفاده از آب لوله‌کشی

تخمین زده می‌شود که به‌طور تقریبی نیمی از تمام نوشیدنی‌های غیرالکلی مصرف‌شده در اتحادیه اروپا، آب بسته‌بندی‌شده است. در این میان هر ایتالیایی به‌طور متوسط سالانه ۲۰۸ لیتر آب بطری مصرف می‌کند. مردم این کشور بی‌میلی آشکاری به نوشیدن آب لوله‌کشی نشان می‌دهند و طبق آمار تنها ۲۹.۳ درصد آن‌ها از آب لوله استفاده می‌کنند.

ایتالیایی‌ها در حالی آب‌های بطری‌شده را ترجیح می‌دهند که آب لوله‌کشی کشورشان نه‌تنها برای نوشیدن به‌طور کامل بی‌خطر است، بلکه از نظر کیفیت کلی پس از اتریش، سوئد، ایرلند و مجارستان، پنجمین رتبه در لیست بهترین کیفیت آب را در اروپا دارد.

طبق تحقیقات ۲۹ درصد از ۴۳.۳ درصد ایتالیایی که تنها آب بطری می‌نوشند دلیل خود را دوست نداشتن طعم آب لوله‌کشی اعلام کرده‌اند. چهار نفر از هر ۱۰ نفر نیز به آب لوله‌کشی «اعتماد» ندارند و سه نفر از هر ۱۰ نفر از افراد مورد بررسی، آب بطری را ایمن‌تر می‌دانند.

ایتالیا در تلاش است تا اعتماد مردم را به آب لوله‌کشی افزایش دهد، مرکز ملی ایمنی آب این کشور بیش از ۲.۵ میلیون تجزیه‌وتحلیل شیمیایی و میکروبی را در ۱۸ منطقه مختلف انجام داده است که ۹۰ درصد از جمعیت را بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ پوشش می‌دهند. در سطح ملی ۹۹.۱ درصد از نمونه‌ها با استانداردهای آب و ۹۸.۴ درصد از سایر عواملی مطابقت داشتند که بر سلامتی تأثیری ندارند، اما ممکن است طعم، بو یا رنگ آب را تغییر دهند.

قرنطینه شدن معروف‌ترین جزیره جهان/ تغییر قلب پاریس با میزبانی از المپیک

تعلیق هزاران نیروی اپراتور ریلی آلمان برای جبران زیان

اپراتور ریلی آلمان، دویچه‌بان Deutsche Bahn، قصد دارد به‌دنبال زیان‌های شدید هزاران شغل را تعلیق کند. شرایط آب‌وهوایی شدید، اعتصاب‌ها و سرمایه‌گذاری برای تعمیر یک شبکه ریلی قدیمی، سودآوری اپراتور ریلی آلمان را در سال جاری تحت‌تأثیر قرار داده است. زیان خالص این شرکت در نیمه اول ۲۰۲۴ با افزایش ۱۶ برابری به ۱.۲ میلیارد یورو رسید. زیان خالص شرکت در سال گذشته ۷۱ میلیون یورو در مدت مشابه بود. زیان عملیاتی کسب‌وکار اصلی آن نیز در مقایسه با ۳۳۹ میلیون یورو در نیمه اول ۲۰۲۳، در سال جاری به ۱.۲ میلیارد یورو رسید.

شرکت اعلام کرد برای جبران زیان حدود ۹ درصد از کارکنان خود را حذف خواهد کرد و در حال آماده شدن برای کاهش ۳۰ هزار شغل در طول پنج سال آینده است؛ ۱۵۰۰ پست در سال جاری تعلیق خواهد شد که در درجه اول بخش اداری تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد.

