عقب‌نشینی بورس در هفته دوم مرداد

بر خلاف انتظارات بورس در پایان معاملات هفته دوم مرداد با شاخص‌های نزولی به پایان رسید روندی که تراز پول حقیقی را در بازار سهام منفی کرد و بیش از ۷۸۲ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد.

‌به گزارش خبرگزاری ایمنا، تالار شیشه‌ای در هفته دوم مرداد با ثبت شاخص‌های نزولی به کار خود پایان داد تا در چهار روز معاملات این هفته شاخص کل نزدیک به ۴.۹۴ درصد سقوط کند و از ارتفاع دو میلیون و ۱۸۱ هزار واحد در پایان هفته گذشته به دو میلیون و ۶۷ هزار واحد در پایان بورس چهارشنبه برسد.

شاخص هم‌وزن نیز در پایان هفته رقم ۶۵۷ هزار واحد را نشان داد و بر این اساس شرکت‌های کوچک و متوسط بازار سهام در این هفته به‌طور میانگین ۵.۳۳ درصد کاهش قیمت پیدا کردند و حمایت ۶۶۴ هزار واحدی را از دست دادند.

بازار سهام هفته نخست مرداد را نیز با بازدهی منفی به پایان رسانده بود بازدهی شاخص‌های کل و هم‌وزن در پایان نخستین هفته مرداد منفی شد و بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان پول حقیقی نیز از بازار سهام بیرون رفت که بیانگر ادامه بی‌اعتمادی به بازار سهام بوده است، اما کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند تحلیف رئیس‌جمهور در هفته دوم مرداد جرقه مثبتی باشد که بازار سهام را بالاتر ببرد.

خروج ۷۸۲ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس

بر خلاف انتظارات بورس در پایان معاملات هفته دوم مرداد با شاخص‌های نزولی به پایان رسید و این روند، تراز پول حقیقی را در بازار سهام منفی کرد و بیش از ۷۸۲ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد.

شاخص کل در مدت چهار روز معاملاتی این هفته حدود ۴.۹۴ درصد سقوط کرد و از ارتفاع دو میلیون و ۱۸۱ هزار واحد در پایان هفته گذشته به دو میلیون و ۶۷ هزار واحد در پایان بورس چهارشنبه رسید، با ادامه این روند در شاخص هم‌وزن، تابلو بورس تهران رقم شاخص هم‌وزن را ۶۵۷ هزار واحد نشان داد، بنابراین شرکت‌های کوچک و متوسط بازار سهام در این هفته به‌طور میانگین ۵.۳۳ درصد کاهش قیمت پیدا کردند و حمایت ۶۶۴ هزار واحدی را از دست دادند.

بازار سهام در چهار روز معاملات این هفته به‌طور میانگین روزانه ۸.۱ میلیارد برگه سهم حجم خورد و ارزش معادل سه هزار و ۵۵۳ میلیارد تومانی را رقم زد، همچنین دو هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام در این هفته خارج شد.

شروع نیمه‌تعطیل هفته

ششم مرداد و در نخستین روز هفته بازار سهام تحت تأثیر روزی نیمه‌تعطیل، عقب‌نشینی سنگینی کرد و منفی شد. حجم و ارزش معاملات خرد نیز در کف قرار گرفت.

پایان بورس در این روز با ریزش ۱۴ هزار و ۳۳۹ واحدی شاخص کل و کاهش ارتفاع دو هزار و ۸۴۶ واحدی شاخص هم‌وزن بسته شد و به این ترتیب، شاخص کل بورس با عقب‌نشینی ۰.۶۶ درصدی تا سطح دو میلیون و ۱۶۰ هزار و ۹۷۵ واحد پایین آمد و شاخص هم‌وزن نیز با ۰.۴۱ درصد افت، به سطح ۶۹۱ هزار و ۶۰۳ واحد رسید.

حجم و ارزش معاملات خرد سهام، صندوق‌های سهامی و حق تقدم‌ها کاهش پیدا کرد و حجم معاملات خرد در پایان دادوستدهای شنبه به ۵.۷ میلیارد برگه سهم رسید و ارزش معاملات خرد هم دو هزار و ۶۵۸ میلیارد تومان بود.

تراز پول حقیقی نیز در نخستین روز هفته منفی شد و در پایان معاملات ششم مرداد ۲۳۳ میلیارد تومان پول حقیقی از سهام، صندوق‌های سهامی و حق‌تقدم‌ها خارج شد، اما صندوق‌های درآمد ثابت شاهد ورود ۵۴ میلیارد تومان پول حقیقی بودند.

ادامه سقوط پس از وقفه یک روزه

به‌دنبال اعلام شورای اطلاع‌رسانی دولت مبنی‌بر تعطیلی سراسری در روز یکشنبه، هفتم مرداد ۱۴۰۳، بازار سرمایه ایران نیز یکشنبه فعالیت نداشت، اما پس از یک روز تعطیل با سقوط سنگینی همراه شد؛ به‌طوری که در پایان بورس دوشنبه هشتم مرداد، قیمت بیش از ۸۵ درصد از سهم‌ها پایین آمد و این موضوع شاخص کل را با سقوط بیش از ۲۹ هزار واحدی همراه کرد.

