بارش شهابی Southern Aquariid  را از دست ندهید

بهترین زمان برای مشاهده بارش شهابی Southern Aquariid نهم مرداد از ساعت 20:50 تا 04:46 است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، بارش شهابی Southern Aquariid از بیست‌ودوم تیر تا دوم شهریور فعال است و زمان اوج آن نیز سه‌شنبه -نهم مرداد- خواهد بود، در طول این دوره هر زمان که نقطه تابشی شهاب باران در صورت فلکی دلو بالای افق باشد، احتمال مشاهده شهاب‌ها وجود خواهد داشت، هر چه نقطه تابشی در آسمان بالاتر باشد تعداد شهاب‌های قابل‌مشاهده بیشتر خواهد بود.

بارش شهابی Southern Aquariid از ساعت ۲۰:۵۰ تا ۰۴:۴۶ فعال خواهد بود، بهترین زمان برای مشاهده بارش شهابی ساعت ۰۲:۰۰ است، در این زمان، چرخش زمین، اصفهان را در سمت بهینه در جهت شهاب‌های ورودی می‌چرخاند و تعداد شهاب‌هایی که به صورت عمودی به سمت پایین می‌بارد را به حداکثر می‌رساند، در زمان‌های دیگر، شهاب‌های کمتری بر فراز آسمان اصفهان می‌سوزند و تمایل دارند با زاویه مایل وارد جو شوند.

نرخ ساعتی سرسویی (ZHR) بارش شهابی Southern Aquariid تقریباً ۲۵ است، البته این نرخ ساعتی با فرض یک آسمان کاملاً تاریک محاسبه می‌شود و در عمل تعداد شهاب‌هایی که مشاهده می‌کنید، کمتر خواهد بود؛ تخمین زده شده است که افراد می‌توانند از اصفهان در زمان اوج بارش شهابی تا ۱۶ شهاب در ساعت را رصد کنند؛ بارش شهابی تقریباً همزمان با ماه نو رخ می‌دهد، بنابراین نور ماه کمترین تداخل را ایجاد می‌کند.

نزدیک شدن ماه و خوشه ستاره‌ای M45 به یکدیگر

ماه و خوشه ستاره‌ای M45 سه‎‌شنبه -نهم مرداد- به یکدیگر نزدیک می‌‏شوند، به طوری که ماه ۲۴ روزه از فاصله ۳.۹ دقیقه قوسی خوشه ستاره‌ای M45 عبور می‌کند، این دو جرم آسمانی در اصفهان حدود ساعت ۰۰:۰۷ طلوع می‌کند و به ارتفاع ۵۲ درجه از افق شرقی می‌رسد و حدود ساعت ۰۴:۳۲ نیز از دسترس خارج می‌‏شوند.

ماه در قدر منفی ۱۱.۴ و خوشه ستاره‌ای M45 در قدر ۱.۳ هر دو در صورت فلکی ثور قرار خواهند داشت، این دو جرم به اندازه‌ای به یکدیگر نزدیک هستند که در میدان دید تلسکوپ قرار می‌گیرند، اما با چشم غیرمسلح یا دوربین دوچشمی نیز قابل مشاهده خواهند بود.

بارش شهابی a-Capricornid

بارش شهابی a-Capricornid از سیزدهم تیر تا بیست‌وپنجم مرداد فعال است و زمان اوج آن سه‌شنبه -نهم مرداد- خواهد بود، در طول این دوره هر زمان که نقطه تابشی شهاب باران در صورت فلکی جدی بالای افق باشد، احتمال مشاهده شهاب‌ها وجود خواهد داشت، هر چه نقطه تابشی در آسمان بالاتر باشد تعداد شهاب‌های قابل‌مشاهده بیشتر خواهد بود.

بارش شهابی a-Capricornid تمام ساعات تاریکی فعال خواهد بود، اما بهترین زمان مشاهده بارش شهابی ساعت ۰۰:۰۰ است، در این زمان، چرخش زمین، اصفهان را در سمت بهینه در جهت شهاب‌های ورودی می‌چرخاند و تعداد شهاب‌هایی که به صورت عمودی به سمت پایین می‌بارد را به حداکثر می‌رساند، در زمان‌های دیگر، شهاب‌های کمتری بر فراز آسمان اصفهان می‌سوزند و تمایل دارند با زاویه مایل وارد جو شوند.

نرخ ساعتی سرسویی (ZHR) بارش شهابی a-Capricornid تقریباً پنج است، البته این نرخ ساعتی با فرض یک آسمان کاملاً تاریک محاسبه می‌شود و در عمل تعداد شهاب‌هایی که مشاهده می‌کنید، کمتر خواهد بود؛ تخمین زده شده است که افراد می‌توانند از اصفهان در زمان اوج بارش شهابی تا سه شهاب در ساعت را رصد کنند؛ بارش شهابی تقریباً همزمان با ماه نو رخ می‌دهد، بنابراین نور ماه کمترین تداخل را ایجاد می‌کند.

نزدیک شدن ماه و سیاره مریخ به یکدیگر

ماه و سیاره مریخ سه‌شنبه -نهم مرداد- به یکدیگر نزدیک می‌شوند و ماه ۲۵ روزه از فاصله چهار درجه و ۵۴ دقیقه‌ای سیاره مریخ عبور می‌کند، این دو جرم آسمانی ساعت ۰۰:۴۸ در آسمان اصفهان طلوع می‌کنند و به ارتفاع ۴۵ درجه‌ای افق شرقی می‌‎‏رسد، سپس حدود ساعت ۰۴:۳۶ از دسترس خارج می‏‌شوند.

ماه در قدر منفی ۱۱.۲ و سیاره مریخ در قدر ۰.۹ هر دو در صورت فلکی ثور قرار خواهند داشت، این دو جرم به قدری از یکدیگر فاصله دارند که در میدان دید تلسکوپ قرار نمی‌گیرند، اما با چشم غیرمسلح یا دوربین دوچشمی قابل مشاهده خواهند بود.

مقارنه ماه و سیاره مریخ

ماه و سیاره مریخ سه‎شنبه -نهم مرداد- در یک راستا قرار می‌گیرند، به طوری که ماه ۲۵ روزه از زاویه پنج درجه و یک دقیقه‌ای شمال سیاره مریخ عبور می‌کند، این دو جرم آسمانی ساعت ۰۰:۴۸ در آسمان اصفهان طلوع می‌کنند و به ارتفاع ۴۵ درجه‌ای از افق شرقی می‌‏رسند، سپس ساعت ۰۴:۳۶ از دسترس خارج می‌‏شوند.

ماه در قدر منفی ۱۱.۲ و سیاره مریخ در قدر ۰.۹ هر دو در صورت فلکی ثور قرار خواهند داشت، این دو جرم به قدری از یکدیگر فاصله دارند که در میدان دید تلسکوپ یا دوربین دوچشمی قرار نمی‌گیرند، اما با چشم غیرمسلح قابل مشاهده خواهند بود.

کد خبر 776169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • A132 IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۹
    1 0
    یعنی چی فقط اصفهانیا میتونن ببینن؟
  • وحید IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۳
    0 0
    زمان اوج ۹ مرداد؟! اشتباه است ععصر ۲۲ مرداد هست