قرنطینه شدن معروف‌ترین جزیره جهان/ تغییر قلب پاریس با میزبانی از المپیک

ثبت نماد مهندسی باستانی ایتالیا در یونسکو

جاده آپین روم باستان جدیدترین مکان ثبت‌شده ایتالیا در فهرست میراث جهانی یونسکو است. این جاده مهارت فنی پیشرفته مهندسان رومی را در ساخت جاده‌ها، پروژه‌های مهندسی عمران، زیرساخت‌ها و عملیات احیای زمین، همچنین مجموعه‌ای از سازه‌های تاریخی هم‌چون طاق‌های پیروزی و کلیساها را نشان می‌دهد.

آپیا آنتیکا یا جاده آپین، قدیمی‌ترین و مهم‌ترین جاده ساخته‌شده توسط رومیان باستان، به‌عنوان میراث جهانی یونسکو نام‌گذاری شد و ایتالیا را به کشوری با بیشترین تعداد مکان‌های محبوب در جهان تبدیل کرد. این مسیر که به رجینا ویاروم یا ملکه جاده‌ها معروف است، رم را به بندر بریندیزی در جنوب کشور متصل می‌کند و انقلابی را در ساخت جاده‌ها رقم زده است.

نخستین بخش بزرگراه سال ۳۱۲ قبل از میلاد توسط دولت‌مرد رومی آپیوس کلودیوس کاکوس ساخته شد و به‌عنوان یک مسیر استراتژیک برای اهداف نظامی و پیشروی به سمت شرق و آسیای صغیر عمل کرد. تا پیش از آن تنها جاده خارج از روم باستان، اتروسکی بود که به سمت اتروریا، منطقه‌ای در مرکز ایتالیا، می‌رفت. پس از مدتی جاده آپین شهرهایی را که به آن متصل می‌شد قادر به رشد کرد و موجب پدید آمدن سکونتگاه‌های جدیدی شد که تولید و تجارت محصولات کشاورزی را تسهیل کرد.

پیشنهاد اضافه شدن جاده آپین به فهرست میراث جهانی یونسکو توسط وزارت فرهنگ ایتالیا انجام و در جلسه کمیته میراث جهانی در دهلی اعلام شد.

یونسکو اعلام کرد که این جاده مهارت فنی پیشرفته مهندسان رومی را در ساخت جاده‌ها، پروژه‌های مهندسی عمران، زیرساخت‌ها و عملیات احیای زمین، همچنین مجموعه‌ای از سازه‌های تاریخی هم‌چون طاق‌های پیروزی، حمام‌ها، آمفی‌تئاترها و کلیساها، قنات‌ها، کانال‌ها، پل‌ها و فواره‌های عمومی نشان می‌دهد.

قرنطینه شدن معروف‌ترین جزیره جهان/ تغییر قلب پاریس با میزبانی از المپیک

اروپا درگیر جنجال گنبد آهنین

آلمان، یکی از سه مشتری تسلیحاتی رژیم اسرائیل، در جدیدترین اقدام به انعقاد قراردادی برای توسعه سلاح کلیدی گنبد آهنین در راستای ابتکار سپر آسمان اروپا پرداخته است که این اقدام آن را با شکایت مرکز اروپایی قانون اساسی و حقوق بشر به دلیل خرید و فروش سلاح با رژیم اسرائیل مواجه کرده است.

آلمان به‌رغم درخواست‌ها برای تحریم تسلیحاتی، در حال پیشبرد یک قرارداد چهار میلیارد یورویی تسلیحاتی با یک شرکت اسرائیلی به‌منظور توسعه یک سلاح کلیدی برای سپر آسمان اروپا با عنوان Arrow 3 است.

بر اساس اطلاعات، این سیستم تسلیحاتی شامل خانواده‌ای از موشک‌های رهگیر است که حملات دریافتی را دورتر از هدف خود به‌کمک یک سیستم کنترل کامل خودکار «نظارت، شناسایی، ردیابی و منهدم» می‌کند. با این حال طرح‌ها برای این سیستم دفاعی به سبک گنبد آهنین اروپایی بسیار بحث‌برانگیز است.

