پنجه مردم فلسطین با شهادت هنیه تیزتر شد/ آمریکا و اسرائیل را از هم مجزا نمی‌دانیم

بررسی روند شکل‌گیری حماس و رسیدن اسماعیل هنیه به رهبری این گروه مقاومت، چرایی خون‌خواهی از میهمان ملت ایران، اظهار نظرهای دوگانه مقامات کاخ سفید در رابطه با حمایت از رژیم صهیونیستی و ادامه مسیر مقاومت در غزه از جمله مواردی است که در گفت‌وگو با استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران به آن‌ها پرداخته شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اقدام جنایت‌کارانه رژیم صهیونیستی و ترور شهید «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس آن هم در شرایطی که او میهمان جمهوری اسلامی ایران بود با موج محکومیت از سوی همه شخصیت‌ها و احزاب سیاسی همراه شد. واکنش‌ها به این ترور متجاوزانه آن هم در خاک ایران که به باور اکثریت ناظران تقلای مذبوحانه رژیم صهیونیستی نه‌تنها برای مقابله با جبهه مقاومت و رهبران آن که در واکنش به دوره جدیدی از وفاق ملی در ایران و حرکت به سمت حل برخی مسائل خارجی است، در یک امر مشترک بود؛ اینکه این جنایت بی‌پاسخ نمی‌ماند و صهیونیست‌ها به‌زودی نتایج اقدام بزدلانه و تروریستی خود را خواهند دید.

هر چند این نخستین بار نبود که رژیم اسرائیل به عمد در اقدامی ایذایی گسترش تنش و به‌طور مشخص باز کردن باب مواجهه مستقیم با ایران را در راستای برون رفت از بن‌بست جنگ غزه دنبال کرد، با این حال انتخاب مکان و زمان انجام این جنایت تروریستی تا حدود زیادی با هراس جدی این رژیم از پیگیری سیاست حمایت از جبهه مقاومت از سوی رئیس‌جمهور جدید ایران و در عین حال برنامه مشخص سیاست خارجی او برای ترمیم روابط و حل مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی جست‌وجو کرد. روندی که بی‌شک سبب تنگ‌تر شدن عرصه برای ادامه جنایات رژیم صهیونیستی خواهد شد و این رژیم همواره برای جلوگیری از آن از هیچ تقلای مذبوحانه‌ای فروگذار نکرده است.

خبرنگار ایمنا بر همین اساس به گفت‌وگو با محمدصادق کوشکی، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران پرداخته است که مشروح آن را در ادامه خواهید خواند.

ایمنا: از روند شکل‌گیری حماس و رهبری هنیه در این گروه بگویید؟ چه شد که حماس تشکیل شد و شهید هنیه چطور به رهبری این گروه مبارز فلسطینی رسید؟

کوشکی: هنیه برای مردم فلسطین و غزه یک نماد بود، او سال‌های طولانی از عمر خود را در غزه زندگی کرده بود، غزه‌ای که در ماه‌های بعد از طوفان‌الاقصی قهرمان جهان اسلام و عرب شد و هنیه هم از همان مردم است و به همین دلیل در این چند ماه بیش از گذشته به چشم می‌آمد.

هنیه یکی از ائمه جمعه و جماعات بود که با گرایش‌های اخوان‌المسلمین در غزه فعالیت می‌کرد و بر اساس آن باور مسجد تحت امامت خود را به مجموعه‌ای اجتماعی و خدماتی همچون خیریه، مدرسه، مهدکودک، درمانگاه به صورت منسجم تبدیل کرده بود و به نوعی مدیر یکی از مجموعه‌های دینی و اجتماعی غزه محسوب می‌شد و مردم غزه نیز بر همین اساس با ایشان آشنا شدند که پس از آن ماجرای تشکیل گروه «حرکت مقاومت اسلامی فلسطین» که مخفف آن «حماس» است پیش آمد و به تدریج رهبران این گروه انتخاب شدند و این گروه مورد اعتماد مردم غزه قرار گرفت، هنیه نیز در این بین توانست در انتخابات رأی بیاورد و سکوهای رهبری حماس را طی کرد تا اینکه به واسطه کنار رفتن خالد مشعل که تا سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ دبیرکل حماس بود، به رهبری دفتر سیاسی حماس رسید و روز گذشته شهید شد.

ایمنا: چرا اسماعیل هنیه تا این حد برای مردم غزه ارزشمند است و امروز مورد احترام آزادگان سراسر جهان قرار گرفت؟

کوشکی: اولاً چون هنیه به نماد مقاومت غزه تبدیل شده است و این هنری بود که او همیشه داشت و مردم فلسطین به‌نوعی حرکت خود برای نابودی اسرائیل و بازپس‌گیری زمین‌ها و خانه‌هایشان را وام دار هنیه بودند.

