سبقت انرژی‌های تجدیدپذیر از سوخت‌های فسیلی در تامین برق

انرژی‌های تجدیدپذیر از سوخت‌های فسیلی پیشی گرفته‌اند و ۳۰ درصد برق اتحادیه اروپا را تأمین می‌کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تحلیل اندیشکده Ember نشان می‌دهد که ۱۳ کشور عضو برای اولین بار در سال ۲۰۲۴ انرژی بیشتری از انرژی باد و خورشید نسبت به زغال سنگ و گاز تولید کردند. پژوهشگران دریافتند آلمان، بلژیک، مجارستان و هلند برای اولین بار به این نقطه عطف دست یافتند.

طبق این گزارش، توربین‌های بادی و پنل‌های خورشیدی از سوخت‌های فسیلی سبقت گرفته‌اند و ۳۰ درصد از برق اتحادیه اروپا را در نیمه اول سال تولید می‌کنند؛ تولید برق از سوزاندن زغال سنگ، نفت و گاز در شش ماهه اول سال ۲۰۲۴ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۷ درصد کاهش یافته است.

کریس راسلو، تحلیلگر Ember، در این رابطه گفت: «افزایش انرژی باد و خورشید نقش سوخت‌های فسیلی را محدود می‌کند. ما شاهد یک تغییر تاریخی در بخش برق هستیم و این گذار به سرعت در حال وقوع است.»

سبقت انرژی‌های تجدیدپذیر از سوخت‌های فسیلی در تامین برق

این گزارش نشان می‌دهد که نیروگاه‌های اتحادیه اروپا از نیمه اول سال ۲۰۲۳ تا نیمه اول سال ۲۰۲۴، به میزان ۲۴ درصد کمتر زغال‌سنگ و ۱۴ درصد گاز کمتر می‌سوزانند. این تغییر به‌رغم افزایش اندک تقاضای برق است که به دنبال دو سال کاهش مرتبط با همه‌گیری جهانی اتفاق افتاده است.

اروپا یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده آلاینده‌های جهان و مسئول بخش زیادی ازانتشار گازهای گرمایش سیاره است، اما بعضی از بلندپروازانه‌ترین اهداف را نیز برای پاکسازی اقتصاد خود دارد.

سناریوهای مدل‌سازی شده توسط هیئت بین‌دولتی تغییر اقلیم (IPCC) و آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد که بیشتر برق مورد نیاز برای تأمین انرژی یک اقتصاد پاک از پرتوهای نور خورشید که روی پانل‌ها می‌تابد و وزش توربین‌های بادی در حال چرخش است.

بر اساس ارزیابی‌های آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر و داده‌های گردآوری‌شده دانشگاه استنفورد، آلمان کشور اروپایی با بیشترین پتانسیل انرژی خورشیدی است و نروژ و دانمارک بیشترین ظرفیت بهره‌برداری از انرژی بادی را دارند.

سبقت انرژی‌های تجدیدپذیر از سوخت‌های فسیلی در تامین برق

کد خبر 776267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.