ایده سپر آسمان در اروپا با آغاز درگیری میان روسیه و اوکراین در سال ۲۰۲۲ معرفی شد و ۲۱ کشور عضو شامل بریتانیا، هلند، لهستان، یونان و فنلاند را در برگرفت که در مورد چگونگی تهیه، نگهداری و استفاده از سیستم‌های دفاعی برای پشتیبانی از یکدیگر با هم توافق کرده‌اند. این تسلیحات قرار است در نهایت با مأموریت از قبل موجود ناتو برای محافظت از قلمروهای متحد در برابر هرگونه تهدید یا حمله هوایی یا موشکی ادغام شود و در قلب آن یک سامانه دفاعی موشکی قرار دارد که می‌تواند موشک‌های بالستیک دوربرد را رهگیری کند.

قرنطینه شدن معروف‌ترین جزیره جهان/ تغییر قلب پاریس با میزبانی از المپیک

مقابله با پلاستیک در اسلوونی با ترویج نی‌های گیاهی

اسلوونی در راستای کاهش مصرف پلاستیک به تولید نی‌های گیاهی روی آورده است که در واقع ساقه تریتیکاله است.

زمانی که صحبت از پلاستیک و اثرات مضر آن روی کره زمین می‌شود، معمولاً به نی‌های نوشیدنی اشاره می‌شود. همواره شنیده می‌شود که این نی‌های پلاستیکی یکی از کشنده‌ترین اشیا داخل آب‌ها است به‌ویژه اینکه اغلب لاک‌پشت‌ها به دام آن‌ها می‌افتند یا توسط آبزیان خورده می‌شود.

با این حال، به نظر می‌رسد که بشر نمی‌تواند از این ظروف غیر ضروری مدرن که هر سال میلیاردها عدد از آنها تولید و مورد استفاده قرار می‌گیرد، دست بکشد. در این رابطه، گام‌هایی برای جایگزینی با گزینه‌های سازگارتر با محیط‌زیست نیز برداشته شده است، مانند ساخت نی از کاغذ فشرده‌تر، مقوا یا حتی فولاد ضد زنگ. اما بسیاری از مصرف‌کنندگان ادعا می‌کنند که عادت کردن به آنها سخت است زیرا نی‌های کاغذی طعم نوشیدنی را تغییر می‌دهند.

یک مزرعه اسلوونیایی در نزدیکی مرز اتریش، جایگزین دیگری را ارائه می‌دهد: ساقه‌های خشک‌شده گیاهان غلات به دلیل شباهت به نی‌های امروزی را می‌توان به عنوان نی نوشیدنی واقعی استفاده کرد.

قرنطینه شدن معروف‌ترین جزیره جهان/ تغییر قلب پاریس با میزبانی از المپیک

تغییر قلب پاریس با میزبانی از المپیک

محور استراتژی المپیک پاریس بر جوان‌سازی بازی‌ها و بهبود تصویر شهر میزبان قرار دارد. این میزبانی با تغییر تغییر چهره و حتی فرهنگ در قلب پاریس همراه بوده و فرصتی در اختیار شهروندان و حتی بازدیدکنندگان خارجی قرار داده است تا به دور از شلوغی‌های همیشگی از حضور در پایتخت فرانسه لذت ببرند.

در پاریس اسکیت‌برد، دوچرخه‌سواری BMX، بریک‌دنسینک و بسکتبال سه‌به‌سه، همه با جوانانی مرتبط است که محوطه اطراف ابلیسک باستانی، فواره‌های طلاکاری‌شده و مجسمه‌های میدان قرن هجدهمی کنکورد پاریس را در تسخیر خود دارند و برنامه‌ریزان المپیک قصد داشتند وضعیت آن‌ها را در سطح شهر سروسامان دهند.

