دفاع مقتدرانه رؤسای قوا از فلسطین تا تشویق‌های چندباره رئیس جمهور

مراسم تحلیف نهمین رئیس‌جمهور اسلامی ایران با حضور مسئولان و کارگزاران نظام و میهمانان خارجی در صحن مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، خانه ملت از ساعت ۱۶ امروز _سه‌شنبه نهم مرداد_ میزبان مقامات کشوری و لشکری، مقامات و هیئت‌های ۸۸ کشور جهان و ۱۱۰ هیئت خارجی بود که برای شرکت در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان به عنوان نهمین رئیس جمهور برگزیده مردم ایران حاضر شده بودند و ۶۰۰ خبرنگار داخلی و خارجی وظیفه پوشش و انعکاس خبری این رویداد مهم را بر عهده داشتند.

تریبون مجلس شورای اسلامی به شکل پرچم ایران گل آرایی شده بود و پرچم کشورهای حاضر در این مراسم نیز در اطراف صحن به چشم می‌خورد.

میهمانان داخلی و خارجی از ساعت ۱۵ با استقبال محمدباقر قالیباف رئیس مجلس به تدریج وارد پارلمان شده و در جای خود مستقر می‌شدند، پیش از ورود میهمانان خارجی، رؤسا و مقامات کشورها با رئیس مجلس، رئیس جمهور و رئیس قوه قضائیه کشورمان عکس یادگاری گرفتند.

از حواشی جالب توجه این مراسم، حضور زهرا پزشکیان، دختر مسعود پزشکیان در زمان ورود پدرش به پارلمان بود و پس از آن رئیس جمهور منتخب با همراهی رؤسای قوای مقننه و قضائیه وارد صحن علنی مجلس شد.

در این مراسم مطابق عرف مرسوم، بسیاری از چهره‌ها و شخصیت‌های سیاسی از جمله اعضای شورای نگهبان، حجت الاسلام صادق لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، برخی از وزرای دولت سابق، سفرای حاضر در تهران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور دولت یازدهم و دوازدهم حضور داشتند و از غایبان این مراسم می‌توان به محمود احمدی نژاد و سیدمحمد خاتمی اشاره کرد، همچنین به یاد رئیس جمهور شهید نیز تصویری از شهید آیت الله رئیسی روی صندلی‌های ردیف اول گذاشته شده بود.

مطابق دستور رسمی جلسه، اولین سخنرانی مراسم تحلیف بر عهده رئیس مجلس شورای اسلامی بود و محمدباقر قالیباف در سخنرانی خود وعده حمایت از دولت چهاردهم را داد و با محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی گفت که امروز حمایت آمریکا و مداخلات ناصواب قدرت‌های غربی، مانع اصلی حل مسأله فلسطین است که باید با واکنش همه کشورهای مسلمان و آزادیخواه روبرو شود.

سخنانی که با شعار «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» از سوی نمایندگان مجلس مواجه شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد امروز شروع یک دوره جدید و پر افتخار از حیات انقلاب اسلامی است و امروز نمایش وحدت کلمه و صدای واحد ایرانیان برای همه دنیا است، اینکه ما ایستاده‌ایم و بر سر عهدی که بسته‌ایم خواهیم بود.

وی افزود مجلس از همه ابزارها استفاده می‌کند تا از دولت در مسیر دشوار پیش رو حمایت کند.

غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه نیز در سخنرانی خود وعده کمک به دولت چهاردهم داد و گفت: همان‌گونه که رهبر فرزانه انقلاب فرمودند قوه قضائیه در هر نقطه که لازم باشد در کمک به دولت حضور فعال خواهد داشت و در مسائل اولویت‌دار کشور از جمله مسائل اقتصادی در کنار دولت خواهد بود.

اژه ای تصریح کرد: رئیس جمهور در حراست از مرزها و استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نکند. این مسئولیت خیلی سنگین است. رئیس‌جمهور با استعانت از خداوند، پیامبر اسلام و ائمه (ع) از قدرتی که مردم به عنوان امانت دست او سپرده‌اند، همچون امینی پاسدار و وفادار از آن نگهداری و به منتخب بعد از خود بسپارد. رئیس‌جمهور از زمان تبلیغات انتخابات تا الان عنوان کرده است که این قدرت را به تاسی از امیرمومنان امانت می‌داند و نه طعمه و همه تلاش خود را برای تحقق عدالت، پیشرفت و تعالی کشور به کار خواهند برد. اینجانب ضمن تبریک مجدد به ریس جمهور محترم آقای دکتر پزشکیان از خدای قادر متعال توفیق ایشان را در قبال مسیولیت سنگین خواستارم. آقای دکتر پزشکیان خداوند به شما توفیق دهد.

