از دلایل صعود تاریخی به المپیک ۲۰۱۶ تا علل ناکامی در صعود به المپیک پاریس

والیبال ایران در سال‌های اخیر از صعود تاریخی به المپیک ۲۰۱۶ ریو تا ناکامی در صعود به المپیک ۲۰۲۴ پاریس، مسیر پرفراز و نشیبی را طی کرده که نیازمند بررسی دقیق و کارشناسی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، تیم ملی والیبال ایران در مقدماتی المپیک ۲۰۱۶ ریو، با نمایش‌های خیره‌کننده و بازی‌های منسجم، برای نخستین بار در تاریخ، جواز حضور در بازی‌های المپیک را کسب کرد. این صعود که به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین افتخارات ورزش ایران شناخته می‌شود، مرهون تلاش‌های بازیکنان، کادر فنی و برنامه‌ریزی‌های بلندمدت فدراسیون والیبال بود.

افت و خیزها پس از المپیک ۲۰۱۶

پس از موفقیت در المپیک ریو، تیم ملی والیبال ایران نتوانست روند رو به رشد خود را حفظ کند و به تدریج دچار افت شد، دلایل این افت شامل نتیجه‌گرایی صرف، توجه نکردن به پرورش نسل جدید بازیکنان و مشکلات مدیریتی در فدراسیون والیبال بوده است.

بازیکن شش‌دانگ در هیچ پستی نداشتیم

جمشید حمیدی، کارشناس والیبال در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: والیبال ایران در دهه گذشته از مقدماتی المپیک ریو ۲۰۱۶ تا امروز روند نزولی داشته است، زیرا نزدیک یک دهه روی یک ترکیب ثابت کار کردیم و به جوانان خوبی که آمدند اهمیت ندادیم. بازیکنانی همچون میثم صالحی، صابر کاظمی و علی‌اصغر مجرد جایی در ترکیب اصلی نداشتند و یا با تمرین‌های غیراستاندارد و اشتباه بدنسازی مصدوم شدند و نتوانستند عملکرد خوبی ارائه دهند.

وی در تحلیل دلایل این ناکامی می‌افزاید: بعد از آن اتفاقات خوب در مقدماتی و المپیک ریو، ناگهان کار رها شد. این اتفاق در اواخر ریاست داورزنی رخ داد، البته باوجود تلاش‌های فراوان برای داشتن تیم دوم و تاکید بر اینکه بازیکنان جوان باید زیر نظر مربی خوب خارجی کار کنند، اقدامی نشد.

این کارشناس والیبال تصریح می‌کند: در حال حاضر تیم‌های پایه به صورت جزیره‌ای اداره می‌شوند، مومنی‌مقدم با شیوه خودش، عادل غلامی با شیوه خودش و صادقیانی با شیوه خودش، اما پیش از این محمد وکیلی با شیوه «ست‌کوویچ» کار تیم پایه را جلو برد. همه این موارد موجب شده که ما در سال‌های گذشته هیچ‌موقع بازیکن شش‌دانگ در هیچ پستی نداشته باشیم.

حمیدی خاطرنشان می‌کند: والیبال ورزشی است که دیر نتیجه می‌دهد؛ یعنی یک بازیکن والیبال برای اینکه بفهمد آیا می‌تواند بازیکن خوبی شود یا خیر باید چهار سال زمان قرار دهد و رئیس فدراسیون والیبال باید توضیح دهد که چطور در مصاحبه‌ای می‌گوید «ما در دو سال آینده جز هشت تیم برتر دنیا هستیم»

وی اظهار می‌کند: بازیکنانی که ما انتخاب می‌کنیم، زیرساخت خوبی ندارند؛ یعنی کار آموزشی خوبی برای آن‌ها صورت نگرفته است. نباید استعدادهای فردی را با داشتن یک تیم خوب و زیرساخت درست اشتباه بگیریم.

غافل از آموزش نسل جدید بودیم

محمد شعبان خمسه، مربی والیبال نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با تحلیل‌هایی دقیق‌تر و از زاویه‌ای دیگر، به بررسی مشکلات و چالش‌های موجود در والیبال ایران می‌پردازد و می‌گوید: پس از موفقیت‌های نسل طلایی والیبال ایران، توجه نکردن به برنامه‌ریزی بلندمدت و آماده‌سازی نسل‌های جدید موجب افت شدیدی در عملکرد تیم ملی شد.

وی می‌افزاید: ما در والیبال یک نسل طلایی داشتیم که در سایه یک برنامه‌ریزی خوب و جذب مربیان باکیفیت، توانستند به خوبی رشد کنند، اما نتوانستیم این روند موفقیت را ادامه دهیم. نتیجه‌گرایی صرف و انتظارات زیاد از این تیم موجب شد تمرکز روی تیم نخست باشد و بازیکنان جوان‌تر فرصت رشد نداشته باشند.

این مربی والیبال تصریح می‌کند: ما غافل از این موضوع بودیم که کار این نسل تمام می‌شود و باید تغییر اتفاق داشته باشیم. اینجا بود که دچار افت شدید شدیم، اگر تمرینات را با اصول انجام می‌دادیم و به نسل طلایی استراحت می‌دادیم تا میدانی برای جوان‌ترها باشد، به‌یقین این شیب سقوط کمتر می‌شد. به هر حال، در همه جای دنیا تغییر نسل‌ها موجب افت مقطعی می‌شود، اما می‌توانستیم با این راهکارها عملکرد تیم ملی را مدیریت کنیم.

به گزارش ایمنا، والیبال ایران در دهه گذشته، از اوج موفقیت در المپیک ۲۰۱۶ ریو تا ناکامی در صعود به المپیک ۲۰۲۴ پاریس، مسیری پرچالش را طی کرده است. بررسی‌های کارشناسانه نشان می‌دهد که مشکلات مدیریتی، نتیجه‌گرایی صرف، توجه نکردن به نسل‌های جدید و برنامه‌ریزی‌های نادرست، از جمله عوامل اصلی این افت بوده‌اند. در حال حاضر زمان آن فرا رسیده است که با بازنگری در سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های فدراسیون والیبال، زمینه‌ساز بازگشت به روزهای اوج این ورزش محبوب شویم.

کد خبر 776800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.