دوم اینکه عملیات طوفان‌الاقصی که در تاریخ فلسطین و جهان بی‌نظیر است، در زمانی انجام شد که مسئولیت دفتر سیاسی حماس به عهده هنیه بود و گزاف نیست، اگر وی را فرمانده و به‌نوعی پدر طوفان‌الاقصی بدانیم. در زمان مدیریت کلان هنیه بر جنبش حماس بود که این حرکت بی‌نظیر اتفاق افتاد و از این جهت مردم غزه وامدار و به یاد ایشان هستند. هنیه شهیدی بود که نبرد با اسرائیل و تلاش برای بازپس‌گیری حقوق مردم فلسطین را چه در حوزه سیاسی، چه نظامی و چه در جبهه مقاومت رهبری می‌کرد و برای همین مورد احترام است.

ایمنا: رهبر انقلاب در پیامی پس از شهادت اسماعیل هنیه، خون‌خواهی از این مهمان عزیز را وظیفه دانستند. نظر شما در این باره چیست؟

کوشکی: ما روز گذشته شاهد شهادت اسماعیل هنیه عزیز در خاک کشور خود بودیم. در فرهنگ ایرانی این‌طور جا افتاده است که میهمان، عزیز صاحب‌خانه و عضو خانواده است و برای همین صاحب‌خانه تلاش می‌کند بهترین‌ها را تقدیم میهمان خود کند و میهمان به‌نوعی عضو خانواده تلقی می‌شود و اعتبار، احترام و نام او به‌نوعی اعتبار، احترام و نام آن خانواده محسوب می‌شود. ما امروز بر اساس این فرهنگ کهن ایرانی اسلامی کسی قربانی مسیر قدس شد که میهمان و عضو خانواده ما بود و برای همین چون شهادت این بزرگوار در کسوت میهمان ما رخ داده است، همانطور که اگر یک عضو ملت ایران توسط رژیم صهیونیستی آسیب می‌دید وظیفه خود می‌دانستیم رژیم صهیونیستی را به واسطه این جنایت تنبیه و مجازات کنیم، در حال حاضر نیز درباره جنایت رژیم صهیونیستی علیه این مهمان بزرگوار هم تنبیه و مجازات را لازم می‌دانیم. چون عضوی از خانواده ما به شهادت رسیده است پس مجازات این رژیم بر عهده ملت ایران است و مسئولیت صاحب‌خانه و میزبان بودن ایجاب می‌کند تا اسرائیل را تنبیه کنیم تا پس از این به فکر آسیب زدن به میهمانان ملت ایران نباشد.

نکته بعدی اینکه در این جنایت، حمله به خاک، امنیت و تمامیت ارضی ایران اتفاق افتاده است و این تجاوزی است که سرانگشتان تروریست رژیم صهیونیستی علیه خاک و منافع ملی ما انجام داده است. به‌طور طبیعی ما نسبت به امنیت ملی خود حساس هستیم و اجازه نمی‌دهیم هیچ تروریستی تمامیت ارضی ما را نقض کرده و به خاک ما تجاوز کند و باید هزینه گزاف و بهای آن را بپردازد.

ایمنا: پس از شهادت اسماعیل هنیه با یک دوگانگی از جانب مقامات آمریکا مواجهیم، به عنوان مثال بلینکن درباره اقدام رژیم صهیونیستی اعلام بی‌طرفی کرده و در مقابل پنتاگون هر اقدامی علیه رژیم صهیونیستی را محکوم و از اسرائیل به‌طور کامل حمایت کرده است. نقش آمریکا در انجام چنین جنایت‌هایی چیست؟

کوشکی: تاریخ تشکیل رژیم صهیونیستی تا این لحظه نشان داده که ما چیزی با عنوان اسرائیل و آمریکا به صورت مجزا نداریم. اسرائیل و آمریکا یک پدیده به اضافه هستند؛ یعنی صهیونیست‌ها هیچ حرکت اضافه‌ای نمی‌کنند مگر اینکه آمریکایی‌ها از آن‌ها حمایت کرده باشند و هیچ اقدام و جنایتی توسط آمریکا انجام نمی‌شود، مگر اینکه دست صهیونیست‌ها در آن بوده است و این دو درهم تنیدگی دارند. به همین خاطر آنچه رژیم صهیونیستی انجام می‌دهد را به حساب هر دو می‌گذاریم و به صراحت اعلام می‌کنیم که اگر آمریکایی‌ها حمایت نمی‌کردند رژیم صهیونیستی وجود نداشت که بخواهد مرتکب چنین جنایت‌هایی شود.

ایمنا: رسانه‌های صهیونیستی و عبری زبان در فضای مجازی چنین وانمود می‌کنند که امروز با شهادت اسماعیل هنیه کمر مقاومت شکسته شد. آیا به واقع دیگر همانند هنیه‌ای وجود نخواهد داشت و جنگ طوفان‌الاقصی به پایان خود رسیده است؟ یا برعکس این راه ادامه خواهد یافت؟

کوشکی: آن‌ها که چنین ادعایی می‌کنند کافی است یک هفته صبر کنند، نتیجه مشخص خواهد شدف اما به‌طور قطع لبه پنجه مردم فلسطین امروز تیزتر و برنده‌تر شده است و این را تجربه ثابت کرده و تاریخ آینده را مشخص خواهد کرد.

کد خبر 777093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.