بعد از آن مسعود پزشکیان به عنوان نهمین رئیس جمهور در پیشگاه کلام الله مجید برای پاسداری از اسلام، نظام و قانون اساسی سوگند یاد گرد؛ در هنگام ادای سوگند رئیس قوه قضائیه کنار او ایستاده بود و سپس متن سوگند نامه به امضای پزشکیان و اژه ای رؤسای قوای مجریه و قضائیه و جنتی دبیر شورای نگهبان رسید.

سپس نوبت به سخنرانی پزشکیان رسید، سخنرانی که چندین بار مورد تشویق نمایندگان قرار گرفت و در فرازهایی در حمایت از سخنان او «احسنت، احسنت» گفتند و آن جایی که سخنان رئیس جمهور به محکوم کردن حامیان کودک کشی در غزه و جنایات رژیم صهیونیستی رسید، نمایندگان مجلس یکصدا شعار «مرگ بر اسرائیل» سر دادند.

در جایی دیگر پزشکیان گفت: ما خواهان جهانی هستیم که رویاهای هیچ کودکی زیر آوارهای خانه پدری مدفون نماند. واکنش به این صحبت‌ها تشویق حضار و سپس شعار «درود بر فلسطین» بود.

رئیس‌جمهور درخصوص دولت چهاردهم گفت: دولتی که با رأی اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی عهده‌دار مسئولیت اجرایی خواهد بود، دولت وفاق ملی است. دولتی که خود را دولت همه ملت ایران، موظف به تأمین حقوق شهروندی همه ایرانیان و ملتزم به اولویت منافع ملی بر هر امر دیگر است.

وی در ادامه گفت که محور همگرایی، التزام به قانون اساسی، سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی مصوب مقام معظم رهبری خواهد بود، قانون اساسی میثاق ملی ماست، سند چشم‌انداز آینده مشترک ما را ترسیم می‌کند و سیاست‌های کلی روش مورد توافق ما برای رسیدن به این چشم‌انداز را مشخص می‌کند.

پزشکیان تاکید کرد: آنچه امروز نیاز داریم بازخوانی چشم‌انداز و طراحی راهکارها بر اساس سیاست‌های کلی برای دستیابی به ویژگی‌هایی است که سند چشم‌انداز برای جامعه ایران ترسیم کرده است.

در نهایت وقتی پزشکیان گفت که عادی سازی روابط اقتصادی با جهان را حق مسلم ایران می‌دانم و برای رفع تحریم‌های ظالم از پای نخواهم نشست دولت من هرگز تسلیم فشارها نمی‌شود و باید با مردم ایران با زبان تکریم صحبت کرد؛ نمایندگان «احسنت، احسنت» گفته و او را تشویق کردند که تشویق تعدادی از نمایندگان به صورت ایستاده بود.

یکی از قاب‌های جالب توجه در مراسم تحلیف پزشکیان، حلقه زدن تعداد زیادی از نمایندگان دور رئیس جمهور بعد از پایان مراسم بود که با او مصافحه و صحبت کرده و عکس یادگاری می‌گرفتند تا همراهی خود را با رئیس جمهوری که پس از ۴ دوره نمایندگی از دل خانه ملت راهی پاستور شده بود اعلام کنند.

بعد از پایان مراسم تعدادی دیگر از نمایندگان با اسماعیل هنیه عکس یادگاری و سلفی گرفتند و نقدعلی نماینده خمینی شهر نیز در کنار تعداد دیگری از نمایندگان با در دست گرفتن قاب عکس شهید رئیسی، در کنار اسماعیل هنیه عکس یادگاری گرفتند.

آنچه بیش از هرچیز در مراسم تحلیف امروز رئیس جمهور منتخب قابل تقدیر بود، حمایت تمام قد رئیس جمهور کشورمان از آرمان فلسطین و مردم مظلوم غزه بود که در یکی از مهم‌ترین مراسمات رسمی کشور و در حضور نمایندگانی از محور مقاومت از جمله حماس و جهاد اسلامی فلسطین، انصارالله یمن و حزب الله لبنان صورت گرفت و همین سخنان بارها مورد تشویق نمایندگان و حاضران در صحن مجلس شورای اسلامی قرار گرفت. اتفاقی که در زمان اندکی پس از حضور نخست وزیر رژیم جعلی اسرائیل در کنگره آمریکا پیام مهم تداوم حمایت همه جانبه ایران از تفکر مقاومت را در مقابل رسانه‌های جهان مخابره کرد.

کد خبر 776514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.