ریشه‌یابی ترور هنیه؛ از نقش پررنگ آمریکا تا خنثی‌سازی «آشتی ملی» در فلسطین

کارشناسان مسائل غرب آسیا معتقدند رژیم صهیونیستی بدون چراغ سبز آمریکا نمی‌توانست این عملیات را در قلب پایتخت ایران انجام دهد و آمریکا را در این جنایت شریک می دانند؛ آنها همچنین معتقدند حذف هنیه در جهت خنثی سازی توافق گروه های فلسطینی برای تشکیل دولت ملی با عنوان«آشتی ملی» در پکن صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، ترور و به شهادت رساندن اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در تهران، ترور فؤاد شکر فرمانده ارشد حزب‌الله لبنان در حمله پهپادی به جنوب بیروت و به فاصله کوتاهی از آن، شهادت ابو حسن مالکی فرمانده الحشد الشعبی عراق در بمباران آمریکایی‌ها را باید سه پیامد میزبانی کنگره و دولت آمریکا از بنیامین نتانیاهو و سخنرانی او در سنای آمریکا دانست که بیانیه‌ای صریح در حمایت بی‌قیدوشرط حکومت آمریکا از تداوم جنایت‌ها، نسل‌کشی‌ها و تنش‌آفرینی و آتش‌افروزی در منطقه غرب آسیا توسط رژیم جنایتکار صهیونیستی بود.

صهیونیست‌ها که با شروع عملیات طوفان الاقصی با شکستی غیرقابل ترمیم مواجه شدند و با شروع جنگ در غزه به بن بستی سیاسی رسیدند تلاش کردند با کشتار زنان و کودکان بی پناه در غزه حیثیت از دست رفته خود را بازیابی کنند اما موفق نشدند و روز به روز در نزد افکار عمومی جهان منفورتر شدند تا اینکه دست به انجام ترورهای کور زدند و پس از عدم موفقیت در این ترورها حالا به ترور فرماندهان ارشد جبهه مقاومت روی اورده اند و در آخرین اقدام «فواد شکر» از فرماندهان حزب الله لبنان و اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس را به شهادت رساندند.

جمهوری اسلامی ایران به رسم میهمان نوازی اندکی پس از این ترور رذیلانه اعلام کرد که خونخواهی از این میهمان عزیز را وظیفه خود می‌داند.

با اعلام این خبر شهروندان رژیم صهیونیستی از ترس انتقام سخت ایران به پناهگاه‌های دسته جمعی خزیده‌اند تا از حملات انتقام‌جویانه و خونخواهی ایران اسلامی در امان باشند. در همین رابطه رسانه صهیونیستی یدیعوت آحارنوت گزارش داد که صهیونیست‌ها از بیم واکنش حزب الله به ترور «فواد شکر» و واکنش ایران به ترور «اسماعیل هنیه» در تهران، به شدت در وحشت به سر می‌برن. و ارتش اشغالگر از کارخانه‌های آمونیاک سازی و مواد شیمیایی در شمال فلسطین اشغالی خواسته است که فعالیت خود را به سبب حملات موشکی از سوی حزب الله متوقف کند.

با این وجود رسانه‌های صهیونیستی و عبری زبان تلاش می‌کنند در نزد افکار عمومی جهان به گونه‌ای وانمود کنند که گویا حماس و به تبع آن غزه برای همیشه به پایان راه خود رسیده و توان ایستادگی در برابر آنها را ندارد.

از طرفی مقامات کاخ سفید پس از این اقدام خبیثانه و ضد حقوق بشری رژیم صهیونیستی به صراحت حمایت قطعی خود را از این رژیم جانی صهیونیستی انجام نداده‌اند و در پیام‌های ضد و نقیض مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته و از طرفی بر حمایت از اسرائیل تاکید می‌کنند تا جایی که ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پی حملات اسرائیل به بیروت و تهران و ترور فؤاد شکر از فرماندهان حزب الله و اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس مدعی شد که واشنگتن نقشی در این حملات نداشته است ما اقدامات لازم را برای دفاع از نیروها و منافع خود در منطقه انجام خواهد داد.

