ضرورت اتخاذ نگاه ملی در موضوع فرونشست اصفهان

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت:متأسفانه چون برخی از مدیران نگاه ملی خصوص در خصوص پدید فرونشست و مسائل زیست محیطی ندارند معتقدند که این آب باید برای مصرف شرب ذخیره سازی شود.

حامد یزدیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص وضعیت پروژه انتقال آب ماندگان اظهار کرد: بنا داریم در دولت جدید طرح انتقال آب ماندگان را به صورت جدی پیگیری کنیم زیرا این طرح نباید در دولت جدید متوقف شود، به ویژه اینکه منابع مالی این طرح انتقال آب از محل منابع مالی درون استانی و از طریق مولدسازی از وزارت نفت به وزارت نیرو منتقل شده و منابع مالی طرح وابسته به دولت نیست.

وی افزود: علاوه بر منابع مالی، خطوط انتقال آب این طرح نیز درون استانی است. در این طرح هم مبدا، هم خط انتقال و هم مقصد درون استانی است؛ از این رو اجرای طرح انتقال آب از ماندگان موجب چالش اجتماعی با دیگر استان‌های همجوار نخواهد شد که موضوع بسیار مهمی است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: انتظار می‌رود این پروژه در کمتر از هشت ماه دیگر به پایان برسد. در مورد مقصد یا خروجی نیاز به کار کارشناسی داریم، زیرا به اعتقاد ما به دلیل مباحث زیست محیطی و پدیده فرونشست در اصفهان این آب باید وارد زاینده رود و جاری شود اما وزرات نیرو نظر دیگری دارد و معتقد است که این آب باید به تصفیه خانه بابا شیخعلی برود و به عنوان آب شرب در پشت سد زاینده رود ذخیره و مدیریت شود.

یزدیان تصریح کرد: نیازهای محیط زیستی و فرونشست در اصفهان جدی است و بر همین اساس در خصوص میزان آب می‌توان گفت حجم آب سد ماندگان ۲۸۰ میلیون مترمکعب در سال است که اگر این آب به صورت مداوم ۹ مترمکعب بر ثانیه در رودخانه جریان پیدا کند، هم بخشی از آن به تالاب می‌رسد و هم بخشی از آن موجب تغذیه سفره‌های زیرزمینی و جلوگیری از فرونشست خواهد شد.

عضو کمیسیون آب و کشاورزی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: متأسفانه چون برخی از مدیران نگاه ملی خصوص در خصوص پدید فرونشست و مسائل زیست محیطی ندارند معتقدند که این آب باید برای مصرف شرب ذخیره سازی شود.

کد خبر 776431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.