نگاهی به ۱۳ دوره مراسم تحلیف در ایران

عصر امروز مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، نهمین رئیس‌جمهور اسلامی ایران در صحن مجلس با حضور مقامات کشوری، لشکری و مهمانان و هیئت‌های خارجی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رئیس‌جمهور منتخب بر اساس اصل ۱۲۱ قانون اساسی در مراسم تحلیف و در حضور رئیس قوه قضائیه و اعضای شورای نگهبان سوگند یاد می‌کند که همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که بر عهده گرفته است، به کار گیرد و در پایان سوگندنامه را امضا می‌کند. بر همین اساس عصر امروز _سه شنبه نهم مرداد_ مراسم تحلیف یا سوگند مسعود پزشکیان، نهمین رئیس‌جمهور اسلامی ایران در صحن علنی مجلس برگزار می‌شود.

هرچند بنا بر قانون حضور شخصیت‌های سیاسی به غیر از آنچه در اصل ۱۲۱ آمده و میهمانان خارجی در مراسم تحلیف ضروری نیست و خدشه‌ای به مشروعیت و مقبولیت مراسم تحلیف وارد نمی‌کند، اما حضور آن‌ها دارای آثار تبلیغاتی داخلی و خارجی است؛ بر همین اساس مسئولیت دعوت از رؤسای جمهور، رؤسای مجالس، وزرای خارجه و سایر مقامات کشورهای مختلف بر عهده تشریفات مجلس شورای اسلامی و وزارت امور خارجه است و به گفته علیرضا شریفی معاون اجرایی مجلس شورای اسلامی، حضور بیش از ۷۰ هیئت خارجی و ۶۰۰ خبرنگار داخلی و خارجی در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور قطعی شده است.

وی گفته است: «کشورهای تاجیکستان، ترکمنستان، آفریقای مرکزی، پاکستان، سوریه، صربستان، کوبا، آذربایجان، ارمنستان، گرجستان و گینه‌بیسائو در سطح رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر در این رویداد حضور خواهند داشت. رؤسای مجالس کشورهای روسیه، الجزایر، بلاروس، قزاقستان، ازبکستان، مالزی، عراق، بورکینافاسو، اوگاندا، کومور، مالی، سریلانکا، سنگال، کره‌شمالی در این مراسم شرکت خواهند داشت، همچنین کشورهای امارات، لبنان، اردن، میانمار، زیمبابوه، قرقیزستان، برزیل، مالدیو و گابن در سطح معاون رئیس‌جمهور و معاون نخست وزیر تاکنون حضور خود را نهایی کرده‌اند. کشورهای تانزانیا، نیجر، ونزوئلا، بحرین، یمن، لیبی، مصر، سودان، بولیوی، کویت، موریتانی، میانمار، کنگو، گامبیا، و اریتره نیز در سطح وزیرخارجه اعلام حضور کرده‌اند. سایر کشورها از جمله هند، نیکاراگوئه، نیجر، غنا، بلغارستان، ایسلند، تونس، مجارستان، کلمبیا، اکوادور، مکزیک، شیلی، اروگوئه، مالت و سیرالئون وزرا و یا سفرای خود را به این مراسم اعزام خواهند کرد. دبیران‌کل سازمان‌های بین‌المللی شامل: OIC، APA، ECO، D ۸، PUIC، IORA و شانگ‌های نیز در این مراسم حضور خواهند داشت. این آمار نهایی نبوده و احتمال افزایش کشورهای شرکت‌کننده در این مراسم وجود دارد.»

مراسم تحلیف نماد مردم سالاری و انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در کشور است؛ از این رو بنا بر عرف ادوار مختلف انتخابات ریاست‌جمهوری و اهمیت حقوقی این مراسم، هیئت‌های خارجی از کشورهای مختلف طی دو شب گذشته وارد تهران شده‌اند.

