۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۲
چه کسانی نباید خون اهدا کنند؟

معاون فنی اداره کل انتقال خون استان اصفهان گفت: معافیت‌های اهدای خون به دو گروه معافیت‌های دائم و موقت تقسیم‌بندی می‌شود، به عنوان مثال افرادی که جراحی قلب انجام داده‌اند به صورت دائم و افرادی که به سرماخوردگی مبتلا شده‌اند به صورت موقت از اهدای خون معاف هستند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، عیسی جوادی امروز _دوشنبه هشتم مرداد_ در نشست خبری انتقال خون استان اصفهان با بیان اینکه اتباع خارجی به شرط داشتن کد یکتا قادر به اهدای خون هستند و در صورت نیاز نیز فراورده خونی در اختیار آنها قرار می‌گیرد، اظهار کرد: ایجاد پایگاه اهدای خون در سطح شهرستان بر اساس پروتکل کشوری انجام می‌شود که شیوع بیماری‌های ویروسی، بیمارستان، تخت، میزان تصادفات، فاصله با مراکز اهدای خون و جمعیت شهرستان تعدادی از شاخص‌های این پروتکل محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه پیش از اهدای خون افراد، معاینه و مصاحبه انجام می‌شود، افزود: در قسمت معاینات دو هدف دنبال می‌شود؛ ابتدا دقت می‌شود که به فرد اهداکننده خون آسیبی نرسد و سپس گیرنده خون دچار آسیب نشود.

معاون فنی اداره کل انتقال خون استان اصفهان با بیان اینکه میزان ضایعات تولید در کشور بسیار پایین است، تصریح کرد: در کشور شبکه خون‌رسانی دایر شده است که در شرایط خاص، پشتیبانی استان‌ها در حوزه تأمین خون و فراورده‌های خونی انجام می‌شود.

جوادی با اشاره به اینکه از سال گذشته فعالیت تیم‌های سیار اهدای خون به صورت محدود آغاز شده است، ادامه داد: معافیت‌های اهدای خون به دو گروه معافیت‌های دائم و موقت تقسیم‌بندی می‌شود، به عنوان مثال افرادی که جراحی قلب انجام داده‌اند به صورت دائم و افرادی که به سرماخوردگی مبتلا شده‌اند به صورت موقت از اهدای خون معاف هستند.

وی با بیان اینکه افرادی که حجامت و تتو انجام داده باشند، پس از گذشت یک سال می‌توانند اهدای خون داشته باشند، گفت: در خصوص اهدای خون، فرهنگ‌سازی باید مد نظر قرار گیرد تا به افراد بیشتری اطلاع‌رسانی شود و شاخص اهدای خون افزایش یابد.

کد خبر 776065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.