چه دمنوش‌هایی در طب سنتی برای درمان گرمازدگی مناسب است؟

متخصص طب سنتی گفت: دمنوش‌های طب سنتی می‌تواند به درمان و حتی پیشگیری از گرمازدگی کمک کند که از جمله این دمنوش‌ها می‌توان به دمنوش به‌لیمو، شربت گلاب، شربت تخم شربتی و شربت خاکشیر اشاره کرد.

سیاوش گلاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به دمنوش‌های مناسب برای درمان گرمازدگی اظهار کرد: با توجه به افزایش دمای هوا و گرمای شدید بعضی از استان‌های کشور، امکان گرمازده شدن افراد افزایش یافته است.

وی افزود: در نخستین گام توصیه می‌شود افراد از ترک منزل و محیط‌های خنک در ساعات اوج گرما خودداری کنند یا در صورتی که از منزل خارج می‌شوند، سعی بر این داشته باشند که در معرض تابش مستقیم خورشید به مدت طولانی قرار نگیرند.

متخصص طب سنتی با بیان اینکه مصرف آب و مایعات در این روزهای گرم سال مهم‌ترین نکته‌هایی است که افراد باید آن را رعایت کنند، تصریح کرد: دمنوش‌های طب سنتی نیز می‌تواند به درمان و حتی پیشگیری از گرمازدگی کمک کند که از جمله این دمنوش‌ها می‌توان به دمنوش به‌لیمو، شربت گلاب، تخم شربتی و شربت خاکشیر اشاره کرد.

گلاری با بیان اینکه افراد در روزهای گرم سال تا حد امکان باید از نوشیدنی‌های گرم کافئین‌دار پرهیز کنند، ادامه داد: وعده‌های غذایی نیز باید سبک‌تر از روزهای دیگر باشد، همچنین افراد باید داشتن استراحت کافی را مد نظر داشته باشند تا مزاج آنها خنک شود.

وی با اشاره به اینکه با نداشتن استراحت کافی، بدن افراد به سمت گرمی و خشکی می‌رود و رطوبت بدن آنها کاهش پیدا می‌کند، گفت: مصرف هندوانه، شربت خیار با سکنجبین و دم‌کرده عناب و زرشک، برای پیشگیری از گرمازده شدن افراد مناسب است.

متخصص طب سنتی با بیان اینکه هرچه دمنوش یا غذا شیرین‌تر باشد درجه گرمی آن نیز بیشتر است و مصرف گلاب به همراه مقداری یخ بهترین راه معالجه اشخاص گرمازده محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: آلبالو به ویژه اگر طعم آن مایل به ترشی باشد، در کاهش تشنگی افراد مؤثر و برای رفع علائم گرمازدگی مناسب است.

گلاری با اشاره به اینکه استفاده از عرق کاسنی و بیدمشک نیز در روزهای گرم سال می‌تواند مفید باشد، افزود: دمنوش نعنا از دیگر گزینه‌های طب سنتی برای درمان علائم گرمازدگی است که علاوه بر نشاط‌آور بودن، به هضم غذا نیز کمک می‌کند.

کد خبر 776480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.