در این مراسم پس از نواختن سرود جمهوری اسلامی ایران، سوره مبارک نحل آیات ۸۹ تا ۹۱ تلاوت می‌شود و پس از سخنرانی رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس قوه قضائیه و انجام مراسم تحلیف، بیانات رئیس‌جمهور و نطق پایانی رئیس مجلس شورای اسلامی پایان بخش مراسم تحلیف خواهد بود.

رئیس‌جمهور پس از مراسم تحلیف بر اساس آئین‌نامه داخلی مجلس، موظف است حداکثر طی دو هفته، ضمن تقدیم برنامه‌های کلی، اسامی وزرای پیشنهادی وزارتخانه‌ها را به همراه شرح حال، برنامه‌ها، سوابق و سمت‌های علمی و اجرایی و سایر امتیازات قابل استناد به مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

در جمهوری اسلامی ایران از زمان تصویب قانون اساسی و برگزاری نخستین انتخابات ریاست‌جمهوری در بهمن ۱۳۵۸ تاکنون ۱۴ انتخابات برگزار شده است که در ادامه نیم‌نگاهی به برگزاری مراسم تحلیف رؤسای جمهور کشورمان در ادوار مختلف خواهیم داشت.

ابوالحسن بنی‌صدر

مراسم تحلیف ابوالحسن بنی‌صدر به‌عنوان نخستین رئیس‌جمهور اسلامی ایران (دوره اول)، در تاریخ سی‌ویکم تیر ۱۳۵۹ در مجلس اول شورای اسلامی برگزار شد. در آن دوره ریاست مجلس بر عهده مرحوم اکبر هاشمی رفسنجانی و رئیس دیوان عالی کشور بر عهده شهید سیدمحمد بهشتی بود. در این مراسم بنی‌صدر سخنرانی نکرد وتنها سوگند یاد کرد. در آن روز تغییر نام مجلس از شورای ملی به شورای اسلامی در دستور کار نمایندگان قرار داشت.

تحلیف بنی صدر

شهید محمدعلی رجایی

مراسم تحلیف شهید محمدعلی رجایی به‌عنوان دومین رئیس‌جمهور ۲۸ روزه ایران (دوره دوم)، در بیست‌وششم مرداد ۱۳۶۰ و پس از مراسم تنفیذ برگزار شد و رئیس‌جمهور منتخب در این مراسم تنها به ادای سوگند اکتفا کرد. در آن زمان شهید بهشتی رئیس دیوان عالی کشور و مرحوم هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس وقت بودند.

تحلیف رجایی

آیت الله سیدعلی خامنه‌ای

حضرت آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای (دامت برکاته) سومین رئیس‌جمهور اسلامی ایران بودند (دوره سوم) که مراسم تحلیف ایشان در بیست‌ویکم مهر ۱۳۶۰ برگزار شد. با انتخاب دوباره ایشان (دوره چهارم) در هجدهم مهر ۱۳۶۴ مراسم تحلیف حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برگزار شد. ایشان در بخشی از سخنان خود در این مراسم فرمودند: قانون اساسی ابزارهای لازم برای عمل به این سوگند را مشخص کرده‌است. در صورتی که رئیس‌جمهور این ابزارها را در اختیار داشته باشد، خواهد توانست به این سوگند عمل کند، وگرنه این سوگند، حکم فقهی‌اش برای فقها روشن است.

تحلیف آیت الله خامنه ای

مرحوم حجت‌الاسلام اکبر هاشمی رفسنجانی

مرحوم حجت الاسلام اکبر هاشمی رفسنجانی به‌عنوان چهارمین رئیس‌جمهور اسلامی ایران (دوره پنجم)، در بیست‌وششم مرداد ۱۳۶۸ در مجلس شورای اسلامی سوگند یادکرد که پاسدار اسلام و ارزش‌های انقلاب باشد. رئیس‌جمهور در این مراسم گفت: از لحاظ سیاسی باید به گونه‌ای حرکت کنیم که جنگ اتفاق نیفتد. رژیم سابق به ملت ایران خیلی خیانت کرد. آسان‌ترین کار که من مرتب در بحث‌های انتخاباتی بیان کردم، راه‌انداختن کارخانه‌هاست و مرز فعالیت دولت حفظ آرمان‌های انقلاب است. استقلال اقتصادی جز آرمان‌های همه ماست.