این ورزش‌ها که در گذشته فرهنگ حومه شهر بود نه مرکز و انجام آن توسط جوانان چندان مورد استقبال قرار نداشت، امروزه المپیکی است. مسابقات یکشنبه با اسکیت‌بورد خیابانی آغاز شد که حدود ۱۰ هزار نفر برای دو نوبت آن بلیت خریدند، اما ظرفیت آن با بلیت‌های ورودی عمومی ۲۵ هزار نفر است.

طی روزهای اخیر تماشاگران در جایگاه‌های موقت BMX و محل برگزاری بسکتبال مستقر شدند تا دوچرخه‌سواران و تیم‌های در حال تمرین بازی‌های سه‌به‌سه درون تیمی را تماشا کنند.

قرنطینه شدن معروف‌ترین جزیره جهان/ تغییر قلب پاریس با میزبانی از المپیک

برلین پلتفرم پیش‌بینی آلودگی خیابان‌ها را راه‌اندازی کرد

برلین نقشه‌ای آنلاین را از آلودگی خیابان‌ها تهیه کرده است که هر ساعت با داده‌های هواشناسی به‌روز رسانی می‌شود. برلین با این اقدام که به کاربران امکان می‌دهد پیش‌بینی آلودگی هوا را در هر خیابانی در شهر ببینند، ارائه خدمات با کیفیت به ساکنان خود را ارتقا داده است. پلتفرم دیجیتال حمل‌ونقل شهری (Digitale Plattform Stadtverkehr) آلودگی دی‌اکسید نیتروژن و ذرات معلق را در مسیرهای اصلی ترافیک بر اساس داده‌های اندازه‌گیری و پیش‌بینی‌های آب و هوا محاسبه می‌کند.

این نوع پیش‌بینی برای پیاده‌روی‌های خیابانی، دوندگان و دوچرخه‌سواران بسیار مفید خواهد بود زیرا بیشتر در معرض اثرات مضر ذرات ریز گرد و غبار قرار دارند. با استفاده از این پلتفرم، عابران پیاده و دوچرخه‌سواران می‌توانند تصمیم بگیرند که در چه روزهایی از خیابان‌های خاصی عبور کنند و بر اساس آن، روز خود را برنامه‌ریزی کنند.

قرنطینه شدن معروف‌ترین جزیره جهان/ تغییر قلب پاریس با میزبانی از المپیک

احیای قنات باستانی آتن برای خنک‌سازی هوا و کاهش مصرف آب

آتن قصد دارد با بهره‌برداری و احیای قنات باستانی شهر موسوم به هادریان، دمای شهر را کاهش دهد و به گسترش فضای سبز کمک کند.

آتن با گرمای شدید بیگانه نیست، اما در مواجهه با دمای شدید تابستان، این شهر از مهندسی روم باستان خود برای ایجاد فضاهای سبز بیشتر استفاده می‌کند. پس از تجربه گرم‌ترین ژوئن تاریخ خود و موج گرمای شدید در ماه جولای، خنک‌کردن آتن و حفظ آب ضرورت بیشتری پیدا کرده است، به‌ویژه اینکه یکی از مستعدترین مکان‌هایی است که روی زمین گرم می‌شود. یکی از ایده‌هایی که در حال حاضر در حال انجام است، ایجاد فضاهای سبز بیشتر در پایتخت یونان با استفاده از آب قنات رومی باستان این شهر است.

قنات هادریان که به سفارش امپراتور هادریان ایجاد و تکمیل آن حدود سال ۱۴۰ بعد از میلاد در ۲۳ کیلومتری کوه پارنیتا در شمال پایتخت انجام شد، به طور مستقیم به قلب آتن می‌ریزد. اکنون مسئولان یونانی قصد دارند بخشی از این سازه باستانی را احیا کنند.

قرنطینه شدن معروف‌ترین جزیره جهان/ تغییر قلب پاریس با میزبانی از المپیک

کد خبر 777324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.