مرکز اصلی ترورها آمریکا است

جعفر قنادباشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به نقش آمریکا در ترور شهید اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران اظهار می‌کند: همه گروه‌های تروریستی در منطقه و جنایاتی که انجام می‌دهند ناشی از تصمیمات واشنگتن است، حتی گروه تروریستی داعش را آمریکا به اسم اسلام برای ترور و کشتار مسلمانان ایجاد کرد و تقویت این گروه تروریستی توسط مقامات آمریکا دقیقاً زمانی بود که شعار مبارزه با تروریسم را بر زبان داشتند.

وی می‌افزاید: تعریف درستی که می‌توان از اسرائیل داشت این است که اسرائیل یک دولت نیست بلکه یک پاسگاه نظامی آمریکا برای حفاظت از منافع ایالات متحده در منطقه خاورمیانه یا غرب آسیا است که آمریکایی‌ها به آن جلوه‌ای از یک دولت دادند تا مقاصد خود را پیش ببرند.

کارشناس مسائل غرب آسیا ابراز می‌کند: کشتار انجام شده در منطقه مستقیم یا غیرمستقیم به آمریکای جنایتکار مرتبط است؛ البته حیطه ترور صهیونیست‌ها در مناطق مختلف دنیا گسترش پیدا کرده است به طوری که بسیاری از مخالفان خود را طی ۷۶ سال گذشته در کشورهای آمریکای لاتین، اروپا و حتی کشورهای آسیایی ترور کردند چرا که اتکای آنها به آمریکا است.

قنادباشی

وی ادامه می‌دهد: تجربه نشان داده هر زمان رفت و آمدهایی بین آمریکا و اسرائیل صورت می‌گیرد، صهیونیست‌ها چراغ سبزی تازه برای تروری دیگر از سوی آمریکا دریافت می‌کنند و با تشویق‌هایی که به عنوان کمک مالی، تسلیحاتی، تبلیغاتی و حتی اطلاعاتی از آمریکا دریافت می‌کنند، ثابت می‌کنند که مرکز اصلی ترورها آمریکا است تا با این وسیله ترور رهبری جهان را در دست گیرند.

قنادباشی تاکید می‌کند: این در حالی است که ابزار رهبری جهان باید فرهنگی باشد و کسی صلاحیت و لیاقت رهبری جهان را دارد که محبوبیتی در جهان داشته باشد نه اینکه پاک‌ترین انسان‌ها و رهبران گروه‌های آزادی بخش که در همه جای جهان مورد احترام هستند را ترور کنند مانند اسماعیل هنیه که در کشورهای جهان مورد احترام ملت‌ها به طور دائم و پایدار بود و در جهت ضد اشغالگری حرکت می‌کرد برخلاف محبت به هنرمندان که پایدار نیست.

همزمانی ترور شهید هنیه با تحلیف دولت پزشکیان در ایران و توافق گروه‌های فلسطینی در پکن

سعید صباح زنگنه نیز در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، در این رابطه اظهار می‌کند: ترور شهید اسماعیل هنیه از دخالت قطعی رژیم صهیونیستی در این حادثه حکایت می‌کند اما انجام این ترور بدون پشتیبانی اطلاعاتی و احیاناً عملیاتی آمریکا امکان پذیر نبود.

وی با اشاره به همزمانی ترور شهید هنیه با مراسم تحلیف رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران ابراز می‌کند: رژیم صهیونیستی سعی کرد در ابتدای دولت چهاردهم چنین عملیاتی را مرتکب شود تا از یک سو موجب به تأخیر انداختن فعالیت‌های دولت چهاردهم و سازندگی کشور شود و از سویی دیگر مانع فعالیت‌های توافقی بین حماس و گروه فتح و سایر گروه‌های فلسطینی شود و به نوعی از این توافق گروه‌های فلسطینی جلوگیری کند و اجازه ندهد نتیجه‌ای از این توافق حاصل شود چرا که رئیس یکی از این گروه‌ها ترور شده و صهیونیست‌ها او را از صحنه خارج کرده‌اند.