در سال ۱۳۷۲ هاشمی رفسنجانی با رأی مردم به‌عنوان رئیس‌جمهور (دوره ششم) برگزیده شد و سیزدهم مرداد ۱۳۷۲ در مراسم تحلیف شرکت کرد. هاشمی در سخنانی بعد از ادای سوگند گفت: می‌دانم که این قسم، قسم دشواری است و بدون کمک و یاری خداوند به‌طور جدی از عهده این قسم بر نمی‌آییم. اجرای این قسم برای یک نفر به تنهایی مقدور نیست. در سیاست‌ها و قوانین و نظارت‌ها و گزینش‌ها، این مسئله به تنهایی امکان‌پذیر نیست و شدیداً نیازمند راهبران انقلاب هستیم.

تحلیف رفسنجانی

حجت‌الاسلام سید محمد خاتمی

مراسم تحلیف حجت‌الاسلام سیدمحمد خاتمی به‌عنوان پنجمین رئیس‌جمهور اسلامی ایران (دوره هفتم)، در روز سیزدهم مرداد ۱۳۷۶ در مجلس شورای اسلامی انجام شد.

وی در سخنرانی خود گفت: برای حسن انجام تعهدات که فوق طاقت فرد و حتی توان به تنهایی است، از درگاه حضرت احدیت، هدایت و حمایت و از مردم شریف مدد می‌جویم. مقام معظم رهبری با نظارت و اشرافی که بر سه قوه و نقش والایی که در نظام و جامعه دارند، ما را به یقین در انجام این تعهدات راهنمایی و یاری خواهند فرمود. من از قوه مقننه و قوه قضائیه تقاضا دارم که دولت را در اداره جامعه یاری دهند. از نهادها و تشکل‌ها و صاحب‌نظران می‌خواهم با نظارت مستمر و طرح شجاعانه مطالب و نظرات خود و تک‌به‌تک شهروندان و نیز ارزیابی و نقد مداوم برنامه‌ها و عملکردها، سهم مشارکت عمومی را در سیاست‌گذاری‌های کلان کشور افزایش دهند.

پس از انتخاب دوباره خاتمی به‌عنوان رئیس‌جمهور اسلامی ایران (دوره هشتم) که در سال ۱۳۸۰ محقق شد، وی در هفدهم مرداد ۱۳۸۰ مراسم تحلیف خود را انجام داد.

مراسم تحلیف سیدمحمد خاتمی در هشتمین دوره ریاست‌جمهوری یک تغییر داشت، پس از سه دوره حضور آیت‌الله محمد یزدی این بار با تغییر رئیس قوه قضائیه، آیت‌الله سید محمود هاشمی‌شاهرودی در کنار خاتمی برای ادای سوگند تحلیف ایستاد.

وی در بخشی از سخنرانی خود در این مراسم اظهار کرد: استقلال و آزادی دوپایه استوار نظام جمهوری اسلامی ایران است. حق تک‌به‌تک مردم است که بگویند، بدانند و سخن خود را بیان کنند و پرسش و اعتراض خویش را مطرح کنند و در جهان پیچیده امروز، علاوه‌بر اجرای اصل امر به معروف و نهی از منکر و حق همگانی به خاطر پیچیدگی‌های موجود، این حق از طریق نهادهای مدنی، تشکل‌های قانونی، وسایل ارتباط جمعی و تأمین آزادی‌های فردی و جمعی تحقق پیدا کند. این مسئولیت بزرگ که متوجه رئیس‌جمهور است، نشانه حساسیت و اهمیت جایگاه و پایگاه ریاست‌جمهوری است.

