موج گرما در پاریس و نگرانی ورزشکاران المپیک

موج گرمای اروپا این بار پاریس و ورزشکاران المپیک را در بر گرفته است، با وجود تجربه قبلی ورزش در گرمای سخت المپیک توکیو و عواقب آن، شرایط برای شرکت‌کنندگان بازی‌های سال جاری نیز بسیار نگران‌کننده است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، پاریس در شرایط برگزاری بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ با پیش‌بینی موج گرمای ۳۵ درجه سانتی‌گراد و رطوبت بالا مواجه است. از آنجا که تعداد زیادی از رقابت‌کنندگان در بازی‌های قبلی (المپیک توکیو)، عواقب گرما طی بازی‌ها را متحمل شدند، ورزشکاران از برگزارکنندگان خواستند آمادگی‌های لازم را برای مقابله با دمای بالا به‌کارگیرند.

بازی‌های المپیک توکیو در سال ۲۰۲۱ به‌عنوان «گرم‌ترین بازی‌های تاریخ» با دمای بالای ۳۴ درجه سانتی‌گراد و رطوبت گاهی ۷۰ درصدی شناخته می‌شوند. این امر منجر به خطرات جدی سلامتی برای ورزشکاران شرکت‌کننده شد.

سازمان هواشناسی فرانسه به مردم توصیه کرده است که با وجود هشدار آب‌و هوایی زرد در شهر (دومین سطح از چهار سطح دمای بالا) هنگام ورزش یا انجام فعالیت‌های بدنی در خارج از منزل اقدامات لازم در برابر گرمازدگی را رعایت و از لباس‌های خنک، اسپری کردن و نوشیدن آب و خودداری از بیرون رفتن در ساعات گرم، غافل نمانند.

موج گرما در پاریس و نگرانی ورزشکاران المپیک

با توجه به اینکه بیشتر بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ داخل یا اطراف شهر برگزار می‌شوند، دمای بالا برای رقابت‌کنندگان این بازی‌ها نگران‌کننده شده است. این رقابت‌ها در چند روز آینده شامل والیبال ساحلی در جوار برج ایفل، نیمه نهایی راگبی زنان در ورزشگاه دو فرانس و مسابقات انتخابی سبک آزاد BMX در میدان کنکورد می‌شود.

تأثیر گرما بر ورزشکاران المپیک

قرار گرفتن بیش از شش ساعت در معرض دمای بالای ۳۵ درجه سانتی‌گراد و رطوبت بالا برای انسان کشنده در نظر گرفته می‌شود. هنگامی که رطوبت به صددرصد می‌رسد، تبخیر عرق متوقف می‌شود و بدن نمی‌تواند خود را خنک کند. در توکیو، دوندگان ماراتن هنگام عبور از خط پایان با تهوع و غش مواجه شدند.

پاریس نیز با گرمای شدید روبه‌رو است، این شهر به‌طور ویژه در برابر دمای بالا آسیب‌پذیر است و بالاترین خطر مرگ ناشی از گرما را در اروپا دارد. تابستان ۲۰۲۳ یکی از گرم‌ترین تابستان‌های ثبت‌شده در فرانسه بود و این امر احتمال تکرار شرایط المپیک توکیو را افزایش داده است.

افزایش دما نه‌تنها بر ورزشکاران شرکت‌کننده در بازی‌ها، بلکه بر تماشاگران، گردشگران و ساکنان پاریس نیز تأثیر می‌گذارد.

موج گرما در پاریس و نگرانی ورزشکاران المپیک

نگرانی از نبود دستگاه تهویه در دهکده المپیک

تیم‌ها در مورد نبودن دستگاه‌های تهویه هوا در دهکده المپیک ابراز نگرانی کرده‌اند. دهکده برای استفاده از یک سیستم زمین‌گرمایی طراحی شده است که با آب گرفته شده از اعماق زیرزمین خنک می‌شود. این سیستم دمای اتاق‌ها را حداقل شش درجه سانتی‌گراد کمتر از دمای بیرون نگه می‌دارد و نسبت به دستگاه‌های تهویه مطبوع بسیار دوستدار محیط زیست است.

پس از واکنش شدید ورزشکاران، برگزارکنندگان اعلام کردند که تیم‌ها می‌توانند با هزینه شخصی، واحدهای خنک‌کننده قابل حمل را در اتاق‌های خود داشته باشند که در طول مدت بازی‌ها در اتاق‌های ورزشکاران آن‌ها نصب می‌شد. دهکده در مجموع حدود هفت هزار اتاق دارد و طی دو هفته آینده میزبان ۱۰ هزار شرکت‌کننده در رقابت‌های المپیک خواهد بود.

تیم‌هایی که تهویه مطبوع خود را آورده‌اند شامل ژاپن (با سیستم‌های خنک‌کننده پیشرفته، کنترل رطوبت و تصفیه)، ایالات متحده، بریتانیا، استرالیا، دانمارک، کانادا، یونان و ایتالیا هستند.

موج گرما در پاریس و نگرانی ورزشکاران المپیک

آماده شدن پاریس در برابر گرما

فرانسه هشدارهای معمول گرما و بهداشت را افزایش داده است. برنامه‌های اضطراری و محدودیت‌های ویژه‌ای برای بعضی از ورزش‌ها و مکان‌ها وجود دارد و در صورت رسیدن به آستانه دما، بازی نمی‌تواند ادامه داشته باشد. رویدادهایی هم‌چون سه‌گانه و ماراتن از صبح زود شروع می‌شوند تا از حضور در گرم‌ترین بخش روز جلوگیری شود و تقویم رویدادها با در نظر گرفتن این نگرانی‌های خاص تنظیم شده است.

حدود ۳۰۰ آب‌خوری اضافی در سراسر پاریس نصب شده است تا تماشاگران بتوانند بطری‌های خود را پر نگه دارند و از کم‌آبی بدن جلوگیری کنند. مناطق سایه‌دار نیز برای بازدیدکنندگان در دسترس است تا از نور خورشید در امان بمانند.

اپراتور قطار و مترو منطقه‌ای پاریس نیز در گرم‌ترین روز دو میلیون بطری آب را در بیش از ۷۰ شبکه حمل‌ونقل خود و ایستگاه‌های قطار و اتوبوس تحویل داد تا میلیون‌ها تماشاگر بازی‌های المپیک را در برابر بی‌آبی بدن محافظت کند.

موج گرما در پاریس و نگرانی ورزشکاران المپیک

کد خبر 776343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.