دیپلمات سابق کشورمان ادامه می‌دهد: اقدام ترور شهید هنیه توسط رژیم صهیونیستی یک اقدام مخالف تمام مقررات‌های بین‌المللی و نیز نقض حاکمیت جمهوری اسلامی ایران تلقی می‌شود و در زمانی این کار انجام شده که ملاقات‌های نتانیاهو در واشنگتن به نتیجه نرسید و نتوانست دولت مستقر آمریکا را به ارسال تسلیحات برای کشتار بیشتر فلسطینی‌ها مجاب کند.

وی اضافه می‌کند: همچنین این اقدام در جهت ایجاد نوعی بی ثباتی در منطقه بعد از ترور یکی از فرماندهان حزب الله در لبنان و حمله آمریکا به پایگاه‌های حشدالشعبی در عراق صورت گرفت که از یک زنجیره‌ای حکایت می‌کند که بدون هماهنگی بین اسرائیل و آمریکا قابل تحقق و اجرا نبود.

صباح زنگنه

صباح زنگنه یادآور می‌شود: به هر روی اگر قبلاً خطوط قرمزی وجود داشت با این اقدام رژیم صهیونیستی عملاً کنار گذاشته شد و عکس‌العمل‌ها و پاسخ‌ها نیز طبعاً به ایجاد معادلات جدید در مسئله درگیری با رژیم صهیونیستی منجر خواهد شد.

وی در خصوص پاسخ انتقام‌جویانه جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان می‌کند: مسئولیت نحوه، حجم و زمان ترتیبات انتقام بر عهده دستگاه‌های امنیتی و نظامی است و با کسب همکاری و همراهی بخش سیاسی نظام طراحی و عملیاتی می‌شود؛ حتماً نیروهای دفاعی جمهوری اسلامی ایران برای چنین حوادثی پیش بینی‌های کرده‌اند و می‌توانند سناریوی مناسب این حادثه را از بین سناریوهای از قبل طراحی شده انتخاب کرده و اجرا کنند.

اسرائیل بدون چراغ سبز آمریکا نمی‌توانست این عملیات را در قلب ایران انجام دهد

حسن هانی زاده نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، ترور اسماعیل هنیه را اقدامی تروریستی و نقض آشکار حاکمیت ملی ایران می‌داند و اظهار می‌کند: طبیعی است جمهوری اسلامی ایران همه ظرفیت‌ها و امکانات خود را برای تقابل و انتقام خون مهمان شهید اسماعیل هنیه از رژیم صهیونیستی به کار خواهد گرفت.

وی می‌افزاید: جمهوری اسلامی ایران در خصوص این انتقام شتابزده عمل نخواهد کرد و به نظر می‌رسد شرایط در منطقه به سمت بحرانی‌تر شدن پیش خواهد رفت.

کارشناس مسائل غرب آسیا ابراز می‌کند: از آنجا که رژیم صهیونیستی در طول ۱۰ ماه گذشته نتوانسته معادلات میدانی را در جنگ با غزه به نفع خود تغییر دهد، تلاش می‌کند بحران غزه را به خارج از مرزهای فلسطین اشغالی منتقل کند و در فاز اول ترور شخصیت‌های تأثیرگذار محور مقاومت را در دستور کار قرار داده است.

هانی زاده

وی تاکید می‌کند: ترور شهید هنیه که در تهران صورت گرفت می‌تواند حامل پیامدهای خطرناکی باشد؛ ضمن اینکه پیامی را به ایران مخابره کرد که رژیم صهیونیستی در هر زمان و هر مکانی می‌تواند دست به عملیات‌های تروریستی سنگین بزند؛ لذا ترور هنیه هر چند دستاورد نظامی برای اسرائیل به دنبال ندارد اما موجب می‌شود فضای منطقه به سمت بحران‌های بیشتر پیش رود و احتمال دارد در آینده‌ای نزدیک درگیری‌های شدیدی بین محور مقاومت و رژیم صهیونیستی صورت بگیرد.

هانی زاده با اشاره به سفر اخیر نتانیاهو به واشنگتن خاطرنشان می‌کند: طبیعی است اسرائیل بدون چراغ سبز آمریکا نمی‌توانست این عملیات را در قلب پایتخت ایران انجام دهد و بنابراین آمریکا نیز در این جنایت شریک است کما اینکه آمریکا در کشتار مردم غزه با رژیم صهیونیستی شریک بوده است.

کد خبر 776997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.