تحلیف خاتمی

محمود احمدی نژاد

محمود احمدی‌نژاد به‌عنوان ششمین رئیس‌جمهور منتخب جمهوری اسلامی ایران (دوره نهم)، در پانزدهم مرداد ۱۳۸۴ در مجلس شورای اسلامی مراسم تحلیف را به جا آورد.

وی در این مراسم گفت: بهترین ژست دیپلماتیک، پایبندی به قوانین است. در کشور ما دموکراسی واقعی وجود دارد و قوا مستقل از یکدیگر هستند و اگر قوه مجریه در کار مقننه دخالت کند، مفهومش دیکتاتوری است، به همین دلیل من حامی اجرای قانون هستم و از تمام ظرفیت قانون برای استیفای حق مردم استفاده خواهم کرد. اعتدال، مشی دولت است و هر نوع افراط و تفریط جایی در این دولت ندارد و به همه فرصت‌ها، توان‌ها و شایستگی‌ها اتکا خواهد شد و پیشرفت و منافع ملی و عزت همگانی در این دولت مد نظر خواهد بود.

وی در همان گام نخست کابینه خود را «هفتاد میلیونی» و مشی دولت خود را «اعتدال» معرفی کرد. در این مراسم تحلیف هم هر چند مقامات خارجی حضور نداشتند، بیشتر سفارتخانه‌های در سطح سفیر در مراسم تحلیف سال ۸۴ حاضر شدند.

در سال ۱۳۸۸ محمود احمدی‌نژاد بار دیگر رئیس‌جمهور منتخب مردم شد (دوره دهم) و وی در چهاردهم مرداد ۱۳۸۸ در مراسم تحلیف شرکت کرد.

در این میان، اما حضور سفرای بریتانیا و سوئد برای خیلی‌ها جالب توجه بود. حدود ۶۰ تن از نمایندگان فراکسیون اصلاح‌طلبان مجلس هشتم نیز از حضور در مراسم خودداری کردند، اما از همه بیشتر غیبت برخی چهره‌های سرشناس داخلی بود که در این مراسم به چشم می‌آمد؛ آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، علی اکبر ناطق نوری، محسن رضایی، سیدحسن خمینی و رئیس دولت اصلاحات از این دسته بودند. ضمن آنکه از جمع هیئت رئیسه مجلس خبرگان هم تنها آیت‌الله هاشمی شاهرودی، به‌عنوان رئیس دستگاه قضائی وقت در مراسم حضور داشت.

در آن مراسم محمود احمدی‌نژاد در اشاره‌ای غیرمستقیم به واکنش برخی کشورها به نحوه برگزاری انتخابات و برخورد با معترضان، گفت که «برخی از آن‌ها گفته‌اند دولت را به رسمیت می‌شناسیم، اما تبریک نخواهیم گفت» و افزود که معنی این سخن این است که «آنان به رأی و اراده ملت‌ها احترام نمی‌گذارند» و گفت: «کسی منتظر تبریک شما نیست و ملت ایران نه برای اخم‌ها و تشرهای شما ارزشی قائل است و نه برای تبریک‌های شما ارزشی قائل خواهد بود.»

تحلیف احمدی نژاد

حجت‌الاسلام حسن روحانی

حجت‌الاسلام حسن روحانی به‌عنوان هفتمین رئیس‌جمهور اسلامی ایران (دوره یازدهم)، در سیزدهم مرداد ۱۳۹۲ با حضور در مجلس شورای اسلامی در مراسم تحلیف شرکت کرد.

