اولین کسی که توضیح‌المسائل را به نثری ساده و روان نوشت

میرزا علی اصغر کرباسچیان، فهمید که نوجوانان، جوانان و حتی بزرگ‌ترهایشان در خواندن و فهم بسیاری از متون دینی با موانعی روبه‌رو هستند بنابر این به بازنویسی رساله عملیه با نثری روان و قابل فهم و به‌صورت امروزی پرداخت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، میرزا علی‌اصغر کرباسچیان معروف به علامه کرباسچیان از علمای شیعه در سده چهاردهم شمسی و تدوین‌کننده نخستین رساله توضیح المسائل بود؛ وی در حوزه علمیه تهران و قم تحصیل کرده و از شاگردان علامه شعرانی، آقا بزرگ ساوجی، آقا سیدرضا دربندی، حاج آقاحسین طباطبایی بروجردی و علامه طباطبایی بود.

او بعد از تحصیلات در تهران به تعلیم و تربیت جوانان پرداخته و شاگردانی را تربیت کرد که در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی کشور، منشأ آثار و خدمات بسیاری شدند؛ وی همچنین از مؤسسان و بنیانگذاران مدرسه علوی، دبستان علوی، مدرسه راهنمایی نیک‌پرور و مؤسسه نیکان بود که از وی چندین اثر برجای مانده که تدوین رساله عملیه آیت‌الله‌العظمی بروجردی یکی از آنهاست.

کرباسچیان با اندوخته‌های علمی، برای تعلیم و تربیت جوانان، از قم عازم تهران شد و با همفکری مرحوم شیخ هادی مقدس و کمک خیرین دبیرستان علوی را تأسیس کرد؛ چند سال پس از آن، دبستان علوی و مدرسه راهنمایی نیک‌پرور و مؤسسه نیکان را پایه‌ریزی کرد تا جوانان و نوجوانان در محیطی سالم با تعالیم دینی و فنون و دانش روز آشنا و تربیت شوند.

علامه کرباسچیان تعلیم و تربیت اسلامی را بهترین سلاح برای اصلاح جامعه و ساختن انسان‌هایی آراسته به تقوا و دیانت می‌دانست و در پیش‌برد این هدف سر از پا نمی‌شناخت؛ شاگردان متدین و متعهد بسیاری در مدرسه علوی تربیت کرده که در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی کشور، منشأ آثار و خدمات بسیاری شدند؛ شهید دکتر قندی، شهید محمدعلی فیاض‌بخش، شهید مجید حداد عادل و ده‌ها مدیر و دکتر و مهندس از تربیت‌یافتگان این مدرسه هستند.

علامه کرباسچیان از برخی فضلای با استعداد قم نیز دعوت کرد تا به تهران بیایند و در مدرسه علوی، فیزیک، شیمی، زبان خارجه و اقتصاد را فرا گیرند که حضرات آیات مهدوی‌کنی، باقری‌کنی و امامی کاشانی، از این جمله بودند.

مرحوم کرباسچیان در مدت حیات خود آثار علمی ارزشمندی از خود به یادگار گذاشت که برخی از آن‌ها در این‌جا فهرست می‌شود:

۱. تاریخ عقاید وهابیان؛
۲. تاریخ اسلام و جغرافیای کشورهای اسلامی در ۲ جلد؛
۳. ترجمه عهدنامه مالک اشتر با حواشی و توضیحات کافی؛
۴. مجموعه سخنرانی‌های ایشان در جمع اولیا و مربیان و مدیران که تدوین و چاپ شده و مجموعه‌ای از رسائل و نامه و وصیت‌نامه فرهنگی و دیدگاه‌های تربیتی ایشان.
۵. دستورهای املا و انشا؛
۶. تدوین رساله عملیه آیت‌الله‌العظمی بروجردی و...

اولین کسی که توضیح‌المسائل را به نثری ساده و روان نوشت

حضور تابستانه شیخ در تهران و اقامتش در باغ نوی ونک (محل فعلی خوابگاه دانشجویان دانشگاه الزهرا) فرصت دیدار با نوجوانان را برای او فراهم می‌ساخت. در همین دیدارها، با آن تیزبینیِ خاص خود، دریافت که نوجوانان و جوانان و حتی بزرگ‌ترهایشان در خواندن و فهم بسیاری از متون دینی با موانعی روبه‌رو هستند؛ متن پیچیده و دشواریاب جامع‌الفروع، رسالۀ عملیۀ آیت‌الله بروجردی، شاید چشمگیرترین مثال دراین‌میان بود.

علامه کرباسچیان این رساله را با نثری روان، ساده و قابل فهم و با همکاری دو تن از دوستانش حجج اسلام حاج شیخ جواد خندق‌آبادی تهرانی و علی‌اصغر فقیهی به سرانجام رساند و با نام «توضیح المسائل» انتشار یافت و حضرت آیت‌الله بروجردی آن را تأیید کردند؛ مراجع تقلید بعدی نیز همین توضیح المسائل را مبنا قرار داده و برخی از واژه‌های آن را مطابق فتوای خود تغییر داده‌اند.

علامه کرباسچیان در سال ۱۳۷۱ دچار کسالت شد تا این‌که در ۸ مرداد ۱۳۸۲ شمسی از دنیا رفت؛ پیکر وی با حضور گسترده مریدان و شاگردانش در تهران تشییع شد و سپس برای خاک‌سپاری به قم انتقال یافت و در جوار بارگاه کریمه اهل‌بیت حضرت فاطمه معصومه (س) در کنار همکارش مرحوم رضا روزبه، به خاک سپرده شد.

کد خبر 776588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.