۱۹۳۵ مورد حیوان‌گزیدگی در چهارمحال‌وبختیاری رخ داده است

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: طی سه ماهه نخست سال‌جاری تعداد هزار و ۹۵۳ مورد حیوان‌گزیدگی در استان تحت درمان و واکسیناسیون هاری قرار گرفته‌اند که این آمار ،۲۱ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد.

علی‌ضامن صالحی فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در چهارمحال و بختیاری درباره حیوان گزیدگی و هاری، اظهار کرد: بیماری هاری یک بیماری ویروسی است که در دستگاه اعصاب مرکزی به واسطه گازگرفتگی و انتقال ترشحات آلوده از حیوان هار به انسان منتقل می‌شود و اگر در زمان مناسب و واکسن و سرم ضدهاری برای فرد گاز گرفته شده استفاده نشود، متأسفانه ابتلای انسان به هاری ۱۰۰ درصد کشنده است.

وی افزود: طی سه ماهه نخست سال‌جاری تعداد هزار و ۹۵۳ مورد حیوان گزیدگی در استان تحت درمان و واکسیناسیون هاری قرار گرفته‌اند که این آمار، ۲۱ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ادامه داد: هزینه مستقیم درمان هر فرد حیوان‌گزیده به طور متوسط سه میلیون تومان است، به این صورت که هر ویال واکسن هاری پنج تا هفت یورو هر ویال سرم ضد هاری ۵۶ یورو است.

صالحی‌فرد با بیان اینکه جمع‌آوری حیوانات بلاصاحب از ضروریات است، بیان کرد: فعال‌سازی کمیته‌های اتلاف حیوانات ولگرد در استان به منظور کنترل جمعیت سگ‌های بدون صاحب با محوریت فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها و امور عمرانی استانداری که مسئولیت کارگروه مربوط را به عهده دارد، ضروری است.

وی گفت: راه‌اندازی مراکز زنده‌گیری و عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد و اجرای صحیح دستورالعمل مدیریت و کنترل جمعیت و ساماندهی سگ‌های بلاصاحب در همه شهرستان‌های تحت پوشش باید در دستور کار قرار گیرد، همچنین ستاد مرکزی کنترل حیوانات ولگرد و بلاصاحب با دبیری شهرداری برگزار و مورد پیگیری قرار گیرد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد خاطرنشان کرد: افزایش تعداد سگ‌های بلاصاحب در حاشیه شهر و روستا، اجرای ناقص و ناکافی اقدامات کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب و ولگرد توسط شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، پوشش کم واکسیناسیون سگ‌های صاحب‌دار و انجام ندادن واکسیناسیون سگ‌های بلاصاحب، اولویت نبودن کنترل هاری در حیات وحش در سازمان حفاظت محیط زیست، ناکافی بودن آگاهی مردم در خصوص انجام رفتار مناسب در هنگام تماس با حیوانات ولگرد، توجه نداشتن کافی به عوامل تأثیرگذار بهداشت محیط در افزایش جمعیت حیوانات ولگرد، از جمله عوامل افزایش بیکاری هاری و حیوان‌گزیدگی است.

کد خبر 776846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.