وی در بخشی از سخنان خود عنوان کرد: مردم شریف ایران به اعتدال‌گرایی و دوری از افراط و تفریط رأی مثبت دادند. کانون فکری و اجرایی دولت بر محور اعتدال و عقلانیت بنا خواهد شد. اعتدال‌گرایی به‌معنای توازن میان آرمان و واقعیت و ترجیح منافع ملی بر منافع حزبی و جناحی است. اعتدال‌گرایی بر اجماع ملی، قانون‌گرایی و بردباری در تعاملات سیاسی تأکید می‌کند. بنیان این مرام فکری و عملی، فاصله گرفتن از تخیل و توهم و تمرکز بر تفکر، برنامه، شفافیت و استفاده از تخصص‌هاست. دولت تدبیر و امید نهایت اهتمام خود را به کار خواهد گرفت تا بر مبنای اهداف و روش‌های عقلایی و متناسب با واقعیت‌های موجود، اعتدال را شالوده عملکرد و مدیریت کشور قرار دهد، تهدیدها را کاهش داده و فرصت‌ها را افزایش دهد. اعتدال‌گرایی بر اخلاق و مدارا اصرار می‌ورزد و از طریق گفت‌وگو، تفاهم و تدوین برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت سعی خواهد کرد شکاف‌های اجتماعی و اقتصادی را به حداقل ممکن برساند.

مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری حسن روحانی (دوره دوازدهم) در چهاردهم مرداد ۱۳۹۶ انجام شد. در این مراسم طبق آخرین جمع‌بندی وزارت امور خارجه، ده رئیس‌جمهور، دو نخست‌وزیر، هفت رئیس مجلس، هفت معاون رئیس‌جمهور، سه معاون نخست‌وزیر و بیش از ده وزیر خارجه و بیش از ده مقام در سطح سایر وزیران در این مراسم حضور داشتند.

تحلیف روحانی

شهید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی

آیت‌الله شهید سیدابراهیم رئیسی به‌عنوان هشتمین رئیس‌جمهور ایران (دوره سیزدهم)، چهاردهم مرداد ۱۴۰۰ در مجلس شورای اسلامی حاضر شد و در برابر دیدگان مردم و نمایندگان سوگند یاد کرد.

شهید رئیسی در این مراسم دولت خود را مدافع حقوق بشر خواند و از دیپلماسی با هدف لغو تحریم‌ها علیه ایران و بهبود روابط این کشور با کشورهای منطقه استقبال کرد. مقام‌های کشوری و لشکری و مهمان‌های خارجی از جمله رؤسای جمهوری افغانستان و عراق، نخست وزیران ارمنستان و الجزایر، رؤسای مجلس ترکیه، سوریه، نیجر، ازبکستان و تاجیکستان، رئیس سنای پاکستان، معاون رئیس‌جمهور ونزوئلا، وزیران امور خارجه بوسنی و هرزگوین، بولیوی، کویت، نیکاراگوئه، عمان و قائم مقام سیاست خارجی اتحادیه اروپا از جمله مهمانان این مراسم بودند.

شهید رئیسی و همراهان ایشان که سی‌ام اردیبهشت سال جاری که برای افتتاح سد قیز قلعه سی به آذربایجان شرقی رفته بودند، در بازگشت از این سفر بر اثر سقوط بالگرد حامل خود و همراهانش به شهادت رسیدند. شهادت ایشان منجر به برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری در کشور شد و سرانجام مسعود پزشکیان با حداکثر آرا به‌عنوان رئیس‌جمهور منتخب، انتخاب شد.

تحلیف شهید رئیسی

مسعود پزشکیان

مراسم تحلیف دکتر مسعود پزشکیان به‌عنوان نهمین رئیس‌جمهور اسلامی ایران (دوره چهاردهم) نیز بعدازظهر امروز در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.

در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و در دور دوم این انتخابات، ۳۰ میلیون و ۵۳۰ هزار و ۱۵۷ نفر از مردم ایران و ایرانیان خارج از کشور برای انتخاب نامزد مورد نظر، رأی خود را به صندوق انداختند.

در این میان مسعود پزشکیان با ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۰۳ رأی در برابر ۱۳ میلیون و ۵۳۸ هزار و ۱۷۹ آرای سعید جلیلی، به‌عنوان نهمین رئیس‌جمهور اسلامی ایران انتخاب شد.

تحلیف پزشکیان

کد خبر 776173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.