معاملات این روز نیز در جهت کندل معاملاتی روز گذشته بسته شد و در پایان بورس دوشنبه، شاخص کل با افت ۲۹ هزار و ۱۵۲ واحدی و معادل ۱.۳۵ درصد این شاخص در سطح دو میلیون و ۱۳۱ هزار واحدی ایستاد.

قیمت معاملات سهم‌های کوچک بازار سهام نیز کاهش پیدا کرد تا جایی که شاخص هم‌وزن بازار در پایان معاملات هشتم مرداد هشت هزار و ۳۸۸ واحد یعنی معادل ۱.۲۱ درصد این شاخص، کاهش ارتفاع داد و به سطح ۶۸۳ هزار واحد رسید.

تابلو بورس اوراق بهادار تهران حجم معاملات را ۷.۶ میلیارد برگه سهم و ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را سه هزار و ۴۴۹ میلیارد تومان نشان داد و گروه صندوق‌های طلا بیش از دیگر رقبا افزایش قیمت پیدا کرد.

تراز پول حقیقی در سهام، همچون روز معاملاتی گذشته منفی بود و در پایان بورس دوشنبه حدود ۴۳۹ پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.

عقب‌نشینی بورس در هفته دوم مرداد

سقوط قیمت ۷۰ درصد نمادهای بازار

معاملات روز سه‌شنبه؛ نهم مرداد بازار سهام نیز نزولی بسته شد و قیمت حدود ۷۰ درصد نمادهای بازار پایین آمد. این روند، سقوط بیش از ۱۱ هزار واحدی شاخص کل، معادل ۰.۵۳ درصد این شاخص، را به دنبال داشت و در سطح دو میلیون و ۱۲۰ هزار واحدی ایستاد.

قیمت معاملات سهم‌های کوچک بازار سهام نیز با کاهش چهار هزار و ۳۱۶ واحد که معادل ۰.۶۳ درصد این شاخص است، به سطح ۶۷۸ هزار واحد رسید.

تابلو بورس اوراق بهادار تهران در روز سه‌شنبه، حجم معاملات را ۶.۸ میلیارد برگه سهم و ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را سه هزار و ۱۸۰ میلیارد تومان نشان داد و گروه نساجی بیش از رقبا افزایش قیمت پیدا کرد.

تراز پول حقیقی در سهام، همچون روز معاملاتی گذشته، منفی بود و حدود ۱۵۲ پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.

پایان هفته با قفل در صف فروش

کاهش ۵۲ هزار و ۴۵۷ واحدی شاخص کل بورس و خروج ۱۴۰۰ میلیارد تومانی پول حقیقی، پایان بخش بورس تهران در هفته دوم مرداد بود.

روز چهارشنبه در آخرین روز معاملاتی هفته، شاخص کل بورس تهران بیش از ۵۲ هزار واحد فرو ریخت که انتقاد کارشناسان از رویکرد منفعلانه سازمان بورس در قبال ریزش امروز نماگرهای سهامی را به‌دنبال داشت.

با توجه به اینکه رخداد شهادت فرمانده مجاهد؛ اسماعیل هنیه پیش از گشایش بازار اتفاق افتاد و سازمان بورس بر اساس دستورالعمل اجرایی شرایط اضطراری از جمله وقوع رویدادهای غیرمترقبه‌ای همچون عملیات تروریستی، حق و توانایی تعطیل کردن تمام و یا بخشی از بازار را حداکثر به مدت سه روز داشت، اما تصمیم خاصی از سوی سازمان بورس گرفته نشد و تابلوهای بورسی با قفل در صف فروش، معاملات چهارشنبه را آغاز کردند.

در پایان معاملات این روز، شاخص کل با افت ۵۲ هزار و ۴۵۹ واحدی، معادل ۲.۴۷ درصد این شاخص، روبه‌رو شد و در سطح دو میلیون و ۶۷ هزار واحدی ایستاد.

قیمت معاملات سهم‌های کوچک بازار سهام نیز سقوط کرد؛ به‌طوری که شاخص هم‌وزن بازار در پایان بورس امروز ۲۱ هزار و ۱۵۰ واحد، معادل ۳.۱۲ درصد این شاخص، کاهش ارتفاع داد و به سطح ۶۵۷ هزار واحد رسید.

تابلو بورس اوراق بهادار تهران در روز دهم مرداد، حجم معاملات را ۱۲.۵ میلیارد برگه سهم و ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را پنج هزار و یک میلیارد تومان نشان داد و گروه صندوق‌های طلا بیش از رقبا افزایش قیمت پیدا کرد.

تراز پول حقیقی در سهام نیز همچون روز معاملاتی گذشته، منفی بود و در پایان معاملات بورس حدود هزار و ۴۰۵ پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.

کد خبر 777002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.