هوای زاهدان برای چهارمین روز متوالی خطرناک ثبت شد/ پاک‌ترین هوا سهم ارومیه است

آلودگی هوا زمستان و تابستان نمی‌شناسد و در تمام سال چهره آسمان را کدر می‌کند، بنابراین آمار و میزان آلایندگی‌ها برای شهروندان مهم است تا بدانند هر روز شاخص کیفی شهرها در چه سطحی قرار دارد، از این‌رو امروز هوای پنج شهر آلوده و ناسالم ثبت شده و ۱۹ شهر در وضعیت سالم و پاک است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اگر نگاهی به امروز _پنجشنبه یازدهم مرداد_ بیندازیم، می‌توانیم میزان و شدت آلودگی هوا که بر آسمان شهرهای مختلف گسترده شده است را به‌خوبی حس کنیم، از این‌رو خبرگزاری ایمنا به سنجش شاخص کیفی هوا در شهرهای مختلف پرداخته است.

بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، امروز سنجش کیفیت هوا در کلانشهر زاهدان با شاخص ۵۰۰ در وضعیت بسیار خطرناک (قهوه‌ای) قرار دارد، به طوری که روز گذشته نیز شهر زاهدان در چنین موقعیتی ثبت شد.

در همین راستا، سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه کلانشهر اصفهان با شاخص ۲۰۷، در وضعیت بسیار ناسالم (بنفش) قرار دارد، در حالی که روز گذشته هیچ‌یک از شهرها در بر مدار بسیار ناسالم (بنفش) ثبت نشدند.

شایان ذکر است که امروز دستگاه سنجش کیفیت هوا در کلانشهرهای زنجان با شاخص ۱۶۹، در وضعیت ناسالم (قرمز) قرار دارد، به طوری که روز گذشته شهرهای زنجان، اراک، اصفهان و کرج بر مدار ناسالم (قرمز) بودند.

بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، امروز کلان‌شهرهای تهران با شاخص ۱۲۹ و یزد با شاخص ۱۰۲ بر مدار ناسالم (نارنجی) قرار دارد، اما روز گذشته شهرهای تهران، قم، شهرکرد، اهواز و سمنان، در شرایط ناسالم (نارنجی) ثبت شدند.

در همین راستا، سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه کلانشهرهای کرج با شاخص ۹۸، ایلام با شاخص ۵۲، بوشهر با شاخص ۵۷، شهرکرد با شاخص ۹۶، بیرجند با شاخص ۵۳، مشهد با شاخص ۸۰، اهواز با شاخص ۹۳، قم با شاخص ۹۰، کرمان با شاخص ۸۷، کرمانشاه با شاخص ۶۶، رشت با شاخص ۵۴ و اراک با شاخص ۹۰، وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

لازم به یادآوری است که سنجش کیفیت هوا روز گذشته دهم مرداد در کلانشهرهای تبریز، ایلام، بوشهر، بیرجند، مشهد، بجنورد، قزوین، سنندج، کرمان، کرمانشاه، رشت، همدان و یزد در وضعیت هوای سالم (زرد) ثبت شده بودند.

به این ترتیب، دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه‌ها شهرهای تبریز با شاخص ۴۲، ارومیه با شاخص ۲۷، بجنورد با شاخص ۴۷، شیراز با شاخص ۵۰، قزوین با شاخص ۴۴، سنندج با شاخص ۴۷ و بندرعباس با شاخص ۴۶، در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد، اما روز گذشته شهرهای ارومیه، اردبیل و شیراز، در وضعیت پاک (سبز) قرار داشتند.

لازم است بدانیم که امروز ایستگاه سنجش کیفیت هوا در کلانشهرهای اردبیل، سمنان، یاسوج، گرگان، خرم‌آباد، ساری و همدان، ثبت نشده است، در حالی که روز گذشته شهرهای یاسوج، گرگان، خرم‌آباد، ساری و بندرعباس بدون داده ثبت بودند.

در نهایت بر اساس داده‌های موجود سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست و مقایسه شاخص کیفی هوا، امروز موقعیت یک شهر در بسیار خطرناک (قهوه‌ای)، یک شهر بسیار ناسالم (بنفش)، یک شهر ناسالم (قرمز)، دو شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۲ شهر سالم (زرد)، هفت شهر پاک (سبز) و هفت شهر بدون داده ثبت شدند، به طوری که روز گذشته یک شهر بسیار خطرناک (قهوه‌ای)، چهار شهر ناسالم (قرمز)، پنج شهر تعداد ۱۳ شهر سالم (زرد)، سه شهر پاک (سبز) و پنج شهر بدون داده ثبت بودند.

براساس داده‌ها، شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 777211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.