بهترین مرز برای خروج زائران اربعینی چهارمحال‌وبختیاری کدام است؟

با نزدیک شدن به آغاز مراسم پیاده‌روی اربعین که هرساله شکوه بیشتری نسبت به سال قبل دارد، برآن شدیم تا در گزارشی بهترین مرزی را که زائران حضرت اباعبدالله(ع) از استان چهارمحال و بختیاری برای شرکت در این مراسم می‌توانند انتخاب کنند، معرفی کنیم؛ در این گزارش همراه ما باشید.

به گزارش خبرنگار ایمنا از چهارمحال‌وبختیاری، در سال‌جاری، شش مرز مهران، شلمچه، چذابه، تمرچین، باشماق و خسروی برای ورود و خروج زائران اربعین حسینی آماده خدمت‌رسانی شده‌اند و از ماه‌ها پیش فراِیند تجهیز و فراهم‌سازی امکانات در این مرزها آغاز شده است.

بر اساس آمارها، بیشترین استقبال برای خروج از کشور از مرز مهران است و ۵۹ درصد از زائران اربعین حسینی این مرز را انتخاب کرده‌اند، پس از آن مرزهای شلمچه با ۲۱ درصد، چذابه با ۹ درصد، خسروی با چهار درصد، باشماق با دو درصد و تمرچین با دو درصد جایگاه‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند.

معمولاً مرزهای چذابه و شلمچه به عنوان مرزهای معین چهارمحال‌وبختیاری معرفی می‌شوند، اما زائران اربعین استان هیچ محدودیتی برای عبور از مرزهای دیگر ندارند.

فاصله مرزها تا شهرهای زیارتی عراق به ویژه نجف و کربلا عامل بسیار مهمی بوده که روی هزینه‌های سفر به لحاظ کرایه وسیله نقلیه نیز تأثیرگذار است و به همین دلیل در ادامه به اطلاعاتی از چهار مرز نزدیک به استان و فاصله هر کدام از مرکز استان، شهرهای نجف و کربلا اشاره می‌شود.

بهترین مرز برای خروج زائران اربعینی چهارمحال‌وبختیاری کدام است؟

مرز مهران: مرز مهران در استان ایلام، شهرستان مهران واقع شده است، فاصله شهرکرد تا مرز مهران ۷۵۰ کیلومتر که با ماشین شخصی حدود ۱۰ ساعت طول می‌کشد تا به این مرز برسید، برای رسیدن به این مرز از شهرکرد باید از شهرهای داران، الیگودرز، خرم‌آباد، کوهدشت و ایلام عبور کنید، همچنین فاصله این شهر تا ایلام ۸۷ کیلومتر تا کربلا ۲۷۹ کیلومتر و تا نجف ۳۰۳ کیلومتر است.

تردد از مرز مهران در اربعین حسینی به‌صورت شبانه‌روزی است و پس از گذر از مرز مهران زائران باید از شهرهای بدره، کوت، نعمانیه، شوملی و دیوانیه عبور کنند تا به شهر نجف برسند.

در مهران دو پارکینگ اربعین با ۸۰ هکتار مساحت ظرفیت پارک حداقل ۱۰۰ هزار خودرو را دارد، البته ظرفیت پارکینگ‌ها در اربعین در سال‌جاری با احتساب پارکینگ سازمان‌ها و پارکینگ‌های خصوصی، برای حدود ۱۸۰ هزار خودرو پیش‌بینی شده است، همچنین حدود ۵۰۰ موکب محلی در مهران فعال می‌شوند و بسیاری از مردم مهران نیز همچون سال‌های گذشته از زائران اربعین پذیرایی می‌کنند.

بهترین مرز برای خروج زائران اربعینی چهارمحال‌وبختیاری کدام است؟

مرز شلمچه: مرز شلمچه نسبت به مهران در ایام منتهی به اربعین با ازدحام جمعیت کمتری مواجه است، این مرز در استان خوزستان، شهرستان خرمشهر قرار دارد و فاصله مرز شلمچه تا شهرکرد تقریباً ۶۰۰ کیلومتر و با ماشین شخصی هشت ساعت طول می‌کشد تا به این مرز برسید، برای رسیدن به این مرز از شهرکرد می‌توانید، از دو مسیر ایذه به اهواز و اندیمشک به اهواز استفاده کنید که هر کدام مزایا و معایبی دارد.

مسیر ایذه به اهواز کوتاه‌تر اما باتوجه به گردنه‌های بسیار خطر بیشتری دارد در عوض جاده اندیمشک اهواز مسیر طولانی‌تر و با خطر کمتر است، همچنین فاصله این مرز تا اهواز ۱۲۶ کیلومتر تا کربلا ۵۴۹ کیلومتر و تا نجف ۴۶۰ کیلومتر است.

تردد از مرز شلمچه نیز به‌صورت شبانه‌روزی است و پس از گذر از مرز شلمچه باید از منطقه شلمچه و تنومه در عراق عبور کنید و وارد شهر بصره شوید و پس از گذر از شهر سماوه به شهر نجف رسید، همچنین موکب‌های زیادی از چهارمحال‌وبختیاری در این مرز مستقر هستند.

بهترین مرز برای خروج زائران اربعینی چهارمحال‌وبختیاری کدام است؟

مرز چزابه: مرز چزابه در استان خوزستان، شهرستان دشت آزادگان، شهر بستان قرار دارد، فاصله این مرز تا شهرکرد ۶۰۶ کیلومتر و با ماشین شخصی حدود هشت ساعت طول می‌کشد تا چزابه برسید، بهترین مسیر برای رسیدن به این مرز جاده ایذه به اهواز است.

تردد از مرز چزابه نیز به‌صورت شبانه‌روزی است، فاصله این مرز تا شهر اهواز ۱۷۱ کیلومتر تا کربلا ۲۷۹ کیلومتر و تا نجف ۳۰۳ کیلومتر است، پس از گذر از مرز چزابه باید از شهرهای العماره، فجر، دیوانیه، شافعیه، و شامیه عبور کنید تا به شهر نجف برسید.

بهترین مرز برای خروج زائران اربعینی چهارمحال‌وبختیاری کدام است؟

مرز خسروی: مرز خسروی در استان کرمانشاه، شهرستان قصرشیرین واقع شده است و فاصله این مرز تا شهرکرد ۷۱۱ کیلومتر و با ماشین شخصی حدود ۱۰ ساعت طول می‌کشد تا به این مرز برسید.

برای رسیدن به مرز خسروی از شهرکرد باید از شهرهای داران، الیگودرز، خرم‌آباد، کوهدشت و اسلام‌آباد غرب عبور کنید، همچنین فاصله این مرز تا کرمانشاه ۱۹۶ کیلومتر تا کربلا ۳۰۰ کیلومتر و تا نجف ۳۸۰ کیلومتر است.

تردد از مرز خسروی نیز به‌صورت شبانه‌روزی است، پس از گذر از مرز خسروی باید از شهرهای خانقین، مقدادیه، بعقوبه، بغداد، کاظمین و کربلا عبور کنید تا به شهر نجف برسید.

